Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Wednesday, December 12, 2012

Aku tak suka kau la: episod 8


Dup! Dap! Dup! Dap!
Nurul Syakira gelisah berdiri tidak jauh dari bilik Prof Narimah. Hanya kurang satu meter saja jaraknya. Namun, Nurul Syakira tidak berani untuk meneruskan langkah. Hatinya kian berdebar dan debaran itu kian rancak saat menghampiri bilik itu.
“Ya Allah, kuatkanlah semangat aku untuk menghadapi dugaan ini.” Nurul Syakira menyapu tapak tangan ke muka setelah memohon petunjuk dari Yang Maha Esa. Kemudian, satu nafas panjang dilepas perlahan-lahan. Nurul Syakira mengumpul segala kekuatan lalu membuka langkah ke depan. Setapak demi setapak kaki Nurul Syakira menghampiri bilik Prof Narimah.
“Argh! Kecutlah perut aku...” Tiba-tiba Nurul Syakira terloncat-loncat setempat sebelum sempat dia berdiri di depan bilik itu. Lantas Nurul Syakira cepat-cepat berpatah semula. “Kalau prof memang ada terbaca pasal berita tu macam mana? Malunya aku. Macam mana aku nak berdepan dengan prof lepas ni?” omelnya sambil mempercepatkan langkah menjauhi bilik Prof Narimah.
“Tapi, macam mustahillah pula prof akan baca ruangan gosip macam tu. Biasanya golongan umur macam prof mesti baca berita-berita utama aje, berita luar negara ke, ekonomi ke, tak pun sudut pendidikan. Hahaha... mesti prof tak akan terbaca pasal berita bodoh tu. Hahaha!” Nurul Syakira ketawa sendiri suka hati. Lega sedikit hatinya berfikir begitu. “Jadi, bolehlah aku buat-buat tanya macam mana aku nak cari mamat tu. Aku kena selesaikan hal ni dengan mamat tak guna tu. Berani dia menyerabutkan hidup aku yang aman sebelum ni. Tak guna punya jantan!”
Buku lima Nurul Syakira bertalu-talu menghentam tapak tangan kirinya. Rasa suka tadi serta-merta berubah dengan aura kemarahan yang meluap-luap bila teringatkan tentang lelaki bernama Joe Redzuan. Lepas satu, satu hal berlaku dalam hidup Nurul Syakira semenjak lelaki itu muncul dalam hidupnya. Rimas Nurul Syakira dibuatnya.
Dia ingat aku ni boneka hidup dia ke? Aku tak akan biarkan dia buat sesuka hati dia. Tak boleh dibiarkan!
“Nurul Syakira...”
Tiba-tiba satu suara menegur seiring sentuhan yang singgah ke bahu Nurul Syakira. Sekaligus Nurul Syakira terkejut.
“Oh, mak nenek!” jerit Nurul Syakira spontan hampir melayang tubuhnya ke belakang.

