Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Saturday, January 26, 2013

dia si jantung hati: bab 26


Sasha Amira sudah tersedu-sedan dengan suara yang serak seakan susah payah benar dia mahu bersuara. Sepatah kata yang sampai ke telinga Zaimah, berjelar rasanya suara tangis kawannya itu.
Zaimah merenung Intan Nazira di sebelah dengan wajah gelisah. Asalnya Intan Nazira yang dihubungi Sasha Amira tapi Intan Nazira tidak mahu cakap banyak. Lantas diserahkan pada Zaimah. Zaimah pun tidak lepaskan peluang. Rindu juga pada Sasha Amira. Selepas dia balik dari bercuti di kampung, Sasha Amira pula tidak datang ke kolej. Sudah dua hari. Zaimah juga hendak tahu cerita tentang tunang palsu Sasha Amira. Apa cerita cik abang tu agaknya. Eii... Zaimah pula teruja tidak sabar.
Tapi dekat lima minit dia cuba mendengar cakap Sasha Amira tapi sepatah haram pun dia tidak faham. Hanya yang dapat didengar hanyalah suara tangis Sasha Amira dan raungan kawannya itu sekali sekala.
“Eh... eh... eh... cubalah kau cerita dekat aku betul-betul Cakap tu biar jelas. Aku tak fahamlah Sasha.”
Eii... makcik ni pun satu! Aku tengah sakit tekak, macam mana aku nak cakap dengan jelas.
“Aku kena paksa kahwin! Mama paksa aku kahwin!” Bersusah payah Sasha Amira memekik di telefon. Kalau tidak dengar juga tak tahulah.
“Kahwin?!” Zaimah mengulang separuh menjerit. Intan Nazira yang tadi buat tak tahu juga mula pasang telinga. Dia sibuk hendak merampas telefon dari telinga Zaimah. Tapi cepat saja tangan Zaimah menepis.
Ish, tadi dia yang bagi kat aku. Malas konon nak layan. Apa punya kawan da... Getusnya kurang senang.
“Aik! Selama ni kau boleh aje tolak. Kenapa sekarang kau melalak kat sini pula? Tolaklah lagi calon suami yang mama kau pilih tu!”
Sasha Amira rasa terpukul dengan kata-kata Zaimah. Pandai pula kawannya itu menyindir. Kena sebiji ke batang hidungnya. Ikut hati mahu juga Sasha Amira membantah seperti yang dilakukannya sebelum ini. Tapi kali ini bermacam benda yang menjadi caruman. Kunci kereta, duit poket, semuanya jadi taruhan. Tambahan pula Puan Damia lepaskan kata dua yang tidak mungkin dia bantah sebagai anak. Jika tidak mengikut kata, dialah anak derhaka. Huhu... siapa yang berani? Mahunya tidak menangis dekat sini.
“Dengan siapa?” soal Zaimah lagi setelah hanya tangisan Sasha Amira saja yang makin menggila di telinga. Muka Intan Nazira yang menghimpit di sebelah ditolak berkali-kali.
Ish, memang sibuk minah ni. Aku buka speaker on baru tahu! Karang satu kuliah pula dengar suara tangis Sasha Amira. Femes terus.
“Azrai...” jawab Sasha Amira dalam tangisan yang kian kuat. Namun masih dapat didengar butirnya oleh telinga Zaimah. Laju saja tawanya meletup.
Makin birat hati Sasha Amira mendengarnya. Berbirat dengan rasa sedih, kecewa, dan geram yang berbaur. Sampai hati Zaimah gelakkan waktu-waktu begini. Bukannya nak tolong buat sesuatu ke, atau sekurang-kurangnya tenangkan hatinya ini. Dan kalau boleh, Sasha Amira tidak mahu perkahwinan ini diteruskan tapi dia juga tidak mahu jadi anak derhaka. Pada saat ini, mahu saja dia menjerit ‘apa yang patut aku buat?’. Lari? Pura-pura jatuh sakit? Cari buah hati lain? Cari siapa saja asalkan bukan Saif Azrai yang dia tidak tahu asal usul lelaki itu.
Dulu, mama marah benar kalau Sasha Amira berkawan dengan orang yang tidak tahu perihal keluarganya. Mana asal usulnya. Tapi macamlah mama tahu asal usul Saif Azrai yang tiba-tiba hendak dikahwinkan dengan Sasha Amira. Dia makin tertekan. Dua tiga hari ini mama dan papa sibuk berbincang tentang hari perkahwinan. Nampak gayanya macam lelaki itu setuju dengan rancangan mama. Aiseh, apa lagi Sasha Amira hendak buat ni?
“Elok sangatlah tu. Korang pun kan memang rancang nak bertunang dari awal lagi. Hah, mama kau dah bagi restu dah pun. Ikutkan ajelah. Aku pun tak sabar nak jadi pengapit kau.”
Sekali lagi bagai hendak tercabut nyawa Sasha Amira mendengar yang Zaimah setuju seratus peratus akan perkahwinan. Siap pelawa diri jadi pengapit lagi. Ish, ada Sasha Amira minta?
Intan Nazira juga sudah hampir pitam. Siapa tunangan Sasha Amira. Kalau benarlah gerangan yang bermain di kotak fikirannya sekarang, habislah rancangan asalnya nanti. Lain yang diharap, lain pula yang jadi. Belum sempat dia merapati Saif Azrai, sudah dikebas kawan sendiri. Tak boleh jadi ni! Intan Nazira perlu bertindak. Rancangan harus diubah segera.
Zaimah pula tidak sudah-sudah tunjuk gembira. Diucapnya tahniah kepada Sasha Amira. Geram pula Intan Nazira tengok. Lekas-lekas dia rampas telefon dari pegangan Zaimah.
“Kau jangan risau, Sasha. Aku akan tolong kau nanti. Sekarang, kau ikut aje plan mama kau tu! Nanti tahulah aku apa nak buat!”
“Hei, apa pula yang kau nak buat ni? Benda yang baik tak elok dirosakkan!” Zaimah membantah tidak senang hati mendengar rencana Intan Nazira. Entah apalah yang dirancangkan kawannya yang seorang itu. Intan Nazira menunjuk jari telunjuk ke mukanya. Lantas memberi isyarat supaya Zaimah mengunci mulut.
Ah, sudah! Kawan-kawan aku ni dah hilang akal ke apa?



