Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Tuesday, December 31, 2013

Buddyz vs cinta: bab 21

ok..macam yuri dah janji.. n3 terbaru cite ni..hehe x best jgn marah eh :p Emey Suhaila tenung muka Fakhri yang terkial-kial di depannya. Rogayah dan Azura sudah lama berlalu ke kafe. Sedangkan Emey Suhaila pula ditahan oleh Fakhri yang kononnya mahu berbincang sesuatu. Sudah lima minit Emey Suhaila menanti tapi Fakhri masih terus membisu. Kalau Fakhri tidak mahu bersuara, terpaksalah Emey Suhaila yang mulakan bicara. Kalau tidak, berjam-jam dia tersangkut di tepi kaki lima itu tapi satu apa pun tidak keluar dari mulut lelaki itu. Sia-sia saja. “Apa yang kau nak cakap tadi sebenarnya?” soal Emey Suhaila memulakan bicara yang sejak tadi bisu tanpa kata. “Emm... aku... sebenarnya... sebenarnya aku...” Fakhri tergagap-gagap mahu mengucap keluar kata-kata yang terkumpul dalam benaknya. Emey Suhaila cuba bersabar dan terus menanti walau dalam hati sebenarnya sudah mula terbakar melihat lagak Fakhri. Mahu saja Emey Suhaila memekik kepada Fakhri. ‘Ish, susah sangat ke nak cakap tu? Tekulat-kulat saja dari tadi. Aku hempuk kepala tu baru tahu. Nak kena sergah baru nak cakapkah? Buang masa aku betullah. Perut aku ni dah lapar tahu tak!’ Mahu saja Emey Suhaila marah begitu ke muka Fakhri. Kalau tiada orang ramai yang sibuk lalu-lalang di situ, mungkin Emey Suhaila juga tidak akan teragak-agak mahu bersuara sedemikian. Kalau Emey Suhaila herdik Fakhri sekalipun, budak mulut batu macam Fakhri tidak akan dedahkan hal itu kepada orang lain. Kalau dia bercerita sekalipun, tiada siapa yang mahu percaya cakapnya itu. Jadi, Emey Suhaila tidak perlu risau akan reputasinya sebagai bakal ratu kolej untuk sesi depan bakal tercalar. Imej Emey Suhaila sekarang sudah cukup baik untuk menundukkan Melissa untuk undian ratu kolej itu nanti. “Apa yang kau nak cakap? Aku tengah tunggu ni...” Emey Suhaila masih lembutkan suara. Namun penantian Emey Suhaila terus sia-sia. Fakhri tetap senyap. Matanya pula menekur ke lantai sambil tangannya pula tergaru-garu. Sekejap meraba belakang tengkuknya, sekejap menggaru tangan dan sekejap pula hinggap di kepala. Jika lihat riak mereka dari jauh, mungkin orang yang memandang akan salah faham. Nampak macam Fakhri sedang dimarahi oleh Emey Suhaila pula. Emey Suhaila hempas keluhan perlahan. Cukup perlahan supaya tidak didengari Fakhri. “Kalau kau tak mahu cakap, aku pergi dulu. Kawan-kawan aku pun mungkin dah lama tunggu.” “Eh, kejap!” Fakhri menahan di depan Emey Suhaila yang mula mahu membuka langkah. Lantas Emey Suhaila menarik semula kakinya. Fail yang tadi dipegang kemas dipeluk ke tubuh dengan kedua-dua belah tangan. “Okey. Sekarang aku beri kau peluang cakap. Kalau kau tak cakap juga, aku akan pergi.” Emey Suhaila terpaksa beri kata dua. Perutnya yang kian berkeroncong juga sudah tidak mampu lagi ditahan. Sudahlah pagi tadi Emey Suhaila tidak sempat menjamah sarapan pagi gara-gara sudah terlewat ke kuliah. Emey Suhaila tidak mahulah ponteng kelas lagi sebab sudah banyak kelas yang dia tinggalkan sebelum ini. Hari ini pula jadual kuliah Emey Suhaila padat dari pagi hingga ke petang. Mamat dekat depan Emey Suhaila ini sekarang pula melengah-lengahkan masa Emey Suhaila. Geram juga hati Emey Suhaila dibuatnya. Kalau ikutkan hati yang panas, memang sudah lama Emey Suhaila hempuk Fakhri dengan fail tebal Emey Suhaila di tangannya sekarang. “Aku sebenarnya suka dekat kau!” Fakhri terus-terang. Air