Nurul Syakira tunduk sambil bermain jari-jemarinya. Tebalnya muka Nurul Syakira mahu mengangkat muka dan menghadap Prof Narimah di depan. Sudah dekat sepuluh minit Nurul Syakira masuk ke dalam bilik Prof Narimah. Memang awalnya niat Nurul Syakira mahu berbincang dengan Prof Narimah. Tidak. Nurul Syakira hanya mahu bertanya tentang bagaimana dia boleh mencari Joe Redzuan, anak lelaki Prof Narimah yang pandai-pandai masuk meminangnya. Tapi malunya Nurul Syakira. Mukanya sudah rasa macam sudah kena simen. Hendak diangkat pun tidak sanggup lagi. Sudahlah Nurul Syakira melatah dan tunjuk aksi aneh macam dalam cerita manga setelah terkejut di depan Prof Narimah. Tambah memalukan, Prof Narimah rupa-rupanya juga ternampak aksi Nurul Syakira yang bercakap seorang diri. Ish, padan muka Nurul Syakira. Siapa suruh membebel seorang depan pintu tandas. Kalau depan cermin tandas tu, okey lagilah kut.
‘Ish, malunya!’ gumam Nurul Syakira dalam hati lalu menggeleng kepala. ‘Sekarang ni, patut ke aku tanya Prof terus pasal dekat mana aku boleh cari mamat tu? Ish, tak direct sangat ke? Tapi, kalau aku tak tanya macam mana aku nak jumpa mamat tak guna tu? Takkan nak biar aje dia buat sesuka hati dia? Eh, tak boleh... tak boleh. Jangan harap aku nak ikut rentak poyo dia tu!’ Riak muka Nurul Syakira terus berubah-ubah. Prof Narimah yang terus memerhati mula mengerutkan dahi.
“Kamu ni betul ke tak apa-apa, Syakira?” Terus saja Prof Narimah menegur. Risau pula dia melihat Nurul Syakira bereaksi begitu. “Syakira?” panggil Prof Narimah. Namun Nurul Syakira tidak memberi respon kepadanya sehinggalah nama Nurul Syakira dipanggil Prof Narimah buat kali ketiga, barulah Nurul Syakira mengangkat mukanya.
“Ha?” Nurul Syakira bulatkan mata kerana terkejut. “Err... ya, Prof?” soal Nurul Syakira semula lalu tersengih-sengih di depan Prof Narimah.
Prof Narimah menggeleng kepala sebelum bersuara semula. “Kamu ni betul ke tak apa-apa? Saya tengok kamu ni nampak depress aje. Kalau kamu tak sihat, ambillah cuti berehat.”
“Eh, tak payahlah Prof.” Nurul Syakira menggeleng laju-laju. “Saya sihat, Prof. Betul.” Kepalanya diangguk pula sungguh-sungguh. ‘Eh, aku ni! Bos dah bagi cuti, aku pula yang tolak. Bukan senang nak dapat cuti tau!’ getus Nurul Syakira pula dalam hati. Menyesal.
Prof Narimah kemudiannya tersenyum. Senyuman Prof Narimah itu sedikit sebanyak melenyapkan rasa kesal dalam hati Nurul Syakira. Sekurang-kurangnya bolehlah Nurul Syakira jadi pekerja cemerlang pada mata Prof Narimah. Walaupun kerja yang dijawatnya sekarang ini tiada sebarang rekod kecemerlangan pun. Siapa yang tahu tuah manusia. Untung-untung Prof Narimah tawarkan peluang menyambung pengajian di bawah seliaan beliau. Memang itulah yang diharap-harapkan Nurul Syakira selama ini. Nurul Syakira mula pasang angan-angan.
‘Alamak, jauh pula aku melencong. Patutnya sekarang ni aku fikir macam mana nak cakap dengan prof pasal mamat tak guna tu,’ desis hati Nurul Syakira sebelum angan-angan melebar lebih jauh.
“Kamu tertekan pasal pinangan anak saya tu ke?” Tiba-tiba saja soalan itu terpacul keluar dari mulut Prof Narimah membuatkan Nurul Syakira terkejut buat sekian kalinya. Nasib baik kali ini suara Nurul Syakira tersekat dari terlontar keluar untuk melatah.

