Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Sunday, March 31, 2013

Sayang Kata Benci: Bab 3


Nampak saja muka Sasha Amira pagi ini, Puan Damia sudah mengulang pesanan yang sama.
“Beritahu pada teman lelaki kamu nanti, mama nak jumpa. Kalau dia tak mahu jumpa, tak seriuslah dengan kamu. Tak payah berkawan dengan dia lagi.”
Sasha Amira diamkan saja. Tangan ibunya disalam seperti biasa sebelum keluar untuk ke kolej. Puan Damia merenung dengan pandangan tajam. Leteran mama juga tidak berhenti di situ. Setiap kali Sasha Amira menolak calon pilihannya, begitulah mama.
“Dengar tak apa mama cakap ni?” Meninggi suara Puan Damia berbanding tadi.
“Nanti ya, ma. Tak eloklah gopoh sangat.”
“Tergopoh apanya. Kamu ni lebih liat daripada akak kamu dulu. Dah dekat 30 tahun dah. Cuba kamu tanya ibu-ibu lain dekat luar sana. Ibu mana yang tak risau bila anaknya tak fikir tentang rumahtangga bila usia dah lanjut. Dulu ibu mama pun dah sibuk suruh mama kahwin masa mama umur 25 tahun. Kahwin lambat-lambat ni susah nak beranak tau. Mama ni nak juga ada cucu yang duduk dengan mama, temankan mama dekat rumah ni. Terubatlah juga kesunyian mama. Ish, kamu adik-beradik sama aja dengan papa kamu. Tak pernahnya nak fikir perasaan mama. Cubalah duduk dekat tempat mama, baru kamu tahu apa rasanya duduk rumah ni.”
Diam. Kasut tumit tinggi dua inci sudah tersarung ke kaki. Sekali lagi Sasha Amira menyambut tangan Puan Damia. Disalam dan dicium entah kali ke berapa.
“Sasha pergi dulu, ma.” Tubuh berpaling lalu menghayun kaki ke kereta. Pintu dibuka dan ketika itulah sekali lagi suara nyaring Puan Damia menerjah telinga.
“Mama ni bukannya memilih sangat calon menantu. Kalau kamu suka, elok perangainya, elok latar belakangnya, elok agamanya, cukup. Mama tak kesah. Kalau kamu suka, bawa jumpa mama. Sebelum kamu cukup 30 tahun, mama nak kamu kahwin. Yang itu, syarat mama! Kalau sebelum tu kamu tak bawa calon suami jumpa mama, kamu kena ikut cakap mama. Kahwin dengan pilihan mama!”
Pula dah! Sasha Amira terkira-kira. Sebelum cukup 30 tahun? Alamak! Masalah dah datang lagi. Sekarang sudah bulan Oktober. Umurnya akan genap 30 tahun pada 1 Januari nanti. Aduh, kenapalah mama lahirkan aku cepat sangat?

*******

Aduh. Kalau tadi kebas telinga dileteri Puan Damia sejak semalam, hari ini rasanya bagai hampir bernanah. Oh, tidak. Kalau sudah melibatkan along ni memang drastiklah tindakan mama. Memang mama hendak sangat Sasha Amira mendirikan rumahtangga. Macam tiada kompromi nampaknya.
Aghhh! Tidakkkkkkk!
“Kenapa degil sangat ni, dik? Bukan mama suruh bunuh diri, mama suruh kahwin. Susah sangat?” Suara Suhana Azreen bergegar di talian. Masih segar semua cakap Puan Damia semasa menelefonnya semalam.

“Kalau mama tak telefon, tak adalah nak dengar suara anak-anak ya. Semuanya tunggu mama yang telefon. Tak seorang pun nak ingat orang tua ni. Apatah lagi nak tanya khabar. Sihat ke sakit ke orang tua dekat sini. Ni, mama telefon nak minta kamu nasihat sikit adik kamu yang liat sangat nak suruh kahwin tu. Ikut perangai kamulah agaknya. Mama ni dah letih carikan calon suami baik-baik untuk dia. Sudahnya mama juga yang malu. Kali ni mama tak mahu nak dengar cakap anak-anak lagi. Jadi, kamu tolong cakap sikit dengan dia. Biar dia ikut cakap orang tua.”

