Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Thursday, August 30, 2012

Aku tak suka kau la: Bab 5

Wokeh!!! Kali ni nak share sambungan cerita aku tak nak kau la! Ingat lagi tak cerita ni? Tak ingat, bacalah balik ^^,

Bab 5


Nurul Syakira melopong. Berkali-kali dia menampar pipi sendiri, tidak percaya dengan apa yang baru saja didengarnya tadi. ‘Ish, aku tengah mimpi ke ni? Mesti aku tengah mimpi. Ya, ni semua mesti mimpi! Takkanlah tiba-tiba aje jadi macam ni!’ Nurul Syakira cuba menenangkan diri. Dia mahu menganggap apa saja yang berlaku hari ini sebagai satu mimpi dan bila dia tersedar nanti, mungkin benar dia terlena selepas menderma darah. Nurul Syakira lebih rela begitu. Sekurang-kurangnya, dia juga masih berkesempatan melunaskan janjinya pada Fara Hana dan Dani Imran. Dia masih ada masa untuk bertemu mereka berdua. Tidaklah dia dicop sebagai seorang yang tidak pernah tepati masa. Tambah-tambah setelah apa yang lelaki di depannya ini mengarut mengajaknya kahwin. Ops! Tidak!!!

Namun apabila tangan Nurul Syakira terasa hangat digenggam lelaki itu, Nurul Syakira terdiam. Nurul Syakira sedar yang dia bukannya bermimpi.

“Sudah-sudahlah tampar pipi sendiri. Tak sakit ke? Nanti orang kata aku pula yang pukul bini!” tempelak Joe Redzuan dengan nada tegas. Matanya memandang terus ke mata Nurul Syakira.

Nurul Syakira menggeleng kepala laju-laju. Pantas tangannya ditarik dari genggaman Joe Redzuan. “Bini? Ini mamat mana pula yang nak buat lawak dengan aku ni?” rusuhnya perlahan.

“Siapa yang buat lawak? Hei, aku tak ada masa la nak buat lawak antarabangsa ke lawak tempatan. Semua ni kau punya pasal la!”

“Kenapa pula aku yang salah? Kau yang buat lawak cakap kat orang yang aku ni isteri kau, siapa suruh? Aku yang suruh ke?” Nurul Syakira membalas tidak puas hati apabila dirinya pula yang dipersalahkan. Gerutu hati Nurul Syakira. ‘Dasar lelaki pendek akal. Dia yang salah, nak tuding jari dekat orang lain pula!’ getusnya dalam hati.

“Siapa suruh kau pengsan dekat badan aku. Kalau nak pengsan pun, jatuh kat lantai dah la. Tak adalah semua ni jadi. ”

“Pengsan?” Nurul Syakira tergamam seketika.

Bila dingat-ingat, mungkin betullah Nurul Syakira pitam dalam tren semasa dalam perjalanan untuk bertemu Fara Hana dan Dani Imran tadi. Pasti sebab Nurul Syakira berkejar hendak cepat hingga tidak sempat menjamah apa-apa selepas menderma darah. Air kotak yang diterima selepas derma darah juga hanya terbiar dalam beg kerjanya.

Jadi, itulah yang berlaku. Nurul Syakira pengsan rupanya. Patutlah Nurul Syakira tidak dapat ingat apa-apa lagi selepas itu. Tapi, betulkah Nurul Syakira pengsan dekat Joe Redzuan? Alamak. Malunya. Eh, nanti sekejap. Seingat Nurul Syakira, petang tadi Nurul Syakira naik koc wanita.

Nurul Syakira tenung muka Joe Redzuan dekat-dekat. Merah padam muka Joe Redzuan tiba-tiba.

“Oh, jadinya kau nilah mamat yang tak reti baca sign dekat pintu koc tu eh?” Selamba soalan itu terpacul dari mulut Nurul Syakira. Bila dipandang betul-betul muka Joe Redzuan, macam biasa tengok saja muka mamat ni. Tapi di mana lagi ya?

Muka Joe Redzuan kian merah. ‘Yang tu pula yang minah ni ingat!’ rusuh hatinya. Melihat Nurul Syakira tersenyum sumbing, bikin hati Joe Redzuan pula yang terbakar. “Eh, aku tak sengaja masuk situlah. Baru aje aku nak bergerak ke koc sebelah, kau tu pula tiba-tiba aje rebah dekat aku. Semua orang pandang-pandang. Peminat aku pun nampak. Malu aku tahu tak?! Berjam-jam dia orang tunggu dekat luar wad tadi, susah-payah aku terkurung dalam bilik ni setengah hari dengan kau. Kau ingat aku suka sangat ke dengan semua ni?”