 *************************************************************

Fara Hana tersenyum-senyum menghadap Dani Imran menikmati bekalan tengah hari yang dibawanya tadi. Beria benar Dani Imran makan hingga tidak tengok keliling. Fara Hana yang penat masak dan bawa pun tidak dipelawa sama. Tapi Fara Hana tidak harap Dani Imran pelawa pun. Tengok Dani Imran berselara makan masakannya sudah cukup buat Fara Hana kenyang.
“Makanlah perlahan-lahan. Nanti tercekik pula. Kau ni, hodoh sungguh bila makan tau. Macam dah seminggu tak jumpa makanan.” Fara Hana menegur namun dalam hati suka dia melihat Dani Imran berselera menjamu masakannya.
“Emm... masakan kau ni sedap sangat. Kalau hari-hari kau masak untuk aku, lagi bagus. Kenyang perut aku!” jawab Dani Imran selamba dengan mulut penuh. Lantas Fara Hana mencebik.
“Kalau nak aku masak untuk kau hari-hari, lekaslah masuk meminang!” Mudah jawapan daripada Fara Hana sekaligus bikin Dani Imran tersengih-sengih. Kenal benar Fara Hana pada senyum simpul Dani Imran itu. Sekejap lagi pasti lelaki itu akan meluahkan alasan yang sama.
“Duit belum cukup untuk kahwinlah, sayang.” Sengaja Dani Imran mengucap kata sayang untuk memujuk hati Fara Hana.
Namun Fara Hana sedikit pun tidak rasa terpujuk. Sebaliknya, Fara Hana sekadar mencebik. Tepat sekali jangkaan Fara Hana. Tiada jawapan lain daripada Dani Imran setiap kali dia membangkitkan soal kahwin. “Hai, kalau tak cukup duit nak kahwin, nikah saja sudahlah!” Suara hati Fara Hana membidas geram.
“Aku kalau boleh nak kahwin sekali aje. Jadi, kalau boleh aku naklah buat grand sikit.” Dani Imran menambah sambil terus menyuap nasi ke mulutnya.
Fara Hana tidak membalas. Jawapan Dani Imran tadi seperti lelaki itu dapat membaca isi fikirannya. Tapi Fara Hana tetap membidas dalam diam. “Grand konon. Entah sampai bilalah nak aku tunggu lagi. Buat yang wajib aje cukuplah. Kalau aku kena kebas orang nanti baru tau!” Perlahan suara Fara Hana hingga tidak kedengaran oleh Dani Imran yang khusyuk makan. Macamlah makanan tu lebih penting daripada Fara Hana yang Dani Imran beri tumpuan lebih. Hai, nasib Fara Hanalah terpikat dengan lelaki itu.
“Im, kau rasa Kira tanya tak dekat bos dia pasal budak nama Joe Redzuan tu?” Tiba-tiba saja Fara Hana terfikirkan Nurul Syakira. Serta-merta Dani Imran tersedak lalu terbatuk-batuk. Kelam-kabut Fara Hana menghulurkan air kepada Dani Imran. Kemudian Fara Hana segera bangun dan mengurut-urut belakang Dani Imran. Dani Imran juga menepuk-nepuk dadanya dengan tapak tangan. Cuba melegakan batuk yang menyerang.
“Aku tengah sedap nikmati masakan kau yang sedap sampai menjilat jari ni, kenapa tiba-tiba aje kau tanya pasal mamat tu. Hilang selera aku tau.”
“Kenapa pula kau nak hilang selera pasal tu? Kau cemburukah?” soal Fara Hana pula sambil senyum meleret. Sengaja dia mahu menguji Dani Imran.
“Bukanlah cemburu. Tapi geram. Suka-suka hati aje dia bergosip dengan adik aku tu tanpa pengetahuan aku. Eh, cerita Sembilu tu pun perlukan kebenaran abang untuk hero tu mengurat adik dia tu. Samalah kesnya dengan kes Kira ni.”
Pap! Satu tamparan dihayun kuat ke belakang Dani Imran. Urutan lembut tadi berubah serangan yang kembali membuatkan Dani Imran terbatuk-batuk lagi. “Banyaklah kau punya cerita Sembilu.” Fara Hana melangkah semula ke tempat duduknya tadi. Tersenyum dia melihat Dani Imran tersedak. Padan muka Dani Imran. “Sejak bila kau diberi hak sebagai abang Kira? Atas kertas pun kau tak ada kuasa nak tentukan hidup dia tau. Suka hati aje.”

 *******************************************************

“Maafkan saya prof sebab bincang hal peribadi dengan prof pada waktu kerja...” Nurul Syakira kembali tunduk. Dalam hati, Nurul Syakira sudah bertekad. Jika Nurul Syakira tidak berani untuk bertanya terus bagaimana cara untuknya berjumpa Joe Redzuan, Nurul Syakira boleh buat Joe Redzuan sendiri yang datang mencarinya.
“Kamu tak perlu nak minta maaf atau rasa bersalah. Saya yang tanya kamu dulu tadi. Mungkin saya yang patut minta maaf jika pinangan bagi pihak anak lelaki saya tu mengusutkan kepala kamu.”
“Eh, Prof tak perlulah minta maaf dengan saya. Bukan itu yang saya harapkan. Lagipun, Prof tak ada buat apa-apa silap pun.” Segera Nurul Syakira membalas. Dia tidak mahu Prof Narimah meminta maaf bagi pihak anak lelakinya. Joe Redzuan sendiri yang buat hal. Biar dia berdiri atas kaki sendiri dan tanggung segala kemungkinan. Lagipun, Nurul Syakira rasa janggal apabila Prof Narimah berkata begitu. Mungkin Prof Narimah ada berkecil hati. Jika benar Prof Narimah terasa hati, bagaimana pula Nurul Syakira mahu berdepan dengan Prof Narimah selepas ni? ‘Ah, teruklah!’ detik hati Nurul Syakira tiba-tiba.
“Maafkan saya, Prof. Saya tak bermaksud nak malukan atau jatuhkan air muka Prof.” Nurul Syakira mohon maaf sungguh-sungguh.
Prof Narimah tenang berdepan reaksi Nurul Syakira. Senyuman diulit lembut di bibir delimanya. “Kamu tak perlu risau. Tahulah saya apa patut saya buat.” Prof Narimah bersuara tenang.
Nurul Syakira terdiam. Matanya terkerdip-kerdip memandang wajah Prof Narimah. Senyuman Prof Narimah masih setia menjadi peneman. ‘Prof nampak tenang aje macam biasa. Wah, Prof Narimah memang cool! Tapi betul ke Prof tak kecil hati? Emm... kalau tengok muka Prof, memang tak nampak macam ambil hati pun. Tapi mana aku tahu dalam hati Prof tu entah-entah tengah maki hamun aku tolak pinangan anak dia mentah-mentah. Ah, bukan salah aku pun. Mamat tu yang cari nahas. Bukannya aku tak tahu, dia masuk minang aku pun sebab nak tutup gosip yang tersebar luas tu. Ingat aku ni bodoh sangat ke? Dia sendiri yang nahas. Siapa suruh pandai-pandai buat kenyataan yang aku ni bini dia? Pandai-pandailah dia selesaikan masalah yang dia sendiri timbulkan. Jangan harap aku nak ikut rentak dia!’
Suara hati Nurul Syakira terus berkata. Nurul Syakira tetapkan pendirian untuk teruskan rancangan yang baru sekejap tadi dia fikirkan. Tidak perlu lagi Nurul Syakira bersusah-payah mencari lelaki itu. Sebaliknya, Nurul Syakira yakin bahawa Joe Redzuan sendiri yang akan datang mencarinya. Tapi sebelum itu, Joe Redzuan akan terpaksa berdepan dengan Prof Narimah. Nurul Syakira terbayang-bayang muka Joe Redzuan yang dimarahi Prof Narimah nanti. Muka lelaki yang bengkeng itu entah-entah menikus ketakutan melihat riak ibunya yang menyinga. Bermacam yang Nurul Syakira bayangkan lalu dia ketawa besar dalam hati.
Selepas beberapa ketika, Nurul Syakira tersedar dari bayangannya yang meleret-leret. Entah apa pula riak muka yang ditunjuk di depan Prof Narimah tadi. Entah apa pula yang Prof Narimah akan fikir tentangnya nanti. Cepat-cepat Nurul Syakira pura-pura betulkan duduk sambil membetulkan tekaknya yang konon terasa ketat.
“Err... kalau Prof dah cakap macam tu, legalah hati saya. Saya memang tak ada niat nak kecilkan hati sesiapa apatah lagi jatuhkan air muka prof, bos saya.”
“Ya, saya faham.” Segera Prof Narimah membalas sambil terus tersenyum membuatkan Nurul Syakira terdiam semula.
“Errr... kalau macam tu, saya minta diri dululah Prof.” Lambat Nurul Syakira bersuara semula. Lantas dia bangun dari kerusi. “Saya minta maaf sekali lagi Prof sebab semua yang berlaku dan terima kasih sebab Prof sudi dengar apa yang saya nak cakap,” ujarnya lagi sambil cuba mengulit senyuman sebelum keluar dari bilik Prof Narimah.

No comments:

Post a Comment