muka Fakhri terus berubah merah padam setelah meluahkan perasaannya. Malu benar rasanya meluahkan perasaannya begitu. Sedangkan Emey Suhaila langsung tidak tunjukkan reaksi terkejut setelah mendengar pengakuan Fakhri. Pengakuan Fakhri bukan yang pertama Emey Suhaila dengar dan Fakhri bukan lelaki pertama yang meluahkan perasaan kepada Emey Suhaila. Sebelum ini pun, sudah bermacam jenis lelaki yang meluahkan rasa hati dan mahu berpacaran dengan Emey Suhaila. Sebab itulah Emey Suhaila tidak mampu untuk tunjukkan rasa terkejut. Sudah lali. “Aku pun suka dekat kau...” Terus terbeliak mata Fakhri mendengar jawapan Emey Suhaila. Dia betul-betul tidak percaya. Telinganya digosok berkali-kali. Mungkinkah Fakhri tersilap dengar. “Aku suka cara kau jalankan tugas kau masa orientasi dulu. Aku rasa kau ni bertanggungjawab orangnya. Rasanya masa itu sajalah yang kita berkerja sama-sama kan...” Emey Suhaila menyambung katanya dan terus bikin jantung Fakhri berdegup kencang. “Aku memang suka berkawan dengan kau. Aku... suka kau jadi kawan aku.” Fakhri tercengang. “Kawan?” Emey Suhaila angguk perlahan serentak mengukir senyuman. “Maaflah, Fakhri. Aku harap kau dapat faham apa yang aku rasa. Aku memang suka kau tapi rasa aku pada kau tak lebih daripada seorang kawan. Aku harap kita masih boleh berkawan lepas ni...” Fakhri terdiam dan terus tergamam. Bukan Fakhri tersilap dengar tetapi Fakhri sebenarnya sudah tersalah faham akan maksud kata-kata suka yang Emey Suhaila ucapkan sebelum ini. “Eh, maaflah ya. Aku kena pergi sekarang...” kata Emey Suhaila sebaik terpandang kelibat Putri Qistina yang baru keluar dari tandas tidak jauh dari situ. Lantas Emey Suhaila cepat-cepat buka langkah setelah melambai kecil ke arah Fakhri. Emey Suhaila berlari-lari anak untuk mengejar Putri Qistina di depan. Sempat Emey Suhaila menoleh ke belakang untuk melihat reaksi Fakhri. Lelaki itu masih tercegat di situ. Terkejut barangkali. “Huh, ada hati nak pikat aku. Kalau baik pun tapi poket kering nak buat apa? Pergi kuliah pun asyik naik bas kolej aje. Tunggu kau kayalah baru datang cari aku,” omel Emey Suhaila sendiri dan membesarkan lagi langkahnya. Emey Suhaila jeling jam di tangan. ‘Aduh, rehat tinggal sejam saja lagi. Teruk betullah... mesti dah lama budak-budak tu tunggu aku. Entah macam-manalah mereka tu kalau duduk berdua. Entah-entah asyik bergaduh aje macam kucing dengan anjing. Ish, ni semua mamat kemut tu punya pasal!’ Emey Suhaila merungut dalam hati dan terus memerhatikan Putri Qistina dari jauh. Dilihatnya Putri Qistina juga seakan mahu menuju ke kafe. Hah, baguslah. Samalah arah tujuan kita. Sampai di kafe, Putri Qistina terus saja menjenguk deretan makanan yang terhidang. Sementara Emey Suhaila pandang keliling untuk mencari dua kawannya. Seketika, Emey Suhaila nampak Rogayah melambai-lambai. Segera Emey Suhaila melangkah ke arah kawannya sementara Putri Qistina sudah pasti sedang beratur menunggu giliran. “Kenapa lambat?” Azura menyoal sebaik Emey Suhaila ambil tempat di sebelahnya. “Yalah. Sampai kitorang dah habis makan pun kau tak muncul-muncul. Siapa budak lelaki tadi tu? Kawan kau ya? Dia cakap apa dengan kau tadi?” Rogayah pula menyampuk. Sudah mula hendak bergosiplah tu. “Yang kau sibuk nak tahu macam-macam ni kenapa?” Azura membalas bagi pihak Emey Suhaila. Azura memang tidak senang dengan sikap Rogayah yang banyak soal. Semua hal dia hendak tahu. Kalau sudah mula tanya sampai ke lubang cacing semua dia