Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Sunday, July 28, 2013

Budyyz vs cinta: bab 9


Setelah menghantar Rogayah balik ke kolej, Emey Suhaila memandu keluar dari perkarangan kolej itu menuju ke kolej kediamannya pula. Baru sekarang rasa sakit mula menular ke seluruh tubuhnya setelah hampir seharian membeli-belah bersama Rogayah. Tapi, Emey Suhaila puas hati setelah berjaya mendera gadis itu seraya memaksanya mengeluarkan duit dengan jumlah yang besar.
Emey Suhaila ketawa besar dalam hati. Terbayang wajah Rogayah yang terkulat-kulat setiap kali mengeluarkan wang dari dompetnya. Telan liur Rogayah dibuatnya. Mahunya tidak! Bukan angka kecil yang terpaksa gadis itu bayar. Setiap kedai yang diborong mereka mahu mencecah lebih seratus. Paling kurang pun adalah dalam seratus lima puluh ke atas. Walhal Rogayah baru saja sampai ke sini dan baru saja berbelanja besar untuk memasuki kolej itu. Mesti gadis itu terkira-kira baki duitnya yang masih tinggal sekarang.
Tiba-tiba Emey Suhaila rasa tidak sedap hati pula. Rasa kesal mula terpalit di hati kerana memperlakukan Rogayah begitu. Tapi... Emey Suhaila buat semua ni pun untuk kebaikan Rogayah juga walaupun pada awalnya memang dia berniat jahat pada Rogayah.
Emey Suhaila geleng kepala laju-laju. “Ish! Aku ni buat apa nak baik hati sangat! Padanlah muka dia... nak sangat berkawan dengan aku kan. Betul kata Zura... pakaian Rogayah tu memang kolot habis. Kalau nak berkawan dengan aku, takkan nak biarkan dia terus dengan fesyen kolot dia tu! Malulah aku nanti. Lagipun kalau aku berjaya ubah imej dia tu, mesti orang lain pun terbeliak mata. Mesti orang respect dekat aku sebab dah make over perempuan hodoh macam Rogayah tu!” Emey Suhaila senyum meleret sambil sibuk terbayangkan reaksi teman-teman kolej setelah melihat perubahan Rogayah. Yang lelaki pastinya melopong nanti. Silap-silap ada yang berdarah hidung sebab terpegun sangat.
“Eh, tapi... kalau dia jadi lagi femes daripada aku pula nanti macam mana?” Bermacam bayangan silih berganti melintas di fikiran Emey Suhaila. Walaupun Rogayah itu kecoh orangnya, tapi mukanya nampak suci. Tiada siapa mahu menegurnya sebelum ni pun sebab pakaiannya saja. Masing-masing takut dikutuk oleh mulut-mulut jahat yang suka mengata.
Tapi bila Rogayah sudah jadi bergaya macam mereka nanti, mesti pelajar perempuan pun senang hendak berkawan dengannya. Pelajar lelaki pun mulalah juling mata agaknya dan ramai pula yang cuba memikat Rogayah lepas ni. Peti surat Rogayah juga mulalah penuh dengan kad dan surat cinta.
“Tidak!!!” Emey Suhaila jerit kuat-kuat sekaligus kakinya mencengkam pedal brek serentak jeritannya. Kereta Viva itu berhenti tiba-tiba di tengah jalan dan badan Emey Suhaila terhinjut ke depan.
Nasib baik tiada kereta yang mengikut di belakang. Kalau tidak pasti kereta Viva kesayangannya itu sudah disondol dari belakang. Sementara Emey Suhaila dalam kereta dari tadi menggelengkan kepala sambil menekan kepalanya kuat-kuat.
“Tidak... tidak! Tidak!” pekiknya berkali-kali. Kalau benar bayangannya itu, habislah status Emey Suhaila. Emey Suhaila tidak lagi menjadi perhatian lelaki-lelaki setelah Rogayah mula menjadi pesaingnya?
Entah-entah lelaki kaya idaman Emey Suhaila nanti pun Rogayah yang kebas dulu. Yalah, Rogayah kan bermuka suci... pandangannya pun nampak tulus. Mesti lelaki terpukau dengan pandangan matanya tu. Tambahan pula, khabarnya Rogayah tu budak pandai. Kalau tidak masakan dia boleh dapat biasiswa kolej yang sudah dua kali Emey Suhaila cuba mohon tapi ditendang. Alamak, nampaknya Emey Suhaila sudah cipta pesaingnya sendiri.
“Tidak!”
Emey Suhaila geleng laju-laju... berkali-kali hingga kepalanya juga terasa pening. Namun bayang dalam kotak fikiran Emey Suhaila terus menyinggah. Emey Suhaila melayangkan kedua tangannya ke udara. Lagak seperti halau ayam masuk reban saja rupanya. Bayangan yang terus menerjah ditepis jauh-jauh.
