Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Thursday, December 27, 2012

aku tak suka kau la: bab 33


Berbunga-bunga hati Joe Redzuan setelah mendapat panggilan daripada buah hati. Ops! Nurul Syakira belum sah menjadi buah hati Joe Redzuan lagi. Joe Redzuan pun masih belum pasti siapa gadis itu dalam hatinya. Tapi rasanya tempat Nurul Syakira lebih daripada seorang kawan. Entah. Kenalah tunggu perkembangan hubungan mereka kalau menjadi.
Tidak sangka Nurul Syakira sendiri sudi menelefonnya. Itu satu petanda baik. Tentu gadis itu sudah bersusah-payah mendapatkan nombor telefonnya. Tiba-tiba Joe Redzuan rasa terharu. Tambah seronok Nurul Syakira hendak berjumpa Joe Redzuan. Yes! Akhirnya.
Dulu, Nurul Syakira juga yang menyuruh Joe Redzuan pergi jauh-jauh dari hidupnya, jangan muncul depan dia lagilah. Macam-macam. Tapi sekarang gadis itu pula yang mahu berjumpa. Itu sudah cukup bagus. Hebat juga penangan hadiah hari jadi yang diberikan kepada Nurul Syakira sebelum ini. Bagus.
Joe Redzuan membuka pintu almari. Baju miliknya yang tergantung kemas ditenung dari depan almari. Jarinya mengetuk-ngetuk dagu sambil berkerut-kerut berfikir. Ini pertama kali Nurul Syakira sendiri yang mahu berjumpa. Jadi, ini dikira temu janji pertamalah kiranya. Mestilah Joe Redzuan hendak kelihatan segak di hadapan Nurul Syakira. Setiap hari pun Joe Redzuan memang sudah segak tapi kali ini mahu lebih sikit daripada biasa.
Akhirnya Joe Redzuan sudah buat keputusan. Kemeja kotak-kotak gandingan warna merah dan hitam menjadi pilihan. Dipadankan pula dengan jerki berwarna hitam. Joe Redzuan berdiri di depan cermin sambil tayang baju itu ke tubuhnya.
Emm… kacak juga aku ni. Pakai apapun nampak segak.



Joe Redzuan keluar awal dari rumah. Sebelum temujanji dengan Nurul Syakira petang ini, Joe Redzuan ada latihan dengan New Band. Latihan biasa untuk bikin kejutan bagi persembahan akan datang. Jika mereka asyik membuat persembahan yang sama saja, bosan pula peminat mereka nanti. Peminat zaman sekarang ini punya selera dan permintaan yang tinggi. Jadi terpaksalah mereka kerah otak untuk fikirkan kelainan bagi setiap persembahan. Bila sudah ubah itu dan ini, terpaksa pulalah mereka berlatih supaya tidak melakukan kesilapan semasa persembahan sebenar. Hai, beginilah asam garam dan lumrah hidup New Band sebagai pendatang baru dalam industri muzik. Rasa macam nak pecah kepala untuk memikat serta memuaskan hati peminat.
Sampai saja Joe Redzuan di studio, Daniel, Zafryl dan Ebby semuanya menegur. Kenapa Joe Redzuan nampak lain macamlah, kenapa pakai segak-segak sangatlah, kenapa wangi sangatlah, itulah, inilah. Aik, selama ini Joe Redzuan tak segak dan wangi ke?
Paling tak seronok, Loqman yang memang selalu datang lambat itu pun menegur hal yang sama. Sekepala pula mereka berempat ini. Loqman pula lagi best. Siap bagi killer statement lagi.
“Botol minyak wangi kau pecah atas badan ke?” Tempelak Loqman sambil ketawa berdekah-dekah selepas itu.
Terus saja hidung Joe Redzuan merayap satu badan. Lantas hidungnya juga terasa perit. Sahlah Joe Redzuan terlebih hari ini. Sebab teruja sangat buah hati hendak jumpa sehingga kawan-kawannya juga menegur. Kalau tidak, tidak rajinnya mereka mahu komen apa-apa walaupun Joe Redzuan sudah azalinya memang yang paling segak antara mereka.
Telefon berdering membantutkan latihan mereka. Joe Redzuan kelam-kabut bangun dan menyeluk poket seluar. Kemudian dia tersengih di depan iphonenya. Daniel yang seakan menghidu ada yang tidak kena mula pasang mata. Janggal pula dia lihat kawannya yang seorang itu begitu perangainya. Selalunya Joe Redzuan jarang mahu menjawab panggilan ketika latihan walaupun telefonnya itu berdering tidak henti. Tapi hari ni lain macam pula. Sepantas kilat dia menjawab. Siap tersengih-sengih lagi. Memang pelik. Panggilan dari siapalah agaknya tu.