Menitis air mata Suhana Azreen bila diterjah amarah Puan Damia sebaik menjawab panggilan. Dulu masa angah nak kahwin pun begini gayanya. Pada Suhana Azreen juga Puan Damia lepaskan tekanan dan marah. Sebab calon hati Zafuan bukan calon menantu pilihan Puan Damia. Bukan main marah lagi Puan Damia ketika Zafuan memberitahu yang dia hendak menikahi Ainuur, bukan Siti Sarah anak Mak Long yang mama mahu calonkan dengan Zafuan.
“Terima sajalah calon pilihan mama tu. Takkanlah mama nak kahwinkan dengan lelaki tak baik.”
“Masalahnya kak, Sasha tak kenal pun lelaki tu.”
“Sebab kamu tak kenal la, mama kenalkan. Jadi, janganlah terus tolak mentah-mentah. Apalah salahnya kamu ikut cakap mama kali ni. Cuba kenal dengan lelaki tu. Kalau tak serasi, barulah tolak cara baik. Along tak tahanlah kalau mama asyik marah along pasal hal adik-adik aja. Along ni pun ada perasaan, dah besar panjang. Ada suami, anak-anak yang nak dijaga.”
Huh! Akhirnya Sasha Amira hempas nafas panjang. Kalau terus macam ini memang bernanah sungguh telinganya. Tidak adil rasanya kalau along juga mahu luahkan marah terhadapnya.
“Along dulu pun kahwin ikut pilihan mama. Bahagia juga. Kalau adik dah ada pilihan sendiri, beritahu mama. Kenalkan pada mama, jangan sorok-sorok. Mama tu tak akan nak berleter kalau adik ikut cakap dia. Sekali sekala dengarlah cakap orang. Kesianlah dekat along ni juga.”
Senyap.
“Adik dengar tak apa yang along cakap ni?”
“Emm... dengar. Sasha tengah memandu nak ke kolej ni, long. Nanti Sasha fikirkan ya...”
“Fikir tu jangan lama-lama. Kalau mama suruh kenal tu, kenal aja dulu. Sedapkan hati orang tua tu. Ingat pesan along ni.” Sasha Amira menyahut. Tidak lama Suhana Azreen lekas memberi salam dan memutuskan talian. Teringat pula syarat mama pagi tadi. Syarat yang berbau ugutan.
Woah! Nampaknya mama betul-betul serius. Entah kenapa pula dengan mama aku ni? Aduh, masak aku macam ni. Mana aku nak cari laki?

*******

“Assalammualaikum encik. Saya nak jumpa adik saya sekejap. Dia tertinggalkan buku...” Saif Azrai memberitahu pegawai keselamatan yang bertugas sambil menunjuk buku di tempat duduk sebelah. Pegawai keselamatan tersebut memembongkokkan tubuh. Matanya menjengah ke arah buku yang ditunjuk Saif Azrai sekilas.
“Adik encik pelajar fakulti mana?”
“Fakulti Perniagaan dan Perakaunan.”
“Nama adik encik?”
“Emm... Sasha Amira binti Rauf.” Aduh banyak pula soalannya. Nasib baik semuanya sudah diberitahu oleh Puan Damia. Kalau bab binti itu, tak apalah. Bukannya pegawai keselamatan itu hafal semua nama pelajar. Kalau dibuatnya diminta kad pengenalan Saif Azrai, sah-sah namanya bin Rauf. Nampak sangatlah bohong kalau Sasha Amiranya binti Rahim!
“Boleh minta IC? Encik kena tinggalkan IC untuk rekod kami.”
Ha, kan betul. Dah agak dah. Nasib baik aku ni bijak! Saif Azrai puji diri sendiri. Sementara pegawai itu kembali ke pondok keselamatan, Saif Azrai menyeluk poket belakang seluar. Kad pengelanan ditarik keluar daripada dompet dan diserahkan kepada pegawai tadi. Pegawai itu membelek-belek sekejap kad pengenalannya. Kemudian, dia menulis sesuatu atas sebuah kertas yang dibawanya bersama. Tidak lama menunggu, Saif Azrai diberi sekeping pas masuk dan pintu pagar dibuka untuknya memandu masuk.
Yes! Langkah pertama berjaya! Boleh tahan tegas juga pegawai keselamatan muda ni. Macam-macam pula yang dia tanya. Nasib baik lepas. Sempat Saif Azrai merungut dalam hati.
Saif Azrai melihat-lihat luar. Sepanjang parkir dekat bangunan utama dia ronda, mencari kereta MyVi berwarna kuning milik Sasha Amira. Nombor pendaftarannya tidak ingat pula. Aduhai. Besar juga kampus ini hendak dipusing merata kawasan. Habis pusing, tiada satu pun MyVi kuning yang kelihatan. Belum datang agaknya. Bagus.
Saif Azrai masuk ke kawasan parkir utama. Nampak seperti peluang lebih cerah untuk ketemu kereta milik Sasha Amira kalau dia menunggu di sini. Lantas dia mencari kotak parkir kosong. Cantik. Ada satu dekat dengan laluan utama. Nasib memang menyebelahinya. Sah-sah mereka memang ada jodoh. Dari dalam kereta dia menanti dan memerhati. Kalau nasib menyebelahi, pasti dia boleh nampak kereta Sasha Amira.
Alah, MyVi kuning. Berapa sangatlah dalam KL ni. Saif Azrai penuh yakin.
Ha! Baru sekejap rehatkan kaki dari memijak pedal sudah muncul MyVi kuning lalu depan mata. Anak matanya mengekor pergerakan kereta itu tidak berkelip.
Alah, janganlah parking jauh-jauh cik akak oi. Susah aku nak nampak.
Kereta itu berhenti di barisan belakang keretanya. Dia tekun melihat dai cermin pandang belakang. Seketika kemudian, keluar seseorang lelaki saiz XL dari bahagian pemandu.
Aik! Abang dia ke? Ke boyfriend dia? Saif Azrai meneka-neka. Dia terus menanti dan menanti. Lelaki itu membuka pintu belakang dan mengeluarkan beberapa barang. Kemudian berlalu pergi meninggalkan keretanya. Bukan rupanya. Lantas Saif Azrai menarik nafas lega.

