Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Wednesday, December 26, 2012

aku tak suka kau la: bab 11


Nurul Syakira terdiam. Kalau diikutkan rasa terkejutnya, mahu saja Nurul melopong dengan mata yang membuntang ke arah Prof Narimah. Tapi nasib baiklah Nurul Syakira tidak terlepas aksi spontannya itu. Tambah malu Nurul Syakira depan Prof Narimah nanti. Sudahlah tempoh hari sudah tayang latahnya di depan bosya itu. Cukuplah malu sekali.
“Saya dah tahu semuanya. Wan dah beritahu saya semuanya.” Kenyataan Prof Narimah itulah yang membuatkan Nurul Syakira betul-betul terkedu. Terdiam tanpa kata dan apabila Prof Narimah mengulang ayat kedua itu sekali lagi, Nurul Syakira dapat rasakan dadanya yang mula berombak dipukul kenyataan Prof Narimah. Bibir yang spontan mahu ternganga digumam rapat oleh Nurul Syakira. Matanya yang kian membulat juga dikelipkan beberapa kali.
Prof dah tahu? Habislah aku. Apa yang mamat otak senget tu beritahu bos aku ni? Suara hati Nurul Syakira tertanya-tanya. Namun soalan-soalan itu sekadar berlegar dalam benaknya tanpa mampu dia menyuarakannya. Tipulah Nurul Syakira kalau dia tidak mahu tahu kebenaran yang Prof Narimah sudah ketahui tapi bagaimana pula Nurul Syakira mahu mendapatkan kepastian?
“Kamu tak perlulah risau. Saya pun dah nasihatkan anak lelaki saya tu. Tak perlulah tergopoh-gapah dalam soal ni. Ambillah masa untuk kenal hati budi masing-masing. Kalau kamu memang pilihan dia, saya tak ada halangan.” Prof Narimah menambah lagi.
Berkali-kali Nurul Syakira merasakan dadanya seakan diketuk hingga sesak pula rasanya. Otaknya mula semakin dihimpit berbagai-bagai soalan setelah mendengar bait kata Prof Narimah.
Apa yang mamat tu bagitahu Prof ni?!!! Hati Nurul Syakira terus menjerit.
“Saya pun nak tawarkan kamu sambung belajar untuk projek baru saya. Kamu pun dah lama jadi pembantu saya, dah mahir pun dalam bidang ni. Kalau kamu tak keberatan, bolehlah jadi PhD student saya. Tak perlulah saya cari orang lain.”
Kali ini Nurul Syakira terus bulatkan mata. “PhD, prof?” ulangnya kurang percaya. Prof Narimah hanya mengangguk, mengiyakan. “Tapi prof, saya belum ada master. Macam mana saya nak sambung PhD terus, prof?”
Prof Narimah tersenyum lalu terus membalas. “Kamu cuba tanya pada Sekretariat Siswazah. Kalau tak silap saya kamu boleh convert master kamu kepada PhD. Cuba kamu confirmkan balik dengan sekretariat.” Prof Narimah memberi cadangan sekaligus hati Nurul Syakira yang tertekan dihimpit persoalan tentang tindakan Joe Redzuan bertukar ceria.
‘Prof Narimah ni tawarkan aku sambung belajar sebab anak dia tu ke? Sebab tak mahu aku lari mana-mana, jadi dengan tawarkan aku sambung belajar aku tak boleh lari manalah. Macam tu ke?’ Nurul Syakira berfikir-fikir lagi. ‘Ah! Tak kesahlah apapun sebabnya. Bagilah berapa banyak masa pun, aku tak mungkin suka dengan mamat tu. Kalau sebab dia aku dapat sambung belajar pun, alhamdulillah. Rezeki Tuhan yang beri. Mamat tu dapat jerami, aku dapat padi!’ Nurul Syakira gelak dalam hati. Suka benar hatinya.
“Tapi kalau kamu tak berminat nak sambung belajar, saya tak paksa.” Tiba-tiba Prof Narimah bersuara lagi.
“Eh, tak prof.” Pantas Nurul Syakira membalas dengan kalut. “Maksud saya, saya berminat. Terima kasih prof atas tawaran tu,” ujar Nurul Syakira lalu senyum meleret. ‘Tapi, apalah yang mamat tu beritahu prof sebenarnya ni? Prof kata Prof dah tahu semuanya. Apa yang semuanya tu. Ish, aku tak boleh tahan nak tahu apa yang mamat tu cerita dekat mak dia. Tapi prof tak nampak macam pandang serong pun pada aku. Siap offer aku sambung belajar lagi! Memanglah! Bukan salah aku pun. Mamat tu yang buat hal, bukan aku! Tapi apa yang dia beritahu pada prof?! Aku betul-betul nak tahu. Dibuatnya dia buat cerita mengarut dia tu lagi, aku juga yang tersepit. Ah, jangan harap aku nak ikut telunjuk dia. Kalau dapat durian runtuh pun, aku rembat aje. Tak semesti aku akan ikut saja rancangan dalam otak mamat tu. Jangan harap! Durian runtuh, tak runtuh. Aku nak tahu jugalah!!!’ Hati Nurul Syakira menjerit-jerit mahu tahu kebenaran di sebalik kenyataan Prof Narimah. Tidak senang duduk dibuatnya.
‘Tapi macam mana aku nak tahu? Nak tanya prof sendiri? Macam mana? Boleh saya tahu apa yang prof tahu pasal semuanya tu? Apa sebenarnya yang anak lelaki prof tu beritahu? Macam tu ke?’
“Kamu ada apa-apa hal lagi nak tanya saya?” soal Prof Narimah setelah melihat Nurul Syakira masih duduk di depannya dengan muka berkerut-kerut. Namun tiada jawapan daripada gadis itu. Sebaliknya Nurul Syakira terus dengan khayalan dan permainan mindanya. “Nurul Syakira.” Prof Narimah memanggil namun masih tiada respon diberikan Nurul Syakira. Lantas Prof Narimah menggeleng perlahan kemudian nama Nurul Syakira dipanggil sekali lagi. “Nurul Syakira.” Suara Prof Narimah bergema sekaligus Nurul Syakira tersentak.
Bulat mata Nurul Syakira memandang Prof Narimah. Dilihatnya Prof Narimah menggeleng kepala. Lantas dengan terkulat-kulat, Nurul Syakira pura-pura betulkan posisi duduknya sambil tersenyum kelat ke arah Prof Narimah. Tebalnya muka Nurul Syakira. Mesti Prof Narimah fikir Nurul Syakira kuat berangan. Hai, sejak akhir-akhir ini Nurul Syakira rasa hidupnya semakin huru-hara. Banyak pula perkara yang memalukan berlaku depan Prof Narimah. Sebelum ni, nak jumpa Prof Narimah seminggu sekali pun payah. Berbincang begini memang jarang sekali. Sekarang, macam ada jodoh pula. Ada jodoh jadi pasangan menantu dan ibu mertua. Ops! Nurul Syakira tak ingin mempersuamikan Joe Redzuan.
“Ada apa-apa ke yang kamu nak tanya saya? Saya tengok macam banyak saja yang kamu fikirkan.” Prof Narimah menegur. Lantas Nurul Syakira tersenyum malu.
‘Alamak! Prof ni perli aku ke apa?’