Izi Helmy ternganga. Susah hendak percaya berita yang disampaikan Saif Azrai. Sepupunya datang ke pejabat hari ini semata-mata menyampaikan berita pernikahannya. Dimintanya pula Izi Helmy menjadi saksi merangkap wakil pihaknya nanti.
“Bila tarikh nikahnya?” soal Izi Helmy sebelum setuju akan permintaan Saif Azrai. Memang dia berbesar hati hendak menjadi saksi sepupunya itu. Hendak jadi pengapit juga dia tidak akan menolak. Apa saja untuk perkahwinan Saif Azrai, sepupu paling akrabnya, cakap saja. Dia pasti akan kata okey di akhirnya.
“Jumaat malam ni.”
Memang mengejutkan. Tapi Jumaat? Jumaat yang mana?
“Jumaat... esok ke maknanya?”
Saif Azrai mengangguk perlahan. Terkulat-kulat saja muka sepupunya itu hendak menjawab. Tapi Izi Helmy tidak nafikan, sangat mengejut. Semua ni terlalu mengejut. Gila. Kurang 48 jam lagi hendak diijab kabulkan, baru sekarang beritahunya fasal berita baik ni.
“Papa dan mama kau?”
Saif Azrai hempas keluhan panjang. Tubuhnya dihenyak semula ke kerusi di depan Izi Helmy. Goyang ke kanan ke kiri sambil senyap berfikir. Izi Helmy seperti dapat menghidu hal yang kurang menyedapkan hati.
“Aku tak boleh nak beritahu papa mama sekaranglah. Takkan aku nak suruh papa dan mama balik tiba-tiba. Nanti bila diorang balik, aku bagitaulah.”
Memang gila! Izi Helmy ternganga lagi buat sekian kali.
“Kau biar betul, Dino! Kau tu dahlah satu-satunya anak diorang. Bukan selalu uncle dan auntie tengok anak sendiri nikah. Lainlah kalau kau rancang nak pasang dua tiga!” Tempelak Helmy bernada serius. Sempat lagi dia memberi cadangan yang lebih haru pada Saif Azrai.
Saif Azrai termenung. Kata-kata Izi Helmy ada benarnya. Memang sudah banyak kali ditimbang tara tentang hal itu dan setiap kali juga ditolaknya untuk memberitahu berita baik itu Datuk Rauf dan Datin Kistina. Ini memang berita baik, tapi juga berita yang bakal mengejutkan. Bagaimana harus dia beritahu? Tiba-tiba mahu mengahwini Sasha Amira tanpa memperkenalkannya terlebih dulu pada papa dan mama? Mungkin tidak apa, kerana gadis itu anak kenalan mereka. Tapi bagaimana pula hendak beritahu papa dan mama yang Puan Damia tidak tahu akan asal usulnya? Pada Puan Damia, Saif Azrai adalah yatim. Bila papa dan mama muncul depan mereka, pastinya Puan Damia terkejut.
Ah, mungkin cetek fikiran Saif Azrai kali ini. Cetek disedut rasa bahagia yang kian menjalar dalam hati. Sasha Amira yang dikejar-kejar hampir menjadi miliknya tanpa perlu berkerja lebih keras. Puan Damia sudah memudahkan semuanya. Tuhan membuka jalan untuknya. Saif Azrai sanggup melutut, memohon ampun dari papa dan mama kerana menyembunyikan hal ini. Suruhlah apa saja, dia rela dengan harapan papa dan mama tidak membenci Sasha Amira mahupun keluarga. Ini dosanya, biar dia sendiri yang tanggung.


"P/S: NAK DIORANG NI KAHWIN KE TAK? NAK KE TAK? EMM...."

No comments:

Post a Comment