Lantas dia tarik nafas panjang lalu dilepaskan perlahan. Dia cuba bertenang. “Tak mungkin... tak mungkin,” katanya berulang-ulang sambil menggeleng lagi. “Mustahil dia dapat tandingi akulah. Mustahil sangat-sangat!” Emey Suhaila terus menggeleng disertai dengan layangan tapak tangannya ke udara. Bersungguh-sungguh dia mahu menafikan taksiran awalnya tadi.
“Memanglah lepas make-up muka dia tu cantik tapi kalau nak bandingkan dengan aku, aku lagi cantik! Lagipun kan badan dia lagi berisi dari aku. Takkanlah dia boleh lawan tauke pula,” omelnya lagi sengaja mahu sedapkan hati sendiri disusuli dengan anggukan kepala yang setuju dengan pendapat sendiri.
“Betul... betul! Dia tak mugkin tandingi aku. Aku akan tetap jadi puteri di mata orang...” Berulang-ulang Emey Suhaila ulang ayat yang sama. Kemudian Emey Suhaila terus mengangguk. Emey Suhaila mahu percaya kenyataan itu hingga rasa gelisah di hati kian pudar. Lantas Emey Suhaila hela nafas perlahan-lahan.
Emey Suhaila pandang depan semula. Matanya terbeliak tiba-tiba. “Eh, kenapa aku ada dekat sini lagi? Rasanya dah jauh aku drive tadi tapi tetap ada dekat luar kolej ni lagi?” Emey Suhaila hempas keluhan halus. Lalu kakinya diletakkan atas pedal minyak dan ditekan perlahan. Perlahan kereta itu bergerak ke depan tapi belum sempat Emey Suhaila memecut, telefon bimbitnya berbunyi nyaring.
“Oh mak aku!” Emey Suhaila melatah serentak memberhentikan keretanya semula. Telefon bimbit yang masih berdering disambar cepat. Dia melihat nombor pemanggil di skrin. Kemudian dia termenung sejenak. Emey Suhaila tidak kenal nombor itu tapi ia nampak seakan biasa dia lihat. Tapi siapa? Tanpa berfikir lebih panjang, Emey Suhaila membetulkan tekak yang terasa ketat sebelum menjawab panggilan itu. Manalah tahu lelaki mana yang sesat menelefonnya waktu-waktu begini. Kenalah lontar suara paling cun.
Namun belum sempat Emey Suhaila berkata walau sepatah... walau satu perkataan ‘helo’ yang sudah sedia dia lafazkan dengan nada paling mengancam, kedengaran satu suara perempuan sudah terlebih dulu menerjah ke gegendang telinganya.
“Ila, kau kat mana?” soal suara itu terus. Emey Suhaila terkesima. Lantas otaknya lekas berkira-kira gerangan wanita yang mengenali namanya itu.
‘Siapa ni? Kak Fida ke? Yalah... Kak Fida, kakak sepupu kesayangannya itu kan suka tukar-tukar nombor sembarangan. Lepas tu nak kacau orang.’ Emey Suhaila meneka. Tapi bila diingat-ingat semula, rasanya suara itu bukan milik Kak Fida. Emey Suhaila yakin sangat tapi Emey Suhaila rasa macam biasa saja dengar suara itu. Intonasinya juga...
“Aku turun tadi, tengok kau dah lesap. Kau dah balik ke? Kenapa tak tunggu aku? Aku nak ikut kau balik!” kata suara itu lagi. Lantang hingga Emey Suhaila terpaksa menarik telefon bimbitnya jauh dari telinga. Pun begitu Emey Suhaila masih dapat mendengar bunyi desir keluar dari lelubang kecil di telefon bimbitnya. Betapa kuatnya suara itu bagai sebatu jauhnya wanita itu terpaksa memekik. Tetapi Emey Suhaila tidak mengerti butirnya.
‘Siapa ni? Terjerit-jerit dekat telefon. Macamlah aku ni pekak sampai dia perlu terjerit-jerit macam tu,’ bentaknya dalam hati. Ingatkan dapat bercakap dengan teman lelaki baru. Rupa-rupanya entah suara perempuan manalah yang mahu menggegarkan gegendang telinga Emey Suhaila. Seketika Emey Suhaila hempas keluhan kecil. Telefon bimbit itu diletakkan semula ke telinga setelah tiada lagi bunyi yang keluar. “Siapa ni?” soalnya malas.
“Akulah! Aya!”
“Aya? Aya mana?”
“Rogayahlah!”
Emey Suhaila angguk kepala acuh tak acuh. “Oh, sejak bila kau tukar nama?”
“Bila pula aku tukar nama? Nama aku tetap Rogayahlah, tak ada nama lainnya. Tapi kan kau juga yang suruh aku biasakan dengan nama Aya yang kau bagi ni. Pendek dan glamourlah kononnya. Aku tengah biasakanlah ni! Kau pula yang lupa ke?”