Nurul Syakira ketuk kepala sendiri berkali-kali sebaik keluar dari bilik Prof Narimah. Kakinya melangkah perlahan meninggalkan bilik itu sambil mengomel sendiri.
“Ish, apalah aku ni lembap sangat! Patutnya aku tanyalah prof sedikit sebanyak pasal projek baru tu. Pasal tajuk ke objektif tesis aku tu ke. Ini tidak, boleh aku minta diri macam tu aje. Aduh!!! Bodoh punya Kira!” Marah benar Nurul Syakira pada diri sendiri. Disebabkan terkejut dan disebabkan terlalu memikirkan tentang apa yang sebenarnya diceritakan Joe Redzuan kepada Prof Narimah, Nurul Syakira terbawa-bawa hingga tidak terfikirkan hal yang lebih penting. Jatuh lagilah air mukanya di depan Prof Narimah. Apa agaknya tanggapan Prof Narimah terhadapnya selepas ini. Mahu lagikah Prof Narimah menawarkan projek itu kepada Nurul Syakira setelah Nurul Syakira seperti tidak bersungguh-sungguh menunjukkan minat?
Arghhh! Tertekannya hati Nurul Syakira sekarang.
“Ni semua mamat senget tu punya pasal!” Tiba-tiba Nurul Syakira kembali teringatkan Joe Redzuan. “Entah apalah yang dia tu cerita!” Nurul Syakira terus membebel. Kalau sudah marah, bukan Nurul Syakira sedar jika ada mata yang melihat. “Aku kena jumpa dia untuk tahu apa yang prof dah tahu sebenarnya. Entah-entah mamat tu buat cerita lain pula depan mak ayah dia. Ish, tak boleh jadi ni. Aku kena cari jalan juga macam mana nak dapat tahu semua tu. Tapi macam mana? Nak tanya prof sendiri ke?” Soalan-soalan yang sama terus bermain di kotak fikiran Nurul Syakira. Berulang-ulang namun masih belum ketemu jawapannya.
“Ha, kat sini rupanya kau.” Tegur satu suara tiba-tiba.
Lantas Nurul Syakira yang terkejut membuka langkah silat yang entah apa-apa kuncinya. “Ha... masuk... masuk,” ujarnya nyaring sambil terus membuka kekuda.
Tergamam seketika Liana melihat reaksi Nurul Syakira. Hendak tergelak juga ada. “Ni apahal pula duduk bersilat depan tandas ni? Sudahlah, tepi sikit. Aku nak terkucil ni! Kau duduk depan pintu ni halang laluan orang aje. Nak kutip duit bayaran masuk tandas ke?” seloroh Liana lalu terus berlari anak masuk ke dalam tandas.
Nurul Syakira yang baru tersedar dek teguran Liana tadi gelabah berdiri semula. Baju kurungnya dibelek-belek sekali. Sementara mata Nurul Syakira curi-curi menjeling sekeliling. Nasib baik tiada orang lain yang nampak. Fuh, selamat. Nurul Syakira menekup mukanya separuh dengan tapak tangan. Kemudian berjalan cepat-cepat kembali ke makmal penyelidikan.
“Emm... tak apalah. Aku tak payah tanya pun, aku rasa mamat tu mesti akan datang cari aku lagi. Dia tu kan bimbang sangat dengan apa yang peminat dia cakap. Mesti dia nak aku terus berlakon jadi bini dia. Bini apa macam tu? Nak kata bini kontrak, tak ada kontrak pun. Ah, apa pun namanya tak penting. Apa yang penting, aku nak tahu apa yang dia dah cerita dekat mak ayah dia. Nanti bila dia datang jumpa aku, siaplah.” Sempat lagi Nurul Syakira mengomel tentang Joe Redzuan sementara berjalan ke makmal. Tiba-tiba hatinya tidak sabar mahu lelaki itu datang. Bukan kerana rindu tapi kerana hatinya yang tidak sabar mahu tahu kebenaran.



