Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Friday, July 5, 2013

Sayang Kata Benci: Bab 42 (End)


Lama tak update... sabaq na... sekarang yuri tengah tunggahng terbalik dengan penulisan manuskrip jurnal. kepala ni dah bercampur aduk macam mi udang hehehe SKB pun cam dah sampai ke pertengahan nampaknya... wat masa ni, sampai sini dulu ler yuri dok semakkan SKB kat cnie okies. sama ada Sasha ni betul jadik ke kahwin dengan Azrai, tak taulah nak citer camne hehehe


Saif Azrai sudah menanti di sofa dalam butik itu sambil berborak-borak dengan Izi Helmy dan Aina. Izi Helmy tidak habis-habis memuji sepupunya yang nampak segak dengan sut putih berkilat. Selorohnya hendak bertukar sut dengan Saif Azrai pada hari resepsi nanti mengundang tawa mereka. Dia pula yang hendak glamor lebih daripada pengantin. Yalah, orang tu pun perasan nak jadi pengantin tapi tak menjadi.
“Yo, bro. Nampaknya aku kalahlah pada kau. Aku yang bercinta dulu, kau pula yang kahwin dulu. Lepas tu, bercintanya dengan orang lain, melamarnya orang lain, kahwinnya dengan orang lain. Sekali awek bertudung juga yang kau pilih. Apa rahsia kau bro?” Tiba-tiba Izi Helmy berbisik ke telinga Saif Azrai sedang Aina leka membelek majalah fesyen. Mahu mereka fesyen untuk majlis perkahwinan mereka nanti pula agaknya.
Saif Azrai tersenyum simpul bila diaju soalan itu. Jawapannya mudah sahaja. “Rahsia mana boleh beritahu orang.”
Mencebir lagilah bibir sepupunya itu tidak puas hati dengan jawapannya tadi. Ada Saif Azrai kesah? Dia cuma tertawa suka namun tidak lama. Tawa Saif Azrai serta-merta mati apabila Krisya tiba-tiba muncul. Lebar senyum Krisya. Dia berpaling ke belakang dengan melambai-lambaikan tangannya berkali-kali seakan memanggil. Perlahan-lahan, muncul Sasha Amira yang terkial-kial melangkah, malu-malu sambil mengangkat sedikit gaun kembangnya yang agak labuh. Saif Azrai terpegun dan dengan perlahan-lahan, dia bangun berdiri. Sasha Amira benar-benar nampak cantik dalam busana itu, dipadankan pula dengan selendang polos dililit di kepala dan dihiasi beberapa aksesori lain.
You look gorgeous, Sasha.” Aina datang mendekati Sasha Amira. Tersipu-sipu Sasha Amira malu. Dalam diam dia mengintai dirinya dari dalam cermin besar di sebelah tempatnya berdiri. Tapi bila mengenangkan dua lelaki yang berada di depannya, matanya menekur lagi ke lantai. Malunya, ya ampun. Kenapalah aku kena buat semua ni? Getusnya tidak langsung senang dan rela dengan semua yang terpaksa dilakukannya hari ini.
