Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Friday, August 10, 2012

Aku tak suka kau la: Bab 2

Bab 2


Nurul Syakira membelek rambutnya di depan cermin. Spontan satu keluhan dihempas kuat. Menyesal Nurul Syakira pergi kedai potong rambut petang tadi. Tidak pasal-pasal dia terpaksa menghadap fesyen rambutnya yang kolot semacam. Nurul Syakira sendiri tidak sanggup mahu tengok.

Teringat peristiwa petang tadi di kedai salun rambut. Alah, setakat kedai biasa saja. Bukan salun ternama macam Thomas & Guys. Mahu komen lebih-lebih pun tiada guna juga. Jadi gaduh adalah. Letih juga Nurul Syakira bertekak dengan tauke kedai yang sudah sedia gunting di tangannya.

“Mahu potong macam mana?” soal wanita cina lebih kurang pertengahan 40-an itu.

“Potong pendek.” Ringkas jawapan Nurul Syakira sambil memandang wanita itu dari cermin besar di depannya. Wajah wanita itu yang berkerut-kerut juga dapat dilihatnya jelas selepas itu.

“Pendek macam mana mahu?” soal wanita itu lagi.

“Pendeklah.”

“Pendek macam mana?” ulangnya lagi.

Kali ini Nurul Syakira pula yang berkerut. Berkira-kira dia mahu menjawab. Nurul Syakira cuma tahu cakap potong sikit, potong pendek atau buat layer saja. Dia bukannya tahu fesyen-fesyen rambut ni. Kalau fesyen rambut Puteri Diana, Nurul Syakira tahulah. Tapi, fesyen itu sudah ketinggalan zamanlah. Tak mahulah Nurul Syakira. Ingatkan hendaklah fesyen rambut yang ringkas dan terkini.

“Fesyen terbarulah...” jawab Nurul Syakira lambat. Tapi wanita cina itu menyoal lagi.

“Fesyen siapa lu mahu?”

Kali ini Nurul Syakira betul-betul mati kutu. Banyak pula soalan tauke itu kepadanya. Nurul Syakira sudah tergaru-garu kepala. Tidak tahu mahu menjawab. Beberapa ketika wanita cina tadi mengeluh keras sambil menggelengkan kepalanya. Mulutnya juga bemceceh entah apa dalam bahasa Mandarin. Sekettika kemudian wanita cina itu mengambil beberapa buah majalah dan diletakkan atas peha Nurul Syakira.

“Lu tengok dulu fesyen mana lu mahu,” ujarnya lagi lalu beralih kepada pelanggannya yang lain.

Tercengang Nurul Syakira seketika. Majalah atas pehanya dibelek juga sehelai demi sehelai. “Mak aih... banyaknya.” Nurul Syakira merungut sendiri. Juling rasanya mata Nurul Syakira mahu memilih fesyen rambut yang ditunjukkan model-model dalam majalah itu. Sesekali Nurul Syakira membandingkan muka model-model itu dengan mukanya. Model yang cantik, comel-molek itu buat fesyen apa pun cantik. Tak adakah model yang kepala besar dan muka bulat macam Nurul Syakira ni? Senang sikit Nurul Syakira mahu buat perbandingan.

Setelah dekat setengah jam Nurul Syakira membelek majalah itu berkali-kali, Nurul Syakira masih tidak dapat buat keputusan. Apabila wanita cina tadi datang ke arahnya semula dan bertanya, spontan Nurul Syakira menunjuk. Entah fesyen apalah yang dia tunjuk, dia sendiri tidak pasti.

Berdebar-debar Nurul Syakira melihat rambutnya sedikit demi sedikit gugur ke bawah. Rasa sayanglah pula. Sudah bertahun-tahun Nurul Syakira bela rambutnya hingga melepasi bahu. Kerana tidak tahan kulit kepalanya yang terasa gatal akhir-akhir ini kerana cuaca terik, Nurul Syakira bertekad mahu potong pendek rambutnya. Sekurang-kurangnya boleh juga dia tukar fesyen rambut.

Tapi fesyen rambut baru Nurul Syakira ini bikin Nurul Syakira hampir mati lemas. Sesak nafas sebab tidak sanggup tengok rambut sendiri. Tidak sangka pula wanita cina itu memotong rambut Nurul Syakira hingga pendek macam lelaki. Alahai, fesyen inikah yang Nurul Syakira tunjuk pada wanita cina itu? Memang menyesal tidak sudah Nurul Syakira dibuatnya. Nurul Syakira berjanji pada dirinya tidak mahu potong rambut lagi selepas ini.