Nurul Syakira gumam bibir. Geram dia memandang Joe Redzuan yang sejak tadi selamba sahaja bersuara. Macam semua yang keluar dari mulutnya itu mudah saja. Dia ingat kahwin itu perkara main-main macam zaman budak-budak dulu agaknya. Masa kecik dulu selalu juga Nurul Syakira main kahwin-kahwin dengan kawan-kawan. Rasa kelakar pula bila ingat hal lama. Tambah-tambah bila Dani Imran yang jadi pengantin lelakinya. Fuh, nasib baik tidak sampai ke besar Nurul Syakira pasang hati pada Dani Imran. Lelaki di depan Nurul Syakira sekarang ini pun satu. Suka-suka saja mengajak Nurul Syakira berkahwin tiba-tiba sebab mahu tutup malu. Apa kes?

“Itu bukan masalah aku. Yang kau bijak pandai sangat cakap aku ni isteri kau tu buat apa?” Gumamnya geram.

“Dah peminat-peminat aku yang buat macam-macam andaian. Aku pun iakan ajelah...” jawab Joe Redzuan mudah seraya tayang muka toya.

Nurul Syakira ternganga. “Siapa kau kata tadi? Peminat? Kau ni siapa? Artis terkenal ke yang sampai peminat kau boleh buat cerita macam-macam?”

“Mestilah. Kalau tak, takkan kau pun jadi berita hangat sekarang ni.” Joe Redzuan bersuara bangga sambil membetul-betulkan jaket kulitnya.

Nurul Syakira mencebik hingga herot bibirnya. ‘Eleh, femes sangatlah tu. Apasal aku tak kenal dia pun.’ Nurul Syakira tenung Joe Redzuan dari atas ke bawah. Memang wajah lelaki itu seakan pernah dia lihat tapi mustahil la jika hendak dikatakan Nurul Syakira kenal jika lelaki itu benar-benar artis. Nurul Syakira bukannya layan sangat dunia hiburan. Kalau baca komik atau drama bersiri Nurul Syakira layan jugalah. Tapi kalau lelaki ni penyanyi, minta maaflah. Sah-sah Nurul Syakira tidak kenal.

Seketika kepala Nurul Syakira digelengkan beberapa kali. Nurul Syakira tidak pasti sejauh mana kebenaran tentang populariti lelaki yang berdiri di depannya sekarang. Di benaknya, Nurul Syakira hanya tahu alasan lelaki itu yang tiba-tiba mengaku Nurul Syakira adalah isterinya langsung tidak munasabah. Kalau pun Nurul Syakira pengsan di tubuhnya sekalipun, berlagak sajalah seperti menolong orang sakit. Buat apa pula sehingga hendak mengaku suami isteri pula. Tak masuk akal langsung. Takkan pernah dibuat orang.

“Apalah alasan tak masuk akal yang kau bagi aku ni, hah? Eh, siapa yang nak kahwin dengan lelaki pendek akal macam kau ni? Tak ingin aku!” Terus saja Nurul Syakira bersuara lantang. Tangannya sengaja dicekak kemas ke pinggang. Biar Joe Redzuan sedar yang Nurul Syakira memang tidak setuju.

“Habis tu, kau ingat aku ingin sangat nak kahwin dengan perempuan pendek dan gemuk macam kau ni? Aku boleh dapat brand lagi baiklah. Apatah lagi bila populariti kumpulan aku pun dah makin melonjak naik sekarang ni. Kalau aku tak femes pun, dengan muka aku yang sikit punya handsome ni pun rasanya dah cukup dapat awek cun!” Joe Redzuan terus tayang muka seposen sedangkan dia dapat melihat wajah Nurul Syakira yang sudah kemerahan sambil tubuhnya menggigil-gigil menahan marah.

Seronok juga Joe Redzuan rasa bila dapat bikin gadis itu marah. Joe Redzuan mahu menganggap semua ini hanya sebagai medan permainan. Sekurang-kurangnya hilang sekejap tekanan yang dirasai sekejap tadi sebab terlepas cakap di laman facebook.

“Ah, sudahlah. Sampai sini ajelah perbincangan kita hari ni. Berbalah banyak-banyak pun tak guna, buat sakit tekak aje. Benda dah jadi, teruskan ajelah. Nanti aku suruh Umi aku hantar rombongan meminang...” ujar Joe Redzuan lagi. Mudah. Begitu mudah dia berkata-kata lalu Joe Redzuan berpaling untuk beredar. Jarinya dijolok-jolok ke lubang telinga, sengaja menyumbat telinganya dari mendengar kata-kata Nurul Syakira seterusnya.