Emey Suhaila terdiam. Baru dia teringat. Memang dia yang tidak mahu memanggil Rogayah dengan nama penuhnya lagi. Panjang sangat. Bunyi macam orang kampung pula tu, bak kata Azura. Nama Aya tu nampak lebih moden dan sesuailah dengan imej baru Rogayah nanti. Dia juga yang memaksa Rogayah membeli telefon bimbit dan daftar talian sekaligus. Jadi, memang betullah nombor ini nombor telefon Rogayah yang baru saja dibelinya tadi. Emey Suhaila juga yang memilih nombor tadi. Patutlah Emey Suhaila rasa macam kenal saja nombor itu. Lupa pula dia mahu simpan nombor Rogayah itu terlebih dulu dalam telefon bimbitnya. Kalau dia tahu Rogayah yang telefon tadi, tak perlu jawab pun tak apa.
“Kenapa kau balik terus? Kan aku cakap tadi, aku naik kejap aje... hantar barang. Lepas tu aku nak ikut kau balik. Kenapa kau balik sendiri? Kenapa tak tunggu aku?” soal Rogayah nyaring dan memaksa Emey Suhaila sekali lagi menarik telefonnya dari telinga.
Puas Emey Suhaila menekan punat di tepi telefon bimbitnya untuk merendahkan nada tapi suara Rogayah tetap kuat. Macam Rogayah tu cuma di sebelahnya saja.
“Eh, Aya! Kalau ya pun cakaplah perlahan-lahan. Sakitlah telinga aku kau jerit-jerit macam ni,” balas Emey Suhaila masih cuba berlembut walau hatinya sudah bengkak bagai disengat tebuan. Ah, Emey Suhaila sendiri yang menjolok sarang tebuan. Kalau dari awal Emey Suhaila ikut cakap Azura, tidaklah letih dia mahu melayan kerenah Rogayah yang banyak mulut itu. Usah kata hati, telinga Emey Suhaila juga terasa kebas mendengar suara Rogayah yang nyaring serta soalan yang bertali arus keluar dari bibir gadis itu.
“Oh ya ke? Maaflah... aku tak pernah pakai benda ni.” Ada tawa kecil tapi nyaring kedengaran. Sambil tersengih, tangan Rogayah sudah mula merayap di kepala. Kepala yang tidak terasa gatal digaru perlahan. “Kau boleh datang balik tak? Aku nak ikut...”
Emey Suhaila mengeluh, tidak senang. ‘Ish, budak ni! Tak puas lagi ke berkepit dengan aku hari ni? Nak ikut aku balik lagi? Nanti aku suruh dia belanja makan pula baru tahu!’ rusuh Emey Suhaila dalam hati.  
“Kau nak aku datang bilik kau tak? Kalau kau tak nak datang tak apalah. Aku boleh jalan kaki sendiri...” ujar Rogayah lagi setelah Emey Suhaila sekadar membisu.
“Nak buat apa?”
“Jaga Zuralah. Kau kan tak reti nak jaga orang sakit. Nanti entah apa pula yang kau buat... makin bertambah sakit pula kawan tu,” balas Rogayah bersama tawanya yang bergema.
Sakit telinga Emey Suhaila mendengar tawa Rogayah yang mencucuk gegendang telinganya. Sakit juga hati Emey Suhaila mendengar sindiran Rogayah itu. ‘Hai, boleh tahan juga mulut minah ni...’ keluhnya.
“Tak payahlah. Aku tahulah nak buat apa nanti. Lagipun aku rasa Zura mesti dah baik sikit lepas makan ubat dari semalam. Pagi tadi dia dah boleh bangun dan jaga diri sendiri. Kalau tak, takkan aku boleh ajak kau shopping sakan tadi. Kalau dia terbaring lagi atas katil nanti aku datang ambil kau! Okey?”
“Oh, macam tu ke? Emmm... okeylah kot.” Rogayah angguk perlahan.
“Dahlah! Aku tengah drive ni. Nanti sebab cakap dengan kau, aku langgar pokok pula!” Bohong Emey Suhaila sekaligus mematikan panggilan. Telefon bimbit terus dicampak ke tempat duduk sebelah. Tidak semena-mena satu keluhan lagi dihempas perlahan.
Emey Suhaila pandang keluar cemin tingkap. Langit sudah mula kemerahan menandakan senja sudah tiba. Emey Suhaila ketuk kepala dengan jari. “Apalah yang aku fikir. Dari tadi aku masih dekat sini juga.” Lalu tangan kirinya cepat-cepat mengubah kedudukan gear. Pedal minyak pula dipijak perlahan-lahan dan kereta yang sudah lama berhenti di bahu jalan kini bergerak semula. 

No comments:

Post a Comment