Fara Hana pula boleh pula tersengih-sengih sejak balik tadi. Macamlah Nurul Syakira tidak tahu yang Fara Hana mahu gelakkan Nurul Syakira. Alah, buat apalah hendak tahan-tahan pula. Pura-pura hendak jaga hati kawan pula. Kalau sudah tersengih-sengih itu, gelak sajalah sampai gamat satu rumah ini. Biar satu deret rumah pangsa itu tahu perihal kepala Nurul Syakira yang macam baru kena sondol dek mesin pemotong rumput.

Nurul Syakira menjerit dalam hati kuat-kuat. Tidak terkeluar pula suaranya mahu memekik sekuat hati. Snowcap dari dalam laci pantas diselongkar dan dipakai ke kepala. Nasib baik ada snowcap pemberian Dani Imran semasa mereka bertiga berjalan-jalan di rumah salji I-City beberapa bulan lepas. Terlindung jugalah fesyen rambut Nurul Syakira yang menyakitkan mata lagi menyakitkan hatinya itu.

Fara Hana akhirnya tergelak juga apabila melihat Nurul Syakira keluar dari bilik dengan snowcap di kepala.

“Ni, minah mat saleh mana pula yang sesat dekat sini ni? Sejak bila pula Malaysia ni ada musim sejuk yang sampai kau nak pakai snowcap dalam rumah ni?” Fara Hana menegur sambil menggeleng-gelengkan kepala. Cuaca terik petang tadi masih terasa bahangnya hingga ke malam. Dia sendiri sudah berpeluh walau kipas ligat berpusing di siling. Melihat Nurul Syakira mengenakan topi musim sejuk itu bikin dia geli hati.

“Ah, kau diamlah. Macamlah kau tak tahu sebabnya. Karang, aku pakai anak tudung kau kata aku ni alim sangatlah pula. Duduk rumah berdua dengan kau pun nak pakai tudung!” Nurul Syakira menjeling. Alat kawalan televisyen disambar lalu Nurul Syakira terus henyak punggung depan televisyen. Menghadap drama bersiri di kaca televisyen lagi seronok daripada melayan kerenah Fara Hana yang tidak sudah-sudah tersengih diselang-seli dengan tawa kecilnya. Nurul Syakira tetap tayang muka toya. Lantaklah Fara Hana mahu gelak sampai guling-guling pun, dia sudah tidak peduli.

Namun dalam hati, Nurul Syakira tetap merusuh. Terbayang-bayang pula rupa rambutnya di ruang mata. Ish, tak boleh jadi ni. Nurul Syakira mohon dalam hati, semoga rambutnya cepatlah panjang hendaknya. Cepat-cepat seksaan ini berlalu.

“Oh ya, Kira. Im ajak kita pergi Genting minggu depan. Saja nak release tension lepas penat belajar kononnya. Tapi rasanya dia nak suruh kita celebrate untuk dialah tu!”

Serta-merta Nurul Syakira menoleh ke arah Fara Hana serentak menunjuk riak teruja. “Hah, bila? Bila?” soalnya tidak sabar.

“Rabu depan.”

Nurul Syakira monyok. Tubuhnya yang tadi tegak terus melengkung. “Alah, kenapa tak pergi hujung minggu?”

“Weekend ramai oranglah. Lagipun Rabu depan kan birthday aku. So, dapatlah tiket free. Alah, kau mintalah cuti dua hari.”

“Hah?! Dua hari?” Nurul Syakira melopong. “Kenapa dua hari pula?”

“Im ajak bermalam dekat sana. Kawan baik kau yang kedekut tu dah nak belanja kan, ikut ajelah. Bukannya selalu kau cuti pun...”

Nurul Syakira mencebik. Kawan baik Nurul Syakira yang kedekut? Yang kedekut itu pun teman lelaki Fara Hana juga. Sesedap rasa saja minah ni mengutuk teman lelaki sendiri.

“Hah, kau jangan tak minta cuti pula. Esok pagi-pagi pergi kerja terus mohon cuti. Jangan nak tangguh-tangguh. Nanti kau lupa. Kau tu kan pelupa tahap mak nenek!” tempelak Fara Hana lagi.

Nurul Syakira tidak membalas walaupun geram juga dengan ayat terakhir Fara Hana tadi. Macam membalas dendam pula sebab Nurul Syakira panggil Dani Imran macam mak nenek kelmarin. Hari ini, Nurul Syakira pula yang dicop dengan gelaran itu. Sabar sajalah.

No comments:

Post a Comment