Sakit hati Nurul Syakira melihat lagak Joe Redzuan. Suka hatinya saja membuat keputusan ke atas hidup Nurul Syakira. Ingat Nurul Syakira akan menyerah begitu mudah? Nurul Syakira tidak akan akur. “Kalau dah senang sangat kau nak dapat awek cun, pergilah cari! Apasal kau nak paksa aku kahwin dengan kau pula?! Tak masuk akal punya laki!” Nurul Syakira memekik geram walaupun Joe Redzuan sudah keluar dari bilik itu. Geram hati Nurul Syakira. Hampir gila dia dibuat lelaki itu.

“Ish, jantan macam ni pun ada ke? Entah dari mana dia dapat idea bodoh ni. Kalau aku pengsan dekat dia pun, tak bolehkah anggap aku ni orang yang tak dikenali yang tiba-tiba jatuh pengsan? Memang aku tak kenal dia pun. Dia pula bodoh pergi cakap aku ni bini dia tu buat apa? Ish, dah macam cerita manga pula aku rasa hidup aku hari ni! Bodoh punya jantan! Bodoh! Bodoh! Bodoh!” Nurul Syakira memaki-maki sendirian.




“Ni apa kes ni bro? Sakit kepala aku nak menjawab soalan peminat yang rata-rata tu peminat fanatik kau. Penat-penat aku redakan keadaan tengah hari tadi, kau pula gatal-gatal bagi killer statement. Kau ingat senang ke nak kawal peminat kau yang obses sangat tanya itu dan ini, hah? Bila dia orang tanya, kau pula tak jawab apa-apa. Terus membisu aje lepas buat bala. Aku dengan member-member lain pula yang kena serang. Berbakul-bakul kita orang kena jawab, tahu tak? Nasib baiklah cuma laman facebook aje. Kalau sidang media, mahu masak kita orang depan wartawan! Yang kau ni kat mana, hah? Dah la latihan petang tadi tak datang. Lepas tu buat masalah pula!” Berduyun leteran Daniel menyergah telinga Joe Redzuan.

Menyesal pula Joe Redzuan menjawab panggilan itu. Memang sudah dia jangka. Namun, masuk kali ini sudah dua puluh kali Daniel menghubunginya. Berselang-seli pula dengan Zafryl dan Ebby. Kalau Joe Redzuan tidak jawab panggilan Daniel kali ini pun, esok lusa terpaksa juga dia menghadap muka kawan-kawannya itu. Sedikit sebanyak, mereka tetap bertanya macam-macam.

“Sorrylah bro. Aku dekat hospital lagi. Temankan bini aku tulah,” selamba Joe Redzuan menjawab.

“Bini?!”

Bergegar suara Daniel menerjah corong telefon. Spontan Joe Redzuan mengerut kening. Bingit menahan telinganya yang pedih dipanah jeritan ketua kumpulannya itu.

“Kau ni betul sikit Joe! Kau dah kahwin ke belum sebenarnya? Sekejap kata tak, sekejap kata ada bini pula. Ni yang mana aku nak percaya ni?”

“Alah, nak buat macam mana. Dah orang percaya dia tu bini aku, biarlah dia terus jadi bini aku betul lepas ni.”

Daniel tepuk dahi mendengar jawapan yang singgah ke telinga. Mudah sungguh temannya itu menuturkan kata. Sejak dari zaman sekolah, sikap Joe Redzuan tidak berubah-ubah. Asyik bikin masalah dalam band mereka. Sekarang, pandai-pandai pula Joe Redzuan bikin berita sensasi saat nama band mereka baru saja mendapat perhatian dari peminat laman sosial.

“Woi, mangkuk! Kalau aku panggil kau tu bengap, kau marah. Ni siapa punya ajaran yang ajar kau bercakap ikut sedap mulut aje ha? Kau ingat perempuan tu anak ayam ke yang kau suka-suka nak buat bini macam tu aje. Kalau pun kita ni bukannya memperjuangkan lagu etnik melayu, tapi ingat sikitlah kita masih orang Melayu.”

“Sebab aku tahu aku ni orang Melayulah, aku akan hantar rombongan minggu depan. Ha, esok aku nak balik kampung. Nak bincang dengan Umi dan ayah aku. Nak suruh dia orang siap sedia hantar rombongan. Kalau kau nak ikut rombongan aku sekali nanti, boleh juga. Biar kau tengok sendiri bini aku yang comel molek tu.”

Daniel terus melopong. ‘Balik kampung? Macam jauh sangat aje bunyinya rumah mak ayah dia tu. Baru seminggu tak balik rumah dah gelar rumah mak ayah dia yang cuma dekat Kota Damansara tu kampung? Masak... masak!’ Hilang modal Daniel mahu terus membebel. Tanpa Daniel mengetahui pokok pangkal cerita yang berlaku hari ini, Joe Redzuan sekali lagi mengeluarkan kenyataan yang mengejutkan.

No comments:

Post a Comment