Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Monday, June 24, 2013

Sayang Kata Benci: Bab 39


“Ha! Sambung balik cerita kita tadi.” Terjah Intan Nazira serta-merta sebaik Encik Saiful keluar dari kelas. Lengan Sasha Amira ditepuk minta perhatian. “Eh, cuba kau cerita dari awal. Macam mana kau boleh tak dapat nak tolak pinangan orang tu sampai dah tetapkan tarikh nikah segala?”
Mencemik muka Sasha Amira mendengar soalan itu yang keluar dari mulut Intan Nazira. Hampir menangis dia dibuatnya. Ikutkan hati tidak mahu dia ingat-ingat lagi. Tapi selagi dia dipaksa kahwin dengan Saif Azrai, kenyataan itu tidak mampu ditolak lagi. Memang itulah puncanya.
“Dulu Abang Razi, nak masuk line pun tak sempat kau dah reject. Pilihan mama kau, dah berapa orang yang tolak. Ada yang masuk meminang pun kau dengan bangganya menolak. Ni yang aku hairan benar ni. Plan apa pula yang mama kau pakai kali ni?”
Ish, aku ni lagi hairan dengan perangai kau ni Intan. Kau ni sebelahkan siapa sebenarnya? Nak tolong akukah nak puji mama aku? Getus Sasha Amira hanya dalam hati. Mahu saja dia hemburkan semua tapi bila difikir dua tiga kali tiada gunanya. Tiada faedah yang dia dapat dari berbalah tidak habis-habis. Siapa pun yang betul, siapa pun yang disebelahkan kawannya itu, yang pasti sekarang mama yang menang. Sudahnya dia yang tersepit.
“Tak tahulah plan apa. Agaknya betullah mama yang rancang semua ni. Along suruh aku tolong jaga anak dia masa dia sakit minggu lepas. Tapi bila aku sampai sana aku tengok Along elok aja sihat walafiat. Entah-entah mama yang rancang supaya aku jauh dari dia. Bolehlah mama terima aja pinangan orang masa aku tak ada. Lepas tu siap tetapkan terus tarikh nikah. Dua bulan aja lagi, Intan. Tak sampai dua bulan pun lagi. Tak acilah macam ni sedangkan mama aku kan janji nak bagi aku peluang sebelum sampai umur aku 30 tahun. Masa banyak lagi!” Muram muka Sasha Amira. Sepanjang hari ini tidak mampu dia mahu ukir senyum. Lawak lucu Encik Saiful yang ada saja ideanya bikin suasana kelas riuh setiap kali dia masuk pun dia tidak masuk campur hari ini. Stres! Stres makin terasa bila melihat cincin di jari.
“Hebat mama kau!” Jujur Intan Nazira memang tabik pada Puan Damia. Macam-macam akal yang berlegar-legar dalam benak wanita itu supaya anaknya yang keras hati ini mahu berkahwin. Terpaksa memaksa, itu bukan lagi soalannya. Huish, kalau mama Intan Nazira begitu orangnya, memilih calon pun bukan yang sebarangan, takkan Intan Nazira berhati batu macam Sasha Amira. Tidak payah dipaksa, dia memang rela. Kaya, mesti kerjanya bagus. Rupa, emm... tidak pernah pula dia lihat. Tapi, ah kalau dah kerjanya elok, orangnya baik rupa tu dah jatuh tangga terbawah.
“Kalau aku cakap ni kau jangan terasa pula. Kau ni yang selalu tolak tuah, Sha. Selalu tolak jodoh. Kalau aku jadi kau, kalau mak aku nak jodohkan aku dengan orang baik-baik dah lama aku terima. Lar ni, kau tak dapat nak tolak lagi maknanya memang dialah jodoh kau. Terima ajalah kenyataan Sha. Tak payahlah nak monyok-monyok, serabutkan kepala otak kau tu dok fikir nak lari ke nak batalkan ke tarikh nikah yang mama papa kau dah setuju dengan mak ayah lelaki tu. Nanti bukan setakat dapat malu, takut-takut nanti tak ada orang lagi yang nak meminang kau. Aku bukannya nak burukkan mulut sesiapa. Tapi mulut orang Sha, kita tak tahu. Kau nak ke jadi anak dara sampai ke tua? Takkan tak kesiankan mama dan papa kau. Mana ada mak ayah yang rela tengok anak mereka jadi andalusia Sha.” Berjelar Intan Nazira menyambung nasihatnya semalam agar dapat menasihati kawannya itu. Sampai semput rasanya. Tapi entahkan dengar entahkan tidak Sasha Amira pada nasihatnya tadi. Tengok mukanya macam tak ada perasaan. Nasib baiklah Zaimah ada sibuk menyampuk.