korek. Setengah jam bersama Rogayah tadi juga bikin hati Azura benar-benar sebal. Emey Suhaila hanya tersenyum. “Aku nak beli makanan dululah. Perut aku dah lapar sangat ni,” ujar Emey Suhaila lalu bangun semula meninggalkan Azura dengan Rogayah. Azura jeling Rogayah. Mulutnya herot mengomel sendiri. Geram sangat tengok muka Rogayah. “Eh, kau kenal tak kawan Ila tadi tu? Kalau kawan Ila mesti dia pun kawan kau juga kan?” soal Rogayah sungguh-sungguh walaupun Rogayah sedar riak Azura yang tidak senang akan soalannya. Lagipun, bukan Rogayah tidak tahu yang Azura memang tidak menyukainya. Rogayah tidak peduli pun semua itu kerana dia cuma mahukan jawapan bagi soalan yang bermain-main dalam benaknya. Terlalu banyak hal yang dia mahu tahu. Kalau Rogayah dicop sebagai kaki penyibuk sekalipun Rogayah tidak kesah. Bagi Rogayah gelaran itu boleh tahan sedap juga bunyinya. “Budak lelaki tu pun suka kat Ila juga ke?” terjah Rogayah lagi. Serta-merta mata Azura yang tadi liar memandang keliling beralih ke muka Rogayah. Kemudian Azura lekas mendengus. ‘Dah mulalah tu!’ getusnya dalam hati. Azura sengaja tidak mahu jawab soalan Rogayah. Sangkanya kalau Azura saja buat tak reti Rogayah tu pandailah katup mulutnya rapat-rapat. Tapi makin dibiar, makin bertimbun pula soalan yang muntah dari mulut mak nenek itu. “Hei, kau ni tak reti nak senyap ke? Dari tadi pot pet pot pet. Aku yang dengar soalan kau tu pun dah letih tahu tak? Boleh tak bagi telinga aku ni rasa lapang sikit. Jangan sibuk nak tanya aku macam-macam, boleh tak?” bentak Azura keras setelah sudah tidak tahan lagi mendengar suara Rogayah yang berpusu-pusu menerjah gegendang telinganya. Rogayah gumam bibir. Senyap seketika. Namun tidak lama Azura dapat hela nafas lega, Rogayah kembali mengganggu. Tangan Azura ditepuk berkali-kali. “Apa?!” Azura naik angin serentak menarik tangannya dengan kasar. “Tu... tu...” Rogayah muncung ke depan. Dengan bengkak hati Azura mengikut arah muncung Rogayah. Apa lagilah yang disibukkan minah seorang ni. Puas Azura melirik ke arah yang dipandang Rogayah hinggalah dia ternampak bayang Putri Qistina yang meliar pandang keliling. Tangannya pula membawa dulang berisi makanan dan segelas air. Mencari meja kosong barangkali sedangkan kafe itu memang selalunya sesak waktu-waktu makan tengah hari begini. Mana tidak sesak kalau pelajar kolej itu menjangkau hampir seribu orang sedangkan hanya kurang lima puluh meja yang disediakan di kafe itu. Bagi yang terlambat terpaksalah menunggu. “Itu Putri Qistina kan...” Soalan Rogayah itu tidak dijawab Azura. Mereka berdua terus memerhati gadis itu. Seketika Emey Suhaila muncul menghampiri Putri Qistina. Azura tumpukan perhatian pada Emey Suhaila dan Putri Qistina sementara Rogayah pula sibuk buat andaian macam-macam. “Cari tempat duduk ke?” Emey Suhaila menegur setelah melihat Putri Qistina ke sana sini mencari sesuatu. Emey Suhaila turut pandang keliling. Semua meja sudah penuh. “Kalau awak tak kesah, jomlah join saya dengan kawan-kawan saya dekat sana. Ada satu lagi tempat kosong.” Emey Suhaila mempelawa sambil menunjuk ke arah Rogayah dan Azura. Cepat-cepat Azura sorok muka dengan tangan sementara Rogayah pula sudah melambai-lambai. Namun Putri Qistina tidak mengendahkan pelawaan Emey Suhaila. Melihat ke arah telunjuk Emey Suhaila juga dia tidak sudi. “Jomlah,” ajak Emey Suhaila lagi. Putri Qistina tenung muka Emey Suhaila agak lama. Sebaik Emey Suhaila mempelawanya buat kali ketiga, Putri