Joe Redzuan duduk sendirian di tangga. Sedang kawan-kawannya lain sibuk berlatih di dalam studio. Laman facebook pada dada skrin iphone miliknya ditenung lama. Kenyataannya sebelum ini yang mengaku Nurul Syakira itu adalah isterinya sememangnya sudah tiada. Komen daripada peminat tentang perkara itu juga surut sedikit walaupun masih memenuhi laman hadapan. Sekurang-kurangnya tidaklah rancak seperti beberapa hari lalu.
Daniel memang cekap. Tidak sia-sia lelaki itu tahu semua ID dan kata laluan Joe Redzuan. Bila difikir-fikir semula tentang kata-kata Daniel tadi, Joe Redzuan tidak dapat menafikan mungkin ada benarnya. Selagi Joe Redzuan tidak buka mulut dan gatal-gatal jawab soalan peminat tanpa fikir panjang, mungkin benar cerita itu akan tenggelam juga nanti. Bila orang sudah penat bercerita, bila ada cerita lain yang boleh dibincangkan, cerita lapuk pasti dilupakan.
“Ya, betul! New Band kena cepat keluarkan single baru! Lepas tu tak adalah orang bercakap pasal minah tu lagi. Aku dah rela nak kahwin dengan dia, dia pula jual mahal. Huh, macamlah aku kesah sangat. Selagi aku tak jumpa dia, selagi aku berdiam diri, rasanya betul kata Daniel. Lepas ni surutlah cerita pasal komen bodoh aku dulu.” Joe Redzuan petik jari. Kemudian tunjuk reaksi gembira bukan kepalang.
“Baik! Aku akan lupakan minah tu dan aku tak akan jumpa dia sampai bila-bila. Hiduplah dengan haluan masing-masing. Sekarang, aku kena berlatih dengan geng-geng aku. Aku kena cepat rakamkan lagu baru tu!” kata Joe Redzuan penuh semangat lalu terus berdiri tegak. Sengaja dia mahu bangkitkan semangat diri. Kemudian dengan penuh yakin Joe Redzuan berjalan masuk ke studio semula.

No comments:

Post a Comment