*******

Ha! Muncul lagi MyVi kuning selepas setengah jam menunggu. Ini kali kelima dan kali ini dia sudah tidak seteruja awal-awal tadi.
Banyak pula MyVi kuning dalam kolej ni. Macamlah tak ada warna lain. Huh, kalau perempuan tu pakai kereta hitam lagi parah aku nak cari! Aik! Dia parking sebelah akulah.
Saif Azrai jeling sebelah. Perempuan. Tiga orang semuanya. Gadis yang duduk di tempat pemandu keluar. Saif Azrai dapat melihat wajah itu. Wow! Memang dia. Berbunga hatinya sekejap. Cepat dia berpaling bila mata gadis itu seakan singgah ke arahnya. Pura-pura bersiul sambil mengetuk-ngetuk stereng kereta dengan jari. Itu cara lama untuk mengelak tapi masih terbukti berkesan.
Diperhatikannya tiga gadis tadi berjalan dari belakang keretanya hinggalah ke depan. Saif Azrai turunkan cermin mata hitam dari mata. Muka gadis berbaju kebaya pendek yang dipadankan dengan slack fit cut itu cuba diperhatikan. Tidak puas untuk mahu melihat wajah itu. Tapi hampa bila gadis itu langsung tidak menoleh ke kiri mahupun kanan.
Sakit tengkuk agaknya. Tu yang kepala tegak aja ke depan. Tekanya selamba.
Dia keluar dari kereta setelah bayang tiga gadis pingitan tadi tidak lagi kelihatan. Berjalan ke belakang kereta MyVi milik Sasha Amira. Iphone dikeluarkan, fokus dan klik! Baru satu gambar diambil, dia sudah melonjak gembira. Lepas ini, dia tidak akan lupa lagi nombor plat kereta Sasha Amira.
Brit! Brit!
Ops! Terkejut beruk Saif Azrai baru saja hendak membelek gambar nombor plat Sasha Amira, Iphonenya pula berbunyi nyaring. Muncul nama Izi Helmy di skrin bikin hati dia rancak berbunga semula. Tak sabar hendak kongsi cerita dengan Izi Helmy, sepupu seperangai, sekepala.
“Ha, ada apa? Kacau daun betul la!”
“Wow! Garangnya buah hati aku hari ni...”
Heuw! Buang tebiat ke apa sepupu aku ni? Geli anak tekak ni dengar tau.
“Banyaklah kau punya buah hati. Apasal? Patah hati dengan Aina sampai nak jadi gay pula ke? Kalau dengan aku sorry la bro. I’m a real man okey. Aku suka perempuan aja!”
“Huish! Selisih malaikat empat puluh empat! Aku pun lelaki sejati juga, ingat kau seorang? Ni, aku nak minta tolong kau sikit. Pasal kertas kerja untuk dapatkan kontrak projek renovation dekat Gleneagles tu.”
Huh! Mamat ni kalau cari aku mesti ada hal. Saif Azrai masuk semula dalam perut kereta. Panas mula terasa setelah terpacak lama di luar.
“Alah, pasal tu kau tengoklah requirement yang dia minta. Follow aja. Bukan susah sangat.”
“Alah, kapten. Kau cakap senanglah sebab selama ni kau yang uruskan pasal proposal ni semua. Tiba-tiba aja kau letak atas tangan aku. Haru jugalah aku nak buat. Dahlah tinggal seminggu aja tarikh tutupnya. Macam ni, mahunya tidur dekat pejabat. Tak ada masa la aku nak berdating.”
“Ingat nak jumpa buah hati aja. Kerja kacang pun nak suruh aku ajar. Cari perempuan tak payah ajar.” Ambik kau! Seronok hati Saif Azrai dapat mengutuk sepupu sendiri. Selama ini Izi Helmy saja yang rajin sangatlah berceramah padanya. Mentang-mentanglah orang tu dah ada buah hati. “Okeylah my lovely cousin, aku sibuk sekarang ni. Esok lusa, tengoklah kalau aku lapang, aku tolong ajar. Bye...”
Izi Helmy merenung telefonnya bila talian terputus. Dia mengeluh hampa. Esok lusa? Itu pun kalau lapang? Habislah dia. Sah Saif Azrai tidak akan datang membantu. Terpaksalah Izi Helmy cari jalan penyelesaian sendiri. Sudahlah tidak mahu tolong. Kutuk orang lagi. Dia itu pun dua kali lima juga, tak sedar agaknya. Sabar sajalah.

No comments:

Post a Comment