Qistina lemparkan jelingan dan terus berlalu bersama makanannya ke arah bertentangan. Sekaligus Emey Suhaila tergamam. Rogayah yang melihat dari jauh juga melopong. Matanya digosok dengan jari. Melihat kelakuan Rogayah, Azura lekas-lekas menoleh ke belakang semula. Kelihatan Emey Suhaila yang tercegat sambil kepalanya berpaling ke belakang. Tapi Putri Qistina sudah tiada di situ. “Kenapa? Kenapa? Apa dah jadi?” Hati Azura menjolok ingin tahu apa yang telah berlaku tadi. Menyesal pula dia tidak terus perhatikan gerak-geri mereka. Tangan Rogayah ditampar lagi setelah soalannya tadi tidak berjawab. Seketika Emey Suhaila muncul dengan muka masam. Pinggan dan gelasnya dihentak ke meja. Kemudian Emey Suhaila henyak punggung di kerusi di sebelah Azura. Azura sekadar memerhati. Muka Emey Suhaila nampak betul-betul keruh. Tidak lama Emey Suhaila bersuara. “Kerek betullah minah tu! Ingat dia tu bagus sangatkah nak berlagak macam tu! Tak guna betul. Buat malu aku aje!” bentak Emey Suhaila marah. Hilang terus seleranya mahu terus menikmati nasi ayam yang dibelinya tadi. “Betul! Dia tu memang berlagak! Aku pun sakit hati tengok lagak dia tadi! Kalau aku jadi kau, aku picit-picit pipi dia sampai merah.” Rogayah menambah sambil menekan hujung jari telunjuk dengan ibu jarinya kuat-kuat. Azura yang mendengar sampukan Rogayah turut sakit hati. Bukan sakit hati pada tindakan Putri Qistina sebab dia tidak nampak apa yang berlaku. Tapi geram dengan butir kata Rogayah tadi yang seakan-akan mengapi-apikan lagi Emey Suhaila yang sememangnya tengah marah. Ringan saja kaki Azura menendang kaki Rogayah yang kebetulan duduk di depannya. “Aduh!” Serta-merta wajah Rogayah yang tadinya tegang sebab geram berubah riak menahan sakit. Tangannya spontan menggosok beting kaki yang terasa perit diasak kasut Azura yang keras macam besi. Rogayah angkat kaki kanan naik ke peha kiri. Kaki seluar diselak tinggi untuk membelek kakinya yang sakit. Mahu pastikan sama ada tulang betisnya itu tidak patah gara-gara penangan Azura yang digelarnya sotong kurita itu. Sudahlah penangannya perit, orangnya pun boleh tahan ganas. Memang kena sangatlah kalau Rogayah panggil Azura sotong kurita. Rogayah cepat-cepat turunkan kaki seluar dan letak kaki ke bawah semula bila menyedari ramai orang di sekelilingnya. Terlupa pula sekarang dia berada di kafe. Ingatkan dekat bilik kolej tadi. Enak saja Rogayah selak seluar hingga paras lutut. Agak-agak ada tak orang nampak. Kalau ada yang nampak mesti mereka mengata Rogayah. Yalah, harap kepala saja bertutup dengan tudung tapi selamba saja nak dedah-dedah kaki pula. Tapi Rogayah yang memang selamba, malunya sekejap saja. Gasaklah apa orang nak kata. Rogayah bukannya sengaja. Bak kata adiknya Aiman, Aiman tak kesah. Jadi Rogayah pun tak kesah. Rogayah betulkan duduk. Muncung panjang mula terbentuk di bibirnya dan dihalakan kepada Azura. “Kenapa kau sepak aku? Sakit tau!” Rogayah merungut dengan muncungnya yang makin panjang ke depan. Azura tenung muka Rogayah lama-lama kemudian geleng kepala beberapa kali. Mata Azura sesekali melirik ke arah Emey Suhaila dengan hujung mata. Azura sebenarnya mahu beri isyarat kepada Rogayah supaya diam. Rogayah tercengang tidak mengerti akan reaksi Azura. Lantas mulutnya cepat saja menyoal. “Kenapa?” soal Rogayah serentak menolak kepalanya ke depan muka Azura. Azura ketap gigi. Susah betul bercakap dengan minah yang tak reti bahasa ni. Beri isyarat senang macam ni pun dia tak faham. Azura