Bergaduh juga dia dengan Krisya di belakang tadi bila Krisya menyuruhnya menunjukkan busana yang tersarung di badannya kepada bakal suami.
“Ish, nak buat apa? Tak surpriselah nanti. Masa majlis nanti ajalah dia tengok.” Bijak Sasha Amira beri alasan. Tapi Krisya juga ada alasannya.
“Mana pula tak surprisenya. Nanti you solek masa resepsi tu nanti, lagi cantik dari ni. Ni setakat nak tayang baju aja. Kalau dia tak berkenan, I boleh pilih yang lain untuk you. Dia kan akan jadi suami you. Dia berhak nak tengok you pakai apa yang berkenan di mata dia.”
Macam tu pula. Lantaklah dia berkenan ke tak, ikut suka hati Sasha Amiralah kalau Sasha Amira dah berkenan. Okeylah ni. Tapi didesaknya lagi oleh Krisya berkali-kali sampai naik rimas telinga ni dengar. Bila dilihat jam, rasanya dekat luar tu dah masuk waktu Maghrib. Sebab sudah malas hendak buang masa banyak dekat sini mendengar desakan Krisya, dia ikutkan saja. Nanti dia mengadu macam-macam pada Hajah Kistina, silap-silap Puan Damia yang malu. Sudahnya Sasha Amira yang kena basuh.
“Wow! Dah macam drama Korea pula!” Tiba-tiba Izi Helmy menempelak lalu ketawa besar. Krisya dan Aina turut menyahut tawa dengan senyuman. Sasha Amira pula memandang Saif Azrai. Tergamam lelaki itu dilihatnya. Bila difikir-fikir, betul juga kata Izi Helmy. Selalunya pengantin perempuan menayang pakaian pengantinnya di depan si pengantin lelaki sebelum majlis sebenar dilihatnya hanya dalam drama Korea. Kalau tidak pun, cara baratlah agaknya.
Eh, kami ni sudah terikut cara orang Korea pulakah? Ish, ni semua Krisya punya idea. Mengarut betul. Cepat langkah Sasha Amira dihayun menuju ke bilik persalinan membuatkan semua orang terpinga-pinga. Krisya kelam-kabut mengejar.
“Alah, malulah pula pengantin kau ni!” gurau Izi Helmy lagi seraya menepuk bahu Saif Azrai. Tidak berkelip mata sepupunya dari tadi. Syok sangatlah tu menjamah mata. Tapi gurauan Izi Helmy tadi sikitpun tidak memberi kesan kepada Saif Azrai. Tidak lama, dia juga mengikut rentak Sasha Amira pergi ke bilik persalinan untuk menukar semula pakaiannya.
Di luar bilik persalinan, dapat didengar suara riuh Sasha Amira mengerah Krisya menanggalkan semua aksesori yang ada atas kepalanya. Kalau dia sendiri yang buat, takut ada yang rosak. Sesekali terdengar suara Krisya menenangkan Sasha Amira yang tiba-tiba menggelabah. Tidak dapat dibayangkan kelam-kabutnya keadaan di dalam situ. Tanpa disedari, tersungging lagi senyum di bibir Saif Azrai. Di tangannya sudah memegang beg berisi pakaian yang dipakainya ke sini tadi dan tanpa membuang masa, dia melangkah masuk ke dalam bilik yang satu lagi.