“Helo sayang.” Lembut Joe Redzuan menyambut panggilan itu sekaligus memulakan bicara.
Eh, ni apahal tiba-tiba panggil aku sayang ni? Buang tebiat ke otak dia tu yang memang dah rosak? Suka-suka dia aje. Nak termuntah pula aku dengar.
“Kau kat mana?” terus saja Nurul Syakira menempelak dalam talian. Biar pekak telinga Joe Redzuan. Pandai-pandai lagi panggil dia sayang.
“Ui, garangnya. Kecut perut abang,” sambut Joe Redzuan lagi sambil tersengih-sengih nakal. Matanya pula menjeling jam di pergelangan tangan.
Dah abang pula dah. Memang rosak dia ni. Nurul Syakira merusuh dalam hati. Namun malas dia mahu melayan kata-kata manis lelaki itu. Kalau dilayan nanti, menjadi-jadi pula miangnya. Nurul Syakira juga yang makin sakit hati.
“Emm... aku dekat studio. Kenapa?”
“Studio kau dekat mana?”
Senyum Joe Redzuan dilebarkan lagi. “Emm.. kenapa ni? Takkan kau dah tak sabar-sabar nak jumpa aku? Dah rindu dekat aku ke?”
Ei, perasan betul mamat seorang ni. Dia ingat aku ingin sangat ke nak jumpa dia. Kalau tak kerana aku nak basuh otak kau yang dah rosak tu, pandang muka kau pun aku tak ingin.
“Jawab ajelah, studio kau kat mana? Tak payah nak bermadah-madah segala!” jerkah Nurul Syakira terus.
“Tak apalah. Kau tak payah datang ke sini. Aku datang rumah kau aje. Kejap lagi aku muncul depan kau.”
Terdiam seketika Nurul Syakira mendengar cadangan Joe Redzuan. Suara Joe Redzuan masih berlagak tenang walaupun Nurul Syakira berkali-kali meninggi suara sejak menghubungi lelaki itu tadi.
Rumah aku? Detiknya sendiri. Uish, nak cari nahas suruh dia datang rumah aku? Sudahlah Fara tak ada hari ni. Nanti kalau jiran-jiran aku nampak Joe Redzuan dekat rumah aku macam mana? Jiran-jiran aku tulah rajin sangat ambil tahu hal orang lain tanpa usul periksa. Nanti macam-macam cerita pula yang tak best tersebar satu blok macam kes rombongan Joe Redzuan datang meminang aku dulu. Ada saja leher burung unta yang datang menjengah. Lepas tu ada pula mulut-mulut yang tak henti-henti mengusik.
Bukanlah Nurul Syakira sombong dengan jiran-jiran. Tapi itu kan hak Nurul Syakira sama ada mahu menerima atau menolak pinangan orang. Dirinya sendiri belum bersedia. Tambah-tambah pinangan itu mewakili mamat otak senget itu. Ah, Nurul Syakira tak mahu! Melihat rombongan tersebut membawa pulang semua hantaran semula, mulalah bermacam cerita sumbang yang sampai ke telinga. Lemas Nurul Syakira dibuatnya.
“Tak payah! Aku dah memang dekat luar ni!” balas Nurul Syakira setelah agak lama dia membisu. Sengaja dia fikirkan alasan itu untuk mengelak lelaki itu muncul di depan pintu rumahnya lagi.
“Kalau macam tu, kau tunggulah dekat mana-mana. Aku datang jemput.”
“Tak payah!” Gerutu hati Nurul Syakira. Tak reti bahasa ke mamat ni? Aku bukannya nak berdating dengan kau. Aku cuma nak lepaskan geram. Lepas tu balik. Tak ada masa aku nak menghadap muka kau lama-lama. Tak lalu. Getusnya sendiri. “Bagitau ajelah kau kat mana. Aku datang sendiri. Kalau tak, tak payah jumpa!”
Joe Redzuan tersengih-sengih lagi. Kalau sudah itu kata putusnya, Joe Redzuan akur. Pucuk dicita, ulam mendatang. Bolehlah Joe Redzuan perkenalkan bakal buah hati secara rasminya kepada kawan-kawannya yang sibuk mengusik dari pagi tadi. Biar terjawab semua soalan-soalan mereka.