“Betul. Betul. Betul.” Sokong Zaimah yang dari tadi cuba menjadi pendengar setia. Sudah macam bunyi dalam animasi Upin Ipin pula. Masa kuliah Encik Saiful tadi ada juga dia cungkil cerita sikit-sikit daripada Intan Nazira. Tak faham banyak, sikit-sikit tu jadilah.
“Mama kau tu nampak aja macam mendesak tapi sebenarnya sebab dia sayangkan anak dara dia ni, tak mahu kau jadi anda... anda apa tadi? Andalusia? Ha, sebab tulah mama kau buat semua ni. Lagipun betul kata Intan. Kalau aku pun mak aku nak jodohkan aku dengan orang baik-baik, kerjanya pun baik, aku terima aja. Tapi kalau boleh aku nak juga rupanya tu mesti handsome,” tambah Zaimah sambil syok sendiri membayangkan wajah lelaki idaman dalam kotak fikirannya.
“Aku ingat lagi ustaz aku ajar dulu, tak baik lawan cakap mak ayah. Berdosa besar tau. Apatah lagi kau nak aibkan mereka.”
Huhu. Tentang tu, Sasha Amira pun tahu. Zaimah ni pun...
“Macam aku cakap semalam, Sha. Kalau kau tengok drama Melayu pun mana ada mak ayah yang gembira bila pengantin hilang masa hari kahwin. Jangan kata drama Melayu, cerita lain pun ada. Inggeris, Korea, ha, apa lagi? Tak adanya dia orang nak gelak suka hati lepas dimalukan. Ni kalau kau tak lari pun masa nikah, kau nak batalkan sebelum nikah, mama papa kau juga yang malu. Eh, aku pun tak tahulah berapa banyak kali aku dah cakap pasal hal malu ni. Pendek kata soalnya memang malulah kalau kau tetap nak putuskan juga. Kalau kau teruskan dengan hati tak rela pun, kau juga yang merana. Baik kau relakan ajalah Sha. Anggap dan yakin ajalah yang dia memang jodoh kau. Ha, kalau tak yakin juga buatlah solat istigharah ke minta petunjuk dari Allah.” Fuh! Sekali lagi Intan Nazira tarik nafas bertalu-talu. Semput bercakap macam keretapi ni.
“Dah habis dah? Dah habis dah bersyarah?”
Tercengang Intan Nazira dan Zaimah bila Sasha Amira pula bertanya begitu. Orang nasihatkan dia sebab risaukan dia, kita pula yang macam disindirnya.
“Ek eleh, kau tak payahlah nak sindir aku macam tu pula Sasha. Aku bukannya nak bersyarah. Aku ni cuma nak bagi pendapat dan nasihat aja sebagai kawan kau dunia akhirat tau. Hei, Zemah. Kau tengok kawan baik kau ni. Kita nak bagi nasihat bukannya nak dengar. Kita pula yang diperli-perli!” Bentak Intan Nazira kurang senang lalu lengan Zaimah yang berisi itu dilayang tapak tangannya sekali. Bulat mata Zaimah menahan perit penampar Intan Nazira. Tapi muka Sasha Amira pula yang dicerlungnya.
“Assalamualaikum.”
Serentak mereka bertiga menoleh ke arah suara yang memberi salam. Serentak juga Intan Nazira dan Sasha Amira hempas nafas halus sementara Zaimah cuma tercengang lagi.
