Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Wednesday, August 7, 2013

Buddyz vs cinta: bab 13


“Hei, Razali. Kau jangan nak menggatallah dekat sini. Cukup-cukuplah tu jadi kaki perempuan. Tak puas lagikah? Macam tu ada hati nak tackle kawan aku!” Azura merengus keras. Ikutkan hati mahu saja Azura meludah depan Razali tapi nanti nampak sangat tidak sopan. Memang kurang ajar habis kalau dia buat begitu. Macamlah tak belajar adab dan tatasusila.
“Kenapa kau marah sangat kalau aku nak pikat kawan kau tu? Kau ada hati pada akukah?” soal Razali lagi. Kali ini mukanya makin dekat dengan Azura yang leka seketika sekejap tadi. Bila Azura angkat muka dan melihat muka Razali betul-betul di depan mukanya, Azura betul-betul terkejut. Boleh katakan tahap terkejut beruklah. Spontan tangan Azura menampar pipi Razali kuat-kuat.
Pang!
Azura sendiri terkejut akan tindakannya. Dia juga masih terkejut akan tindakan Razali tadi. Salah Razali juga. Siapa suruh bagi Azura terkejut sampai macam tu. Padan muka, percuma saja merasa pelempang Azura yang boleh dikira kuat bunyinya itu.
“Sebab dia kawan akulah, aku tak mahu dia berpacaran dengan lelaki tak guna macam kau! Aku tak mahu hati kawan aku terluka sebab kau, faham tak?!” jerkah Azura cuba sorokkan rasa bersalah sebab ringan sangat tangannya melayang ke muka lelaki itu. Ah, Azura tidak peduli. Razali memang layak menerima habuan.
“Uish, kuat juga pelempang kau ya.” Razali masih mampu bersuara dengan gaya romeonya sedangkan tangan kirinya meraba pipi yang pasti terasa perit. “Patutlah tunang kau tak berani main kayu tiga. Mesti dia takut kena penangan awek dia yang garang semacam kau ni.”
“Eh, kau jangan nak mengarut lagilah. Jangan nak kenakan aku dengan tunang aku pula. Aku dah cakap dia tu bukannya macam kau. Dia tu jenis yang setia, bukan macam kau! Aku ulang, bukan macam kau! Faham?!” tekan Azura berkali-kali. “Kau jangan nak kacau Ila lagi. Kalau aku nampak kau kacau Ila lagi, siaplah kau!”
Emey Suhaila terpinga-pinga bila bahunya dipaut seseorang. Bayangan Azura tiba-tiba saja lenyap dan yang ada hanyalah Razali yang sudah rapat di depannya. Boleh pula Emey Suhaila leka berangan pasal Azura panjang lebar dan membiarkan saja Razali ambil kesempatan. Emey Suhaila semakin kalut apabila jarak Razali semakin dekat. Sangat dekat. Kedua tangan Razali sudah memaut kemas bahu Emey Suhaila. Emey Suhaila pejamkan mata. Dia tidak sanggup melihat wajah Razali sedekat itu. Tidak! Hatinya tidak mungkin akan cair. Tidak!
‘Ya Allah, berilah aku kekuatan...’ Emey Suhaila berdoa dalam hati lalu gagahkan diri jua untuk melepaskan diri. Tangan Razali ditepis kasar dan menolak lelaki itu ke tepi.
“Jangan mengarutlah! Aku benci kau! Aku benci kau! Faham!” pekik Emey Suhaila berkali-kali mengulang perkataan benci lantas berlari meninggalkan Razali seorang diri.
Razali sekadar memerhati walau pada asalnya dia memang sudah dapat menjangka reaksi merpati putih itu. Satu nafas berat dihela perlahan. Hujung rambutnya yang agak panjang diselak ke belakang lalu Razali tersenyum sendiri.



Emey Suhaila duduk mencangkung sambil bersandar ke keretanya. Makin lama tubuhnya makin jatuh ke bawah hingga punggung Emey Suhaila akhirnya mencecah tar parkir. Tapak tangannya menekan dahi sementara sebelah lagi longlai ke lantai bumi.