tidak mahulah mengeruhkan lagi keadaan dengan pertengkaran dia dan Rogayah. Sebab dari riak Emey Suhaila, Azura tahu yang Emey Suhaila pasti tengah marah. Tengok sajalah pada nasi ayam hainan kegemaran Emey Suhaila yang langsung tidak dijamahnya. Selalunya laju saja Emey Suhaila habiskan. Azura mahu minta sikit pun Emey Suhaila tidak beri peluang. Tapi cik Rogayah ni pula tak faham bahasa isyarat. Terpaksalah Azura beri isyarat yang lebih mudah. Jadi, Azura letak jari telunjuk atas bibir. Kalau Rogayah tidak faham juga memang nak kena lepuk dengan Azura. “Apa?” Rogayah menyoal lagi. Jelas kelihatan garis kerutan di dahi Rogayah. Sekaligus bikin Azura hampir gila dibuatnya. Gila sebab marah. Kalau boleh diukur tahap kemarahan Azura macam penanda paras sungai, rasanya tahap marah Azura mesti sudah sampai ke garisan merah yang menandakan amaran berjaga-jaga. Tapi Azura tetap berusaha menahan amarahnya dari terus meletup seperti selalu. Azura pejam mata seketika seraya menarik nafas dalam-dalam. Kiranya bermeditasi sekejaplah ni sementara Rogayah kekal tidak mengerti. Sebaik Rogayah mengulang soalan yang sama, Azura curi-curi angkat penumbuk dengan tangan kiri. Sengaja mahu menggertak Rogayah tapi dia tidak mahu Emey Suhaila nampak tindakannya itu. Kalau Azura ada getah gelang, sudah lama Azura ikat mulut Rogayah. Biar mulut becok itu senyap tidak bersuara. Sibuk saja nak bercakap, tapi tak fikir dulu sebelum bersuara.

Kat mana nak beli barang gubahan dengan harga murah?

Hoho... dasat tajuk yuri kali ni hehehe cam dasat sangat je kan. Sorry la readers, lambat sangat nak update e-novel kan...ok..ok..jap lg yuri update n3 buddyz vs cinta tu ek. Sekarang ni nak versuskan soal lain plak Bese time2 tunang and nak kahwin ni ler orang sibuk nak cari barang gubahan. Sama la kita. Kebetulan pulak yuri ni dok dekat ngan Ayer Itam... orang cakap syurga bunga ecewah! tapi bagi yuri tetap x murah gak la.. macam la ada murah yang murah kan. Kalau nak cantik memang selalunya mahal.. ye tak. kat ayer itam, yuri ada singgah kat A Son.. lupa lak camne eja nama kedai tu. kalo dari tol ayer itam tu, kenalah ke kiri..tak jauh, nampak terpampang besar tulisan kedai dia dari jauh. betol2 kat sebelah jalan belah kiri. Kedai ni punyalah besar..n kira yang paling murahlah kat area situ. macam2 ade..dari sekecil2 pasu, cawan, barang2 untuk goodies, beg kertas, beg plastik, beg kain..reben..bunga...ehehe cam nak promot lak kan. Oho... bukan untung pon dok promot kat sini. tak dapat komisyen pon hehe staff dia pon bukan semua friendly. ada yang nak jual barang macam nak makan orang. kat sini, boleh kata semua barang yang korang nak guna untuk gubahan atau nak wat bunga telur de jual. Tapi jangan harap nak mintak diskaun la. yuri dah dua tiga kali try, kat pekerja yang berbeza... sebab dah dua tiga kali gak la datang. sebelum ni kakak yuri yang selalu datang beli. Aiyaa... pelanggan tetap pon susah dapat diskaun ke? kali terakhir, yuri try lagi n lagi... sampai staff tu bosan, dapatlah tolak 30 sen kehkehkeh... harga barang makin naik, makin susah mau mintak potong harga la :p kat kl plak... sblom g serang kedai2, yuri survey dalam internet dulu. Ok.. rata2 blogger cite pasal Semua House. Ada 3 kedai yang selalu meniti di bibir orang..ewah, bermadah pulak kan. Level B1, kedai Siyin (dulu Yuri ingat namanya Simin..yolah, tulisan cantik sangat sampai tak reti nak baca hehe)... satu lagi kedai Yen Riben, kat sebelah dia je. Kedai