“Aduh Azam, kalau kau datang sini sebab idea gila kawan aku ni dulu, aku minta maaflah Azam. Aku dah beritahu dulu yang kami tak akan gunakan idea gila tu,” Intan Nazira terlebih dulu bersuara sambil memaut bahu Zaimah yang duduk di sebelahnya. Idea gila siapa lagi kalau bukan idea Zaimah yang mengheret Kairel Azam ketika itu untuk dijadikan teman lelaki palsu Sasha Amira.
“Sekarang ni lagilah tak boleh sebab dah ada yang masuk meminang kawan aku ni.” Kali ini bahu Sasha Amira pula dipagutnya. Selamba Intan Nazira bersuara. Sasha Amira yang mencerlung mata memandang Intan Nazira yang petah sangat bercakap depan Kairel Azam. Kalau boleh dia tidak mahu hebohkan hal itu. Agghhh... makin stres jadinya.
“Tak. Jangan salah faham. Aku mencelah ni pun sebab nak ucap tahniah.”
“Tahniah? Tahniah pasal apa? Untuk apa?” Cepat Intan Nazira memotong cakap Kairel Azam. Berdas-das pula soalannya diajukan.
“Aku dengar tadi-”
Laju Intan Nazira menerjah ke arah Kairel Azam dan menutup mulutnya. Dia pandang keliling. Nasib baik tiada orang lain dalam kelas itu lagi melainkan mereka berempat. “Aduh. Silap betul kita borak pasal hal dalam kelas ni. Sorry la Sasha. Aku tak sengaja nak mulakan tadi. Ingatkan tak ada orang nak pasang telinga.” Selamba Intan Nazira beri alasan sebaik meleraikan genggamannya yang menutup mulut Kairel Azam. Tapak tangannya ditumbuk berkali-kali mengikut rentak tuturnya. Kemudian muka Kairel Azam dipandang dengan renungan tajam.
“Apasal kau tak keluar lagi, macam budak-budak lain? Apasal nak pasang telinga? Eh, ni yang aku tak gemar ni. Kalau pun kau dengar apa kita orang cerita tadi, kau jangan nak hebahkan cerita ni pada sesiapa. Ini cerita rahsia kita orang bertiga. Ada faham?” Jari telunjuk dihala ke depan muka Kairel Azam dengan riak wajah bengis. Sengaja nak takut-takutkan budak kaca mata tebal itu. Kalut Kairel Azam mengangguk sambil membetulkan bingkai cermin matanya.
“Kalau faham, kau boleh blah sekarang.” Lurus telunjuk Intan Nazira hala ke arah pintu. Mukanya dikeruhkan lagi untuk menakutkan Kairel Azam. Tanpa banyak soal Kairel Azam cuma mengikut kata dan laju kakinya melangkah meninggalkan kelas itu. Intan Nazira bercekak pinggang memerhati dari belakang.
“Wei, apa hal kau garang sangat dengan dia tu. Kesian dekat dia tau!” Bela Zaimah setelah dia tercengang saja sejak awal kedatangan Kairel Azam tadi. Makin tergamam dia tadi melihat tindakan Intan Nazira yang tidak pernah-pernah garang tiba-tiba saja nak tunjuk ala-ala samseng depan Kairel Azam. Intan Nazira yang sudah duduk semula di tempat duduknya tadi dipandang enteng.
“Ihhh... aku kalau nampak muka dia aja aku rasa geram. Bukan sebab dia tu nurd ke apa, tapi sebab tak boleh nak lupa idea gila kau tu. Bengang betul aku dengan kau tau. Macam-macamlah idea kau nak fikir cadangan-cadangan kurang bernas kau tu.”
“Apasal dengan aku pula. Kau tu yang kepoh sangat bercakap kuat-kuat pasal hal Sasha tu dalam kelas tak apa? Ha, nasib baik tak ada orang lain yang dengar. Kalau tak kan dah kecoh satu kelas pasal kawan kita ni dok dilema nak terima pinangan orang.”
Pot! Pet! Pot! Pet! Mereka berdua berbalah. Sasha Amira juga yang sudahnya mengehmpas keluhan halus. Dalam diam dia bangun dan meninggalkan dua kawannya itu yang bertekak berdua di situ. Sikit pun mereka tidak perasan yang kawan mereka yang seorang ini sudah lesap.

No comments:

Post a Comment