Baru dua tiga hari Azura tiada bersamanya, bermacam perkara yang berlaku pada Emey Suhaila. Razali memang begitu berani. Lagaknya kadang-kala menjelikkan dan kadang-kala menakutkan Emey Suhaila. Semua bayangan yang berlaku pada Emey Suhaila semenjak Azura demam datang menjelma, melintasi kotak fikirannya. Paling teruk, apa yang menimpa Emey Suhaila hari ini. Semuanya bagaikan mimpi ngeri. Benarkah lelaki itu menyintainya sepenuh hati?
Ah, lelaki romeo itu pandai menyintai seseorang sepenuh hatikah? Jangan tertipu Emey Suhaila, itu semua lakonannya semata-mata.
“Apa kau buat dekat sini?”
Serta-merta Emey Suhaila angkat muka dan menoleh ke arah orang yang menegurnya. Tersentap jantung Emey Suhaila. Sangkanya, dia akan diganggu oleh bayang Razali sekali lagi. Boleh sakit jantung Emey Suhaila hari ini kerana berkali-kali terkejut. Nasib baiklah orang yang berdiri di sebelahnya bukan lelaki itu sebaliknya kawan yang dicari-carinya tadi.
Rogayah tersentak melihat air muka Emey Suhaila yang muram. Tambah buat dia terkejut, Rogayah seperti nampak mata Emey Suhaila berkaca. Rogayah tenung muka Emey Suhaila lebih dekat tapi Emey Suhaila berpaling dan menekup mukanya ke lutut. Rogayah menelan liur perlahan-lahan lalu dia toleh keliling sebelum duduk mencangkung di sisi Emey Suhaila. Serba-salah rasanya Rogayah mahu menyentuh bahu Emey Suhaila. Patutkah dia membelai bahu itu supaya keresahan di hati Emey Suhaila pergi?
“Ila, kenapa dengan kau ni? Kau tak sihatkah?’ soal Rogayah sedikit kalut sambil mencucuk-cucuk bahu Emey Suhaila dengan jari telunjuknya.
Emey Suhaila diam. Rogayah turut diam tetapi tidak lama, Rogayah tambah kalut bila mendengar tangisan Emey Suhaila yang singgah ke telinganya. Rogayah kerut dahi.
‘Eh, Ila menangis ke?’ Rogayah pasang telinga luas-luas. Setelah hampir seminit cuba mengecam bunyi itu, Rogayah pasti yang dia tidak silap dengar. Itu memang bunyi tangisan Emey Suhaila. Bukan anak kucing.
Rogayah kalut, seakan Emey Suhaila yang kalut menjaga Azura yang tiba-tiba demam sebelum ini. Sepanjang dia kenali Emey Suhaila dalam beberapa hari ini, Rogayah tidak pernah melihat gadis itu menangis. Dari pemerhatian Rogayah dalam beberapa hari ini juga, selalunya Emey Suhaila nampak ceria dan yakin sentiasa. Sebab itulah ramai lelaki yang tertarik pada Emey Suhaila. Apa puncanya yang menyebabkan gadis itu mengalirkan air mata?
“Ila, kenapa ni? Mak ayah kau sakitkah? Ada kematiankah?”
Emey Suhaila cepat-cepat angkat muka bila mendengar soalan-soalan yang terlontar laju dari mulut Rogayah. Tangisannya juga turut sama terhenti.
“Kejamnya soalan kau tu, Aya...” balas Emey Suhaila monyok lalu kembali menekup mukanya ke bawah. Kemudian, tangisan Emey Suhaila kedengaran semula.
Rogayah gigit jari. Dia sedar yang dia tersilap cakap. ‘Aduh! Apa yang aku cakap ni? Cakap yang bukan-bukan pula!’ Rogayah marah diri sendiri. Pantas jarinya menampar perlahan bibirnya yang lancang sangat bercakap.