Siyin ni besarlah jugak... and kat sini ada barang yang lagi murah dari A Son kat ayer itam tu tau. Contohnya alas dulang satin biasa. Harga tak ingat. Tapi siyin lagi murah. Yen Riben pon lebih kurang aje harga dia dengan kedai siyin. Yen Riben ni kecik and sesak habis. Yang tak besntnya, susahnya nak cari crepe paper. Asyik abis stok aje. So, terpaksalah yuri beli crepe yang jenis keras dan berkedut2 untuk buat bunga. Emm..not bad la hasilnya. Cuma tak delah nampak cam ombak2 cam soft crepe paper kan. Harga untuk crepe paper jenis keras ni kat siyin RM2.50/roll. Kat Yen Riben plak RM5, beli satu percuma satu. Hahaha. Pandai lak ko nak main perkataan 'free' tu kan.. padahal sama je harganya. Harga soft crepe paper, x banyak beza.. dia jual sebungkus..bundle habis stok. Dua kali pergi, dua kali xde stok. Dekat tingkat U5 pon ade satu...Sayang You. Keluar aje lif, terus nampak pintu gerbang comel Sayang You. Wow! Tapi jangan korang tekan level 5 plak..macam yuri hari tu. Haha menganga bila keluar lif... kat mana ni? kat mana ni? tempat apa ni? Yang korang akan jumpa hanya lif untuk ke tingkat atas tapi tak tau ke mana hehe Yuri suka cari reben dekat sayang you. Banyak pilihan. kedai ni lagi besar dari siyin. Kalo nak main lari2, atau hide & seek pon boleh. Tapi creepe paper tetap xde...hmmm sedih. keluarlah dengan hati yang kecewa. Kat luar Semua House ada satu lagi kedai gubahan. Kat sebelah bangunan Semua House, Bunga Reben namanya. Alaa... mesti ramai orang dah kenal kedai ni. Dah ramai sangat citer pasal depa ni semua. Kat kedai ni pulak harga dia letak mahal sikit. Tapi sebenarnya kan..bila korang nak bayar, dia bagi diskaun tau. Yuri penah masuk..sebab crepe paper kat sini pon xde stok masa tu, so akhirnya g kaunter bayaran cuma bawak segulung reben. Harga riben tu RM6.80 tapi dia bagi RM6. Barang kat sini pon ada macam2... tapi Bunga Riben agak sesak jugaklah. Better korang tanya aje staff dia..tak payah susah2 cari. Merata yuri jalan, banyak kedai yuri masuk tapi sampai ke sudah..tak dapat jugak soft crepe paper yang dicari huahuahua misiku masih belom selesai

Tuesday, December 24, 2013

Risau...aku risau...JLPT oh JLPT

Lepas hampir sebulan ambil JLPT, tetiba hari ni rasa teramat risau. Takut benar ler nak tau resultnya...khabarnya awal Februari depan akan dapat result. Uwaahhhhhh! Kowai yo! Mahunya tak.. hari duduk tok exam tu, yuri demam la plak hehe saja juga demam tu sebagai alasan eh. ner la tau K.O resultnya nanti leh gak sedapkan ati sendiri hehe Udahlah kena hafal kanji yang memang tak pernah belajar sehuruf pon kat sekolah... nasib ler kena cari alternatif sendiri.. belajar dan hafal sendiri. mujur ler ada nota dari minna no nihongo yang yuri penah download online dulu... dan nota kani paling berkesan, emm.. apa ek.. kalau tak silap kanji list from JLPT website & tanos yang banyak yuri rujuk. Menganga nak menghafal benda alah yang bergaris-garis tu!Kalau tulis rumi aje kan senang (baik tak payah belajar nihongo kan..hehe)... cabaran-cabaran. Fuh, kalau ditanya lagi sekali, takdenya ingat semua yang yuri dok hafal sebulan dua lepas. Daripada 80 kanji, entah2 separuh aje ler yang ingat. Ecewah, hebat tu leh ingat separuh lagi. Tak sure sebenarnya berapa banyak kanji yang patut dihafal untuk N5 (ok.. yuri baru dok ambik N5 aje..very beginner tp tu pon dah rasa cam nak gugur rambut satu kepala huhu). Ada yang kata 80 je... ada yang kata 100+... kalo tengok website or blog yang share kanji