“Ha, kat mana studio kau tu? Tingkat tiga ya?” Nurul Syakira terus menyergah sebaik panggilannya disambut.
Apa lagilah buah hati aku ni? Kata nak jumpa petang tapi dia pula yang tak sabar-sabar nak jumpa sekarang. Lepas tu asyik nak marah-marah. Datang bulan ke apa?
Belum sempat Joe Redzuan mengiyakan soalan Nurul Syakira tadi, Joe Redzuan sudah terkesima di depan pintu studio. Baru saja dia berniat untuk keluar mencari gadis itu di bawah saja. Tapi sudah terlambat. Wajah Nurul Syakira sudah terpacul di balik pintu studio.
Dengan muka mencuka Nurul Syakira segera membuka langkah ke arah Joe Redzuan. Lantas tangannya begitu ringan dihayun tinggi mengena tepat ke pipi lelaki itu.
Kaku tubuh Joe Redzuan menerima habuan itu. Lambat dia menoleh, menghadap muka Nurul Syakira yang menyinga sambil memegang pipi kirinya yang terasa perit. Namun perit di pipi itu tidak setanding perit di hati. Joe Redzuan terkejut berbaur terkilan apabila apa yang diharap berubah sebaliknya.
Ni apa kes pula ni? Aku bagi dia hadiah istimewa, dia boleh hadiahkan aku penampar?
“Apasal semua yang kau buat mesti nak membabitkan aku? Kau tahu tak semua yang kau buat selama ni menyusahkan hidup aku? Kau memang sengaja nak sakitkan hati aku ke, nak susahkan aku ke atau otak kau tu memang dah rosak, hah?!”
Kenapalah perempuan ni asal jumpa aku aje mesti cakap otak aku rosak? Tak ada benda lain ke dia nak cakap? Kata-kata itu hanya bermain-main di benak Joe Redzuan. Sedangkan tubuhnya terus kaku tidak bergerak.
“Aku tak peduli berapa banyak gambar yang kau nak kongsi dekat facebook kau. Tapi bukan gambar aku! Lepas tu kau pandai-pandai aje tag nama aku. Entah macam mana kau dapat cari profil aku tu pun satu hal. Kau sengaja kan nak semua orang tahu siapa perempuan gemuk dekat dalam gambar tu, bak kata peminat kau sebelum ni? Seronok la ya tengok orang kutuk aku macam-macam dekat wall aku sendiri! Lepas tu, siap bagi ucapan bodoh masa konsert kau tu. Eh, kau ingat aku akan terharu ke dengan apa yang kau cakap tu. Sikit pun aku tak terharulah tapi aku tambah sakit hati, faham tak. Sakit hati!” Nurul Syakira menekan-nekan jari telunjuknya ke dada. Begitu sakit hatinya ketika itu.
Joe Redzuan terus terdiam. Tanpa sepatah bicara.
“Encik Joe Redzuan, dengar sini baik-baik. Aku tak perlukan publisiti murahan kau tu. Aku tak ingin pun nak jadi popularlah. Lain kali jangan fikir guna otak kau yang dah memang rosak tu... tapi guna akal. Tak payahlah kau nak jatuhkan air muka aku atau populariti kau tu yang akan merudum nanti disebabkan tindakan kau yang bodoh tu. Lembap!” Sempat Nurul Syakira melafazkan perkataan terakhir itu ke muka Joe Redzuan. Geram betul hatinya. Rasa marah itu tidak lagi mampu ditahan Nurul Syakira.
Nurul Syakira tidak menunggu lama di situ. Makin dihadap muka Joe Redzuan, makin bengkak hatinya. Makin menjadi-jadi marahnya. Sebelum dia menggila, sebelum dia hilang pedoman, lekas-lekas Nurul Syakira angkat kaki dan terus berlalu bersama jelingan.



Sejurus Joe Redzuan memalingkan tubuh, dia terpaku lagi melihat semua mata tertancap ke arahnya. Baik Daniel, Zafryl, Ebby dan Loqman. Kesemua mereka terus berhenti dari latihan dan rupa-rupanya memerhati apa yang berlaku.
Alamak! Serta-merta hati Joe Redzuan rasa berdebar. Baru saja dipasangnya angan-angan untuk berlagak di depan mereka, terutama Loqman yang asyik melayan kekasih hati. Sekarang, Joe Redzuan juga sudah ada bakal buah hati. Tapi lain pula yang jadi. Malu pula yang dapat.
Sebelum kawan-kawannya bertanya lebih-lebih, terutama Loqman yang banyak mulut macam dia tu pro doktor cinta, Joe Redzuan tayang muka bengang. Kemudian dengan lagak samseng, Joe Redzuan menghayun langkah ke sofa lalu terus hempas punggung. Joe Redzuan terus tunjuk muka tegang. Biar kawan-kawannya tidak berani mahu buka mulut.

No comments:

Post a Comment