“Maaflah Ila, aku tak bermaksud apa-apa. Mulut aku ni, ringan sangat!” Rogayah tampar bibir lagi sementara Emey Suhaila tidak beri reaksi. Emey Suhaila tidak kesah pun sama ada Rogayah tampar mulutnya atau koyakkan sekalipun. Emey Suhaila tidak mahu ambil tahu sebab dia tidak peduli pun apa reaksi Rogayah.
“Ila... kau okey ke tak ni? Kenapa kau menangis dekat sini?” Rogayah menyoal lagi. Bahu Emey Suhaila ditepuk berkali-kali. Namun Emey Suhaila tetap tidak beri respon. Malah esakan Emey Suhaila kian jelas kedengaran. Setelah berkali-kali Rogayah menyoal dan memujuk, barulah Emey Suhaila angkat muka yang lama ditangkup dengan tangan. Tangisannya juga sudah mulai terlerai.
Emey Suhaila kesat air mata dengan tapak tangan. Rasanya solekannya sudah pasti lebur bersama air mata yang mengalir bak air hujan itu. Emey Suhaila bukannya sapu alat solek kalis air. Memang sah rosak punya.
“Kau ada cakap apa-apa ke dengan Razali?” Terpacul soalan itu keluar dari mulut Emey Suhaila setelah esaknya reda.
“Hah?” Rogayah terkejut. Sama ada dia kurang dengar butir soalan itu atau dia sememangnya terkejut akan soalan yang tiba-tiba keluar dari mulut Emey Suhaila.
Emey Suhaila tarik nafas panjang sebelum mengulang soalannya dan sebaik soalan itu singgah lagi ke telinga Rogayah, Rogayah pasti dia tidak tersilap dengar. Rogayah telan liur banyak-banyak. Kali ini, dia pula yang terdiam membatu.
“Aya, aku tanya kau ni. Kau ada cakap apa-apa dengan mamat tu ke? Entah-entah kau cuba korek rahsia macam-macam dari dia!” Emey Suhaila meneka sebaik melihat reaksi Rogayah yang lama membisu setelah dia mengajukan soalan itu tadi. Sedunya pula serta-merta hilang kerana sudah mulai timbul syak dalam hati. Mungkinkah sangkaan Emey Suhaila sebelum ini menjadi kenyataan?
“Apa kejadahnya! Mana ada! Aku tak kenal pun si Razali tu, bercakap dengan dia pun tak pernah. Macam mana aku nak tanya dia macam-macam pula?” balas Rogayah kalut.
“Yakah? Kau jangan tipu aku...” Emey Suhaila tenung muka Rogayah lama-lama dengan muka monyok. Pandangannya terus ke dalam anak mata gadis itu sekaligus bikin hati Rogayah serba tidak kena.
“Yalah! Kenapa aku nak tanya dia macam-macam pula?”
“Kalau tak, kenapa kau menggelabah semacam kera kena belacan ni?” Emey Suhaila tambah musykil.
“Tak ada! Sumpah!” Rogayah angkat tangan dengan tunjuk riak serius. “Sumpah, aku tak ada cakap atau tanya apa-apa dengan dia. Lepas kau keluar tadi, aku pun ikut keluar juga nak dapatkan kau. Tapi kau tu yang lari laju sangat sampai tak sempat aku nak kejar. Semput aku kejar tahu. Sudahnya, bayang kau pun lenyap.” Bersungguh-sungguh Rogayah jelaskan hal sebenar kepada Emey Suhaila. Walau Emey Suhaila tidak sedikit pun tunjukkan reaksi yang dia percaya mendengar cerita Rogayah itu.
Yalah, macam mana Emey Suhaila mahu percaya jika Rogayah benar-benar lepaskan peluang keemasan berdepan dengan Razali, yang memang sudah lama Rogayah mahu tahu hubungan Emey Suhaila dengan lelaki itu. Nah, peluang sudah terhidang. Masakan Rogayah lepaskan peluang daripada menyoal macam-macam seperti yang selalu Rogayah lakukan pada Emey Suhaila. Macam pelik saja bunyinya.
“Kau tak percaya eh?”
Emey Suhaila tidak menjawab. Mahu percaya atau tidak, otaknya sudah tidak mampu untuk fikir kerana fikirannya rasa kosong saja sekarang ini. Tapi lebih baik kosong begini daripada otaknya sesak dengan bayangan segala tindakan Razali sejak dua menjak ini.
Rogayah tenung muka Emey Suhaila dekat-dekat tapi Emey Suhaila pula palingkan muka. Rogayah muncung.
“Kalau tak percaya, sudahlah. Apa aku boleh buat untuk paksa kau percaya aku pula kan...” balas Rogayah seraya menghela keluhan halus. “Emm... yang kau ni pula duduk menangis dekat tepi kereta ni buat apa? Siap duduk atas jalan ni lagi tengah-tengah panas terik macam ni, tak panaskah?” soal Rogayah pula, mengalih topik perbualan mereka yang hampir mati tadi.
Emey Suhaila jeling ke langit. Berpinar rasa matanya melihat panahan matahari yang barangkali sudah tegak atas kepala. Kemudian Emey Suhaila raba lantai bumi dengan tangan. Cepat-cepat Emey Suhaila angkat punggung setelah baru sedar punggungnya terasa panas. Macam pergi sauna rasanya.
‘Panas tu memanglah panas. Bukannya ada permaidani lembut atau payung kuning dekat sini. Lagi nak tanya, mestilah aku rasa panas. Habis make-up aku cair!’ Emey Suhaila mengomel dalam hati sambil menepuk-nepuk punggungnya yang terasa hangat. Kalau mahu bercerita tentang solekan Emey Suhaila, memang sudah lama solekannya itu pudar. Bukan kerana panahan mentari yang megah memancar ke seluruh alam itu tapi kerana tangisannya yang agak menggila sekejap tadi dan membiarkan air matanya sendiri yang deras menyapu solekannya pergi.
Emey Suhaila intai beg sandangnya. Isi beg itu diserak ke kiri dan ke kanan dan tidak lama kemudian, segugus kunci dikeluarkan dari perut beg jenama BUM itu. Punat hijau ditekan sekali pada kunci penggera sekaligus bunyi bip kedengaran. Emey Suhaila capai pemegang pintu lalu pintu ditarik.
“Eh!” Rogayah menahan tangan Emey Suhaila sebelum kawannya itu sempat masuk terus ke dalam perut kereta. “Kau tak jawab lagi soalan akulah!” tekan Rogayah sambil berkerut-kerut.
“Soalan apa?” soal Emey Suhaila pula pura-pura.
Rogayah melopong. Garis kerutan di dahinya makin jelas kelihatan. “Kenapa dengan kau ni? Tadi bukan main teresak-esak nangis dekat tepi kereta kau ni. Bila aku tanya, kau tak jawab apa-apa... lepas tu kau nak pergi macam tu aje? Apahal dengan kau ni?” ulang Rogayah. Kali ini air mukanya betul-betul nampak gelisah.
Emey Suhaila diam tanpa menjawab soalan-soalan Rogayah itu. Sebaliknya dia hanya menjawab dengan membalas renungan Rogayah. Seboleh-boleh Emey Suhaila tidak mahu bercerita pada Rogayah. Apa patut Emey Suhaila beritahu? Patutkah Emey Suhaila ceritakan semua yang Razali buat tadi, semua yang buatkan dia menangis hingga tidak ingat dunia di situ tadi? Bolehkah Emey Suhaila percaya pada Rogayah? Walhal, belum sebulan mereka kenal. Hati budi Rogayah juga Emey Suhaila belum lagi pasti melainkan Emey Suhaila tahu yang Rogayah ini jenis orang suka bercerita dan becok. Tambah pula, Rogayah suka menyoal macam-macam. Kadang kala lagak penyiasat pun ada juga. Aduh, jatuhlah air muka Emey Suhaila kalau hal ini tersebar.
“Tak ada apalah...” balas Emey Suhaila lambat lalu lempar satu senyuman. Namun senyuman itu tampak tawar. “Aku cuma risau tentang Zura ajelah.” Emey Suhaila berdalih.