*******

Saif Azrai mengintai lagi wajah Sasha Amira di sebelah. Sepanjang perjalanan gadis itu membisu dan membatukan diri. Bila dipandang, wajahnya pula dilarikan. Saif Azrai serba salah tiba-tiba. Entah-entah Sasha Amira terasa hati atas tindakannya di butik tadi. Aduh. Nanti kalau diceritakan pada Puan Damia, kantoilah dia jadi lelaki miang pula pada kaca mata bakal mak mertua. Silap-silap cancel jadi menantu. Gigit jarilah Saif Azrai melepas syarikat papa nanti.
Ehem. Saif Azrai berdehem terlebih dulu, sekadar hendak membetulkan tekaknya yang terasa ketat tiba-tiba.
“Saya minta maaflah atas apa yang saya buat dekat butik tadi. Kalau awak rasa saya ni gatal ke, lelaki yang suka ambil kesempatan ke, saya minta maaflah. Saya niat cuma nak bergurau aja.”
Saif Azrai mengintai lagi reaksi Sasha Amira. Namun dilihatnya Sasha Amira tidak berikan respon. Gadis itu masih merenung keluar tingkap kereta, memerhati saja kereta-kereta yang lalu di sebelah dan akhirnya ditinggalkan mereka. Dalam diam Sasha Amira sebenarnya memasang telinga. Dia juga dapat rasakan lelaki itu memandangnya dua tiga kali. Tapi dia tidak berminat mahu membalas renungan Saif Azrai sekalipun.
Perjalanan bersama Saif Azrai tidak banyak bicara. Sasha Amira terus melayan perasaan sendiri. Dia tidak kesahkan reaksi Saif Azrai. Biarlah lelaki itu kecil hati sekalipun, tiba-tiba tidak jadi mahu menikahinya, dia tidak peduli. Lagi bagus. Tak payah susah-susah dia sarat kepala otak fikir pasal semua ni.
Hari ini terlalu panjang baginya. Selepas solat Maghrib di butik Krisya, mereka berbincang lagi tentang pakaian yang mereka cuba tadi. Kemudian beralih pula kalau-kalau Saif Azrai ada permintaan ekstra untuk busana mereka yang lain. Sepanjang masa itu, Sasha Amira banyak berdiam diri. Bila ditanya pendapatnya, jawapannya tetap sama.
“Saya tak kesah. Apapun okey...”
Kenapa perlu bertanya pendapatnya sedangkan sudahnya nanti pendapatnya itu tidak mahu diguna pakai? Pernikahan yang ditetapkan dengan Saif Azrai lebih kurang dua bulan lagi, ada sesiapa tanya pendapatnya terlebih dulu? Ada yang bertanya persetujuannya? Tidak kan. Jadi, Sasha Amira merasakan pendapatnya langsung tidak penting bagi mereka.
Ya Allah. Sampai sekarang aku masih tak boleh terima kenyataan ini. Tunjukkanlah aku petunjukMu, Ya Allah. Hanya Kau yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.
Sasha Amira berdoa dalam hati. Sedang fikirannya sudah cukup kusut memikirkan soal hati dan perasaan sejak dua tiga hari ini. Letih rasanya. Untuk meniti hari-hari mendatang, dia tidak tahu bagaimana keadaannya. Bagaimana harus dia jalaninya?
Lelaki itu, lelaki yang kini berada di sebelahnya, lelaki yang bakal menjunjung tanggungjawab sebagai suaminya, adakah dia lelaki terbaik yang tercipta untuk dirinya? Sasha Amira mahu menjeling wajah lelaki itu sekejap tapi hatinya menolak. Takut dijelingnya nanti, terpesona lagi hatinya.
“Manalah tahu memang dia jodoh kau. Kalau kau dah tak boleh lari tu, maknanya memang dialah jodoh kau.”
Terngiang-ngiang pula suara Intan Nazira bagai menyanyi-nyanyi di telinganya. Jodoh? Dulu dia pernah percaya Saiful Muslimlah lelaki yang diciptakan sebagai jodohnya. Tapi lihatlah apa yang berlaku. Merana dia sendiri bila mendapat tahu Saiful Muslim sudah pun berkahwin sedangkan lelaki itu bahagia dengan kehidupannya bersama si isteri wanita barat.
Saif Azrai yang pernah belajar di luar negara, tempat yang dipenuhi wanita-wanita kulit putih, sama seperti tempat Saiful Muslim menyambung pelajarannya dulu, tidakkah lelaki ini juga mempunyai citarasa yang sama. Mengkehendakkan wanita-wanita moden yang cantik jelita, lagi bergaya. Apalah yang dipandang pada gadis biasa seperti Sasha Amira sedangkan dirinya kacak bergaya, harta pun ada. Mesti dia menjadi kegilaan ramai. Berbanding Sasha Amia, lelaki pandang sebelah mata pun tak mahu agaknya. Itu kata hati Sasha Amira.
Bercakap pasal jodoh, Sasha Amira tidak tahu yang mana mahu percaya. Kata hatinya atau firasat dan citarasa mama. Mungkin benarlah kata Intan Nazira, solat istigharah jalannya yang terakhir untuk meyakinkan diri atas keputusan yang bakal dibuat.

2 comments: