Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Thursday, December 6, 2012

Aku tak suka kau la: Bab 7


“Hah?! Kau dah terima pinangan tu bagi pihak aku?!” Terbelalak mata Nurul Syakira memandang Dani Imran. Kemudian beralih kepada Fara Hana.
Fara Hana jungkit bahu, seakan mahu mengelak. “Jangan tanya aku. Bukan aku yang terima. Abang kesayangan kau yang bijak pandai ni, yang mengaku dialah satu-satunya saudara kau ni yang pandai-pandai terima,” ujar Fara Hana membela diri lalu menuding jari ke arah Dani Imran. Sah Fara Hana mahu mengelak.
Tanpa buang masa, Nurul Syakira terus beralih ke arah Dani Imran. “Apa ni Im? Apasal kau pergi terima? Siapa lelaki tu yang kau pergi suka-suka hati aje main terima pinangan dia tanpa bincang dulu dengan aku? Ini kan soal hidup aku. Apasal kau pula yang tentukan.”
“Dia tu anak kepada Prof kaulah. Joe Redzuan.”
“Aku tahulah. Tapi siapa dia? Masalahnya, aku tak kenal pun dia. Anak bos aku pula tu. Seganlah...”
“Aik, takkan nama suami sendiri pun tak kenal?”
“Suami?”
“Ah, sudahlah Kira woi. Tak payahlah kau buat muka seposen kau tu. Kau tu membesar depan mata aku aje. Bukan aku tak faham air muka kau tu. Dah berpeluk sakan dengan mamat tu, kau buat-buat macam tak ada benda berlaku aje ya. Aku baru ingat nak henyak aje mamat tu. Rupa-rupanya anak bos kau. Dah dia pun nak masuk minang kau, molek sangatlah tu. Tak payahlah aku henyak suami kau lagi.”
“Hah?! Peluk? Suami? Eh, apa yang kau merapu ni Im?”
“Ish, budak ni. Nak tunjuk blur dia pula!” Dani Imran mengomel lalu menggeleng-gelengkan kepala. Kemudian, Dani Imran menyambar begnya dari atas sofa lalu tangannya diselukkan ke dalam perut beg. Seketika kemudian, sehelai kertas dikeluarkan dan ditayang di depan muka Nurul Syakira.
Nurul Syakira memandang kertas itu sepintas lalu. Dahinya berkerut dan memandang Dani Imran dengan riak tidak mengerti.
“Baca ni betul-betul!” kata Dani Imran sambil jari terlunjuknya mengetuk tajuk atikel pada satu ruang kecil atas akhbar itu berkali-kali di depan Nurul Syakira.
Nurul Syakira hanya mengikut. Ayat yang terpampang ditunjukkan telunjuk Dani Imran itu dibacanya.
Joe Redzuan sudah berkahwin?
Mendatar nada suara Nurul Syakira membaca tajuk berita itu. Ruang berita itu kecil saja. Namun riak dua kawan di depan Nurul Syakira terangguk-angguk macam hangat benarlah berita yang beria-ia ditunjuk Dani Imran tadi. Apa pula kena-mengena berita itu dengan soalan Nurul Syakira yang geram sebab Dani Imran terima pinangan orang? Pening kepala Nurul Syakira menjadi-jadi.
“Hah, dah habis baca berita pasal suami kau tu?” Dani Imran tiba-tiba menyergah. Lantas akhbar yang diangkat ke depan muka Nurul Syakira dilepas ke bawah. Lenguh sikunya mula terasa.
Namun soalan Dani Imran tadi sekadar dibalas dengan riak bingung Nurul Syakira. “Aku tak baca pun. Aku baca tajuk dia aje.”
“Ish, kau ni. Aku suruh kau baca, apa yang kau tenung aje surat khabar tu lama-lama tapi tak baca isi cerita yang aku tunjuk? Buat lenguh tangan aku aje.” Dani Imran sudah mula membebel. Akhbar yang masih dipegangnya tadi disua berkali-kali di depan Nurul Syakira. “Ambiklah. Baca.”
“Ish, kau ni. Aku ni dah cukup penat tau hari ni. Janganlah berbelit-belit dengan aku. Dahlah kau pandai-pandai terima pinangan orang untuk aku. Lepas tu cerita pasal suami aku pula. Bila masa pula aku kahwin? Kenapa aku sendiri pun tak tahu?”
“Sebab Joe Redzuan anak Prof kau tu orang yang sama digosipkan jadi suami kau dalam berita ni. Hah, jangan nak kata aku buat cerita lagi ok. Dah gambar kau berdua terpampang dalam surat khabar tu! Sebab tu aku suruh kau baca! Tengoklah betul-betul gambar tu. Gambar kau kan?” Tegas Dani Imran bersuara kali ini sekaligus kenyataannya itu membuatkan Nurul Syakira dan Fara Hana serentak terbeliak. Fara Hana pun tidak perasan pula akan gambar dalam artikel itu semasa Dani Imran tunjukkan kepadanya tadi. Sebaliknya Fara Hana hanya membaca cerita artikel itu saja. Betul atau salah, lagi Fara Hana tidak pasti.
“Satu Malaysia dah nampak gambar tu, dia pula yang nak nafikan pula. Takkan muka sendiri pun tak kenal. Nasib baik dia masuk meminang. Kalau tak, memang aku betul-betul nak henyak dia sampai lumat. Boleh dia peluk adik aku ni tanpa kebenaran aku?” Dani Imran terus berleter.

 ***********************************************

Nurul Syakira mundar-mandir di ruang tamu sambil menumbuk-numbuk tapak tangannya. Mimik muka Nurul Syakira pula asyik berubah-ubah. Lama Nurul Syakira menghadap berita tentang Joe Redzuan setelah merampas akhbar itu dari tangan Dani Imran. Berita yang hanya dua perenggan itu dihadap hampir setengah jam. Setiap bait leteran Dani Imran sudah seakan dibawa angin sejak itu.
Kemudian, Nurul Syakira tiba-tiba saja merenyukkan akhbar yang dipegangnya lalu bangun dengan wajah tegang. Sehingga sekarang, Nurul Syakira terus berkelakuan pelik. Fara Hana dan Dani Imran sudah terpaku melihat kelakuan Nurul Syakira. Pertama kali mereka melihat Nurul Syakira begitu rupanya. Mata Fara Hana lebih besar terbeliak berbanding ketika dia mendengar kenyataan Dani Imran tentang gambar Nurul Syakira bersama Joe Redzuan di akhbar. Menggigil pun ada. Seakan Fara Hana dapat merasai aura gelap yang meruap keluar dari tubuh Nurul Syakira ketika ini.
“Errr... aku balik dululah ya. Aku tengok kawan kau ni lain macam aje...” Dani Imran lekas bangun dan cepat-cepat dia melangkah ke pintu yang sedia terbuka.
Fara Hana cepat mendapatkan Dani Imran. Tangan lelaki itu ditariknya. “Eh, kau nak tinggalkan aku seorang macam tu aje. Kau yang buat dia jadi tak betul macam ni,” ujar Fara Hana sambil matanya tertoleh-toleh ke arah Nurul Syakira. Parah. Nurul Syakira masih termundar-mandir sambil membebel sendiri. Entah apa butirnya, Fara Hana mahupun Dani Imran sendiri tidak dapat pastikan.
“Ish, apa pula kau nak tuduh aku pula. Aku tak buat apa pun pada Kira. Bukanya aku ada baca jampi ke mantera ke dekat dia tadi. Ni mesti rumah korang ni ada hantu yang rasuk dia tu!”
Pantas Fara Hana lempang lengan Dani Imran sebagai habuan. “Jangan nak merepeklah. Dah lama kami duduk dekat rumah ni, tak pernah ada hantu pun. Kau jangan macam-macam, Im. Malam ni dahlah malam Jumaat. Cakap tu pandang-pandanglah.”
“Kenapa kalau malam Jumaat? Sayang abang ni takut ya?” sakat Dani Imran sengaja mendekatkan mukanya ke depan Fara Hana. Mata gadis itu nampak meliar saja dari tadi.
Fara Hana nampak muka Dani Imran yang kian mendekat lalu Fara Hana mencengeh. Senyuman lelaki itu lebih menyeramkan daripada bayangan hantu di kotak fikirannya. Saja hendak sakat Fara Hanalah tu. Spontan tangan Fara Hana menghantar muka Dani Imran jauh darinya.
“Orang tengah risau, dia pula boleh main-main. Hai, yang Kira ni pun satu. Kenapalah tiba-tiba aje... mak!!!” Tiba-tiba Fara Hana menjerit. Bagai mahu tercabut jantungnya tiba-tiba saja menoleh ke sebelah, Nurul Syakira sudah tercegat di situ. Reaksi Nurul Syakira, Masyaallah. Lagi menakutkan, dengan aura dingin yang terasa di kulit Fara Hana tiba-tiba. Serta-merta Fara Hana kaku tidak bergerak.
Dani Imran juga terkejut melihat riak Nurul Syakira setelah mendengar jeritan Fara Hana. Lebih mengejutkan apabila Nurul Syakira tiba-tiba saja menerkam ke tubuhnya. Dani Imran sempat mengucap panjang. Tubuhnya serta-merta terasa panas. Kalau diukur tahap degupan jantungnya, mungkin melebihi seratus kali sesaat.
‘Masyaallah, darah tinggi aku!’ Dani Imran mengucap dalam hati.
“Mana aku nak cari budak tu? Beritahu aku, mana nak cari budak tu?!” soal Nurul Syakira berulang kali.
Dani Imran mengucap lagi dalam hati. Dia perlu menenangkan diri. Jatuhlah air mukanya depan Fara Hana jika dia sebagai kaunselor juga kecut perut berdepan dengan Nurul Syakira dalam keadaan sekarang ini. Gadis itu pasti menyindirnya nanti. Apalah guna belajar kaunseling bertahun-tahun tapi bila terpaksa berdepan kawan sendiri, dia pula yang cabut lari. Dani Imran mesti tenangkan diri. Dia mahu anggap Nurul Syakira sebagai pesakitnya yang pertama. Lepas ni, bolehlah dia minta bayaran khidmat kaunseling dari Nurul Syakira. Paling kurang pun, belanja makan tengah hari jadilah.
“Hei, beritahulah aku dekat mana aku nak cari budak tu?” Nurul Syakira menggoncang tubuh Dani Imran kali ini. Bahu Dani Imran kemudiannya dicengkam kuat.
Dani Imran merentap tangan Nurul Syakira. Sakit dia menahan perit. “Ish, sakitlah! Kalau nak tolong urut bahu aku ni, urutlah lembut-lembut sikit.” Dani Imran menepuk-nepuk bahunya. Sakit, perit, kebas, semuanya ada. “Budak mana yang kau nak cari sangat tu?” soal Dani Imran memberi respon.
Namun Nurul Syakira tidak ambil endah. Dia kembali mengomel sendiri sambil terus menumbuk-numbuk tapak tangannya. “Kalau aku dapat dia, aku lenyek-lenyek kepala dia yang memang dah mereng tu. Berani dia sebarkan gambar aku dekat ruang gosip macam tu. Dia ingat aku ni murah sangat ke nak terjebak sama dalam gosip liar dia tu? Aku kenal dia pun tak!”
“Eh, daripada kau mengomel seorang macam orang separuh gila macam ni, lebih baik kau tanya aku elok-elok. Bolehlah juga aku tolong. Ini tiba-tiba aje berubah sampai menakutkan orang nak tegur!” Dani Imran menggeleng-gelengkan kepala. “Eh, ni mesti memang ada hantu gila yang dah rasuk kawan kau ni. Tak pernah-pernah dia berkelakuan pelik macam ni...” Dani Imran menujukan ayat itu kepada Fara Hana yang masih terpaku. Serta-merta Fara Hana beri respon setelah perkataan hantu itu sekali lagi singgah ke telinganya.
“Eh, hantu-hantu jangan cakaplah. Tak adanya dia kena rasuk hantu gila. Kira ni kena rasuk dek berita yang kau bawa. Kau ni Im, nama aje baru lulus jadi kaunselor. Macam ni ke kau selesaikan masalah pesakit kau?” Fara Hana pula mengenakan Dani Imran. Sudah Dani Imran agak akan sindiran itu. Dia juga sudah bersiap sedia dengan jawapannya.
“Kira ni special case. Jadi rawatannya mestilah berbeza daripada orang lain.” Selamba Dani Imran membalas. Kemudian dia berdehem beberapa kali. Fara Hana sekadar mencebik. Dasar lelaki yang tak mahu kalah, ada sajalah jawapannya. “Kau ni pun satulah Kira. Mana kau tahu yang Joe tu yang sebarkan gambar dia dengan kau? Kau tengok gambar tu, macam mana dia nak ambil gambar tu sendiri. Lain kali tengok gambar tu dengan mata, bukan dengan hati. Aku tahulah kau benci sangat dengan dia tu tapi-”
“Aku tak kata dia yang ambil gambar tulah!” Belum sempat Dani Imran menyudahkan ayatnya, Nurul Syakira sudah memintas dengan nada tinggi. Marah benar Nurul Syakira nampaknya. “Manalah tahu dia beli gambar tu dari peminat-peminat dia yang ambil gambar tu. Kau tengok ke tak berita pasal dia tadi? Bukan berita utama pun. Ruang kecil aje. Maknanya, dia tu tak adalah famous mana. Entah-entah dia sengaja gunakan gambar tu untuk buat gosip sekaligus menaikkan populariti dia.” Nurul Syakira menelah. “Lain kali pandang jangan guna mata aje Encik Dani Imran. Tapi guna otak juga.”
Dani Imran menelan liur. “Aku pula yang terkena! Tapi masuk akal juga apa yang budak ni cakap.” Desisnya dalam diam. “Hah! Kalau kau nak sangat cari dia, kau tanyalah Prof kau. Kan lelaki tu anak Prof kau tu. Kalau kau tanya aku, aku sendiri pun tak kenal mamat tu.”
“Betullah!” Sepantas kilat Nurul Syakira menyambar pipi Dani Imran. Pipi lelaki itu yang tembam itu dipicit-picitnya dengan rasa gembira. “Kenapalah aku tak terfikir dari tadi. Kau memang geniuslah Im.”
Dani Imran cuba melepaskan tangan Nurul Syakira dari memicit pipinya tapi setiap kali tangan gadis itu tetap menyinggah sehinggalah Fara Hana bersuara.
“Eh, Prof kau tahu tak pasal berita tadi tu?” Soalan Fara Hana itu sekaligus bikin Nurul Syakira tergamam. Dia terkebil-kebil memandang Fara Hana dan Dani Imran silih berganti. Lantas Nurul Syakira sudahnya terjelepuk ke lantai sambil mengomel sendiri sekali lagi.
“Macam mana kalau Prof. Narimah terbaca pasal berita tu? Macam mana aku nak berdepan dengan prof lepas ni? Malulah aku. Macam mana pula aku nak tanya prof mana nak cari anak lelaki dia tu. Macam mana aku nak cakap? Malunya...” omel Nurul Syakira sambil menjolok-jolok lantai dengan jari telunjuk.

SOKONGAN ANDA AMAT-AMAT DIHARGAI ^_^

No comments:

Post a Comment