“Hah? Zura demam lagikah? Dah beberapa hari dah kan, tak kebah lagi ke? Teruk sangatkah sampai kau risau sampai macam ni?” aju Rogayah bertalu-talu sambil beliakkan mata. Tangannya terus mencengkam tangan Emey Suhaila dan cengkamannya itu kian kuat.
“Eh, kau janganlah tambah serabut kepala otak aku ni dengan soalan kau yang panjang macam kereta api tu.”
Rogayah katup mulut yang hampir mahu memuntahkan beberapa lagi soalan. “Maaf... aku bukan sengaja nak tambah serabut dekat kepala kau. Aku cuma... aku pun risau keadaan Zura juga. Zura kan kawan aku juga...” Sayu saja nada Rogayah memohon maaf.
Emey Suhaila tidak membalas. Dalam hati, Emey Suhaila hanya berharap yang Rogayah benar-benar tidak akan mengajukan soalan lagi selepas ini kerana otak Emey Suhaila betul-betul kusut untuk menjawab.
“Eh, tapi sweetnya kau!” ujar Rogayah tiba-tiba dengan nada teruja sambil menampar lengan Emey Suhaila. Berkerut dahi Emey Suhaila, sama ada menahan perit di lengannya gara-gara penangan Rogayah atau dia sendiri hairan dengan reaksi Rogayah yang sekejap-sekejap berubah air mukanya. Tadi sayu bak angin sepoi-sepoi, sekarang teruja semacam pula dilihatnya.
“Tak sangka kau akan menangis macam tu sekali sebab risaukan kawan. Kau ni memang teman sejatilah, Ila!” Rogayah menyambung.
Air muka Emey Suhaila terus berubah mendengar pujian Rogayah itu. Bukannya dia rasa teruja bila dengar pujian itu tetapi sebaliknya kata-kata itu ibarat anak panah yang menusuk terus ke jantungnya. Kalaulah Rogayah tahu sebab sebenar Emey Suhaila menangis tadi...
“Sudahlah. Aku nak balik kolej, nak tengok keadaan Zura.” Emey Suhaila malas mahu fikir banyak lagi. Dia terus masuk ke dalam perut keretanya yang sudah lama terbuka.
“Eh, kejap!” Rogayah menahan lagi sebelum sempat Emey Suhaila menutup pintu keretanya semula. “Kelas petang ni macam mana?”
“Kau tolonglah aku tandatangan nanti ya,” balas Emey Suhaila bersahaja.
“Aku nak ikut!”
Emey Suhaila tercengang serentak menoleh semula ke arah Rogayah yang memekik ke telinganya.
“Kan kau dah pesan yang aku kena ikut ke mana saja kau pergi...” tambah Rogayah lagi sambil tersengih.
“Habis tu, siapa yang nak tandatangan nanti?”
“Alah, biarlah! Belakang kira tandatangan tu semua. Bukannya kau tak biasa ponteng kelas. Muka kau tu jadi aim pensyarah-pensyarah tahu. Kalau aku tolong tandatangan nanti pun kantoi!” Selamba jawapan Rogayah bikin Emey Suhaila makin tercengang. Macamlah dia masak sangat akan keadaan kelas itu sedangkan baru saja beberapa hari dia jejakkan kaki di situ.
Malahan, tanpa mendapat persetujuan apa-apa daripada Emey Suhaila, Rogayah terkedek-kedek berlari ke depan kereta dan terus ke arah pintu depan sebelah kiri. Pintu kereta itu ditariknya dan Rogayah terus masuk duduk di sebelah Emey Suhaila. Sementara Emey Suhaila hanya terpinga-pinga memerhatikan gerak-geri Rogayah tanpa mampu bersuara walau sepatah.
“Apa lagi kau tunggu? Jomlah kita pergi tengok keadaan Zura. Takut-takut demam dia melarat balik pula.”
Emey Suhaila bagaikan sudah terpukau dek kata-kata Rogayah dan hanya mengikut saja cakap gadis itu. Kunci pantas dicucuh ke lubang kunci lalu dipulas sekali. Tidak lama, kereta Viva itu keluar dari kotak parkir itu menuju ke pintu pagar keluar. 

No comments:

Post a Comment