list pon cam lain2 je diorang ckp. Ikut suka la... kalo keluar kanji yang tak pernah tgk..memang padan muka. Haha..yuri memang dah terkena. Ada 2 kanji dalam exam lepas yang yuri memang tak pernah jumpa langsung dalam nota yang yuri rujuk. Harap ler main tembak hehehe Plus, ujian listening hujung sekali... dah dekat tengahari, suhu badan eden dah makin meninggi, telinga pun cam makin lama makin tersumbat aje rasa, konsentrasi pun dah makin berkurang... ada la lima enam soalan tak langsung dapat tangkap apa tape tu cakap. Selamat menembak! huahuahua Pengajaran yang yuri dapat masa exam ni...emm.. ok..JANGAN DEMAM masa exam! Tak ada maknanya cam drama2 korea tu, demam2 pon dia bleh plak jawab exam dgn mantopnya. Wah! Brutal hebat benor ler dia tu. Tak tau la kalo ade orang lain memang leh wat camtu. Tapi kalau rasa diri tu tak berapa nak kuat..fizikal & mental, tak payah ler menggatal main ujan (ops! yuri demam bukan sebab main ujan tau. Ujan tu yang tetiba je timpa kepala ni). Dah tu, dah tau demam ke nak demam ke cepat2 jumpa doktor. Tak pun, dah tau nak exam, makanlah vitamin sebagai protection tambahan. Preparation masa exam plak, jangan harap buku teks korang semata2.. yang sekolah bagi tu bukan selalu lengkap. Rajin2 ler buat rujukan and kalau rajin lagi, hafal la sebanyak mana vocabulary & kanji yang korang mampu. Korang akan terperanjat macam yuri & kawan2 bila terjumpa vocab yang korang langsung tak pernah jumpa dalam buku teks sekolah mahupun belajar kat kelas tetiba keluar dalam paper. Walaupun sepatutnya soklan tu senang aje macam kacang, korang gerenti bole jawab kalo faham vocab tu..tapi disebabkan korang tak tau maksud vocabnyer, alamatnya seluruh soklan lah korang tak faham. Haih...walhal yuri pernah belajar itu vocab la dalam buku lain..aiseh, camne leh lupa jugak. Kurang makan kismis kot! Ececeh..ade aje alasannya Jangan lupa buat latihan atau praktis cakap dengan kenkawan. Even memang xde speaking test pon masa jlpt ni, tp x salah pon nak praktis. lg senang nak ingat kot. Mana la tau kawan tu rajin sebut vocab yang baru, ha menganga korang kat situ. At least dapat ilmu free hehe Carilah buku yang sesuai selaras dgn format jlpt...kebanyakan buku latihan kat luar sana tu byk yang tak ikot format jlpt. Kadang2 depa ni lg susah & renyah... terlampau teliti untuk satu2 bahagian sampai korang akan rasa tension dan susahnya benda ni! kadang2 latihannya rasa macam dah level advance pulak. Caya tak caya... jlpt n5 xde la susah sangat. huh! kalau yuri x dapat skor memang ler. senang konon huhu Oh.. hari ni tak dapat update cerita lagi. Fail takde dalam komputer ni... next time ok. Caucincau

Sunday, December 22, 2013

update

Lama rasanya x update blog. To all followers n sesape yg rajin singgah..sori ek lama x update cite hehe ada problem nak sign ke account sendiri.. ni baru solved.  Hari ni sebab x menghadap komputer. ..x dapek la jugak nak mengupload cerita. Lar ni nak kongsi plak personal story hehe kpd sape2 yg plan nak tuang ke kawen ke kan..cuti skola mmg dah nak abis tp alaa musim kenduri ni sepnjg masa rasanya hehe ni nak bagitau..jemput2 la page baru yuri pasal hal sewa-menyewa masa pertunangan n perkahwinan. Yuri sekarang terasa nsk berbisnes plak kehkehkeh yo la..dari barang2 tu terperuk je dlm rumah kan..bg la merasa dok singgah rmh orng lain. Tu yg open untuk sewa tu.. jemput la dinggah, cuci mata n bacs n3 yuri. Kalo ada yang berkenan di hati..jemput2 la contact yuri ok (^^,)♡