Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Thursday, December 27, 2012

aku tak suka kau la: bab 21


“Kira!” Lantang suara Dani Imran menerjah gegendang telinga Nurul Syakira sebaik panggilan lelaki itu dijawabnya. Bergegar otak Nurul Syakira dibuatnya. “Kau tahu tak hari apa hari ni?”
Nurul Syakira menggosok-gosok telinganya sambil matanya pula menjeling ke kalendar di atas meja. “Hari ni? Hari Jumaat. Yang kau terpekik-pekik dalam telefon ni, tak beri salam tak apa, kenapa? Aku belum pekak lagilah. Silap-silap kau yang buat aku pekak tau.”
“Assalamuailaikum!” Dani Imran memberi salam.
“Waalaikumsalam...” Nurul Syakira pula menyambut salam. Kepalanya spontan digelengkan. “Ha, kau ni tak pergi sembahyang jumaat ke? boleh pula telefeon aku.” Nurul Syakira pula mengenakan Dani Imran.
“Tak payah kau nak sindir-sindir aku. Aku dah memang dekat depan tangga masjid dah ni.”
Nurul Syakira terbeliak. ‘La, dekat depan tangga masjid kau memekik nama aku buat apa? Senget betullah abang angkat aku ni!’ Kata-kata itu bermain-main di benak Nurul Syakira. Jika dibayangkan situasi di masjid itu, pasti banyak mata yang memandang Dani Imran. Pasti mereka juga menggeleng-gelengkan kepala seperti apa yang Nurul Syakira lakukan sekarang. Tidak munasabah sungguh tindakan lelaki itu.
“Ah, tak apalah. Nanti aku datang tempat kau dengan Fara. Kami ada surprise untuk kau! Gitu ajelah. Aku nak pergi solat ni!”
Nurul Syakira berkerut-kerut apabila panggilan telah diputuskan oleh Dani Imran. “Surprise? Kalau surprise buat apa bagitahu. Tak surpriselah!” Nurul Syakira mencebik. Tidak faham benar dia dengan perangai Dani Imran. Walaupun mereka membesar bersama, namun Nurul Syakira tidak pernah memahami lelaki itu. Ataupun Nurul Syakira yang sebenarnya memang sukar untuk memahami kaum Adam?



Nurul Syakira menarik tangan Dani Imran, membawa lelaki itu pergi beberapa langkah. “Apa kau buat ni?”
“Buat apa? Itulah surprise untuk kau. Tu! Kek yang terpampang besar atas meja tu. Hari ni kan hari jadi kau. Itu pun tak ingat ke?” Panjang lebar Dani Imran membalas sambil muncungnya menghala ke arah kek di atas meja. “Kek Baskin Robbins lagi tau! Jangan main-main. Ha, sayang tak sayang aku dekat kau.”
Nurul Syakira nampak kek itu dari jauh. Sayang? Nurul Syakira hampir tergelak dalam hati tapi ini bukan masanya untuk dia ketawa. “Surprise apa kau bagi dekat aku ni? Apa mamat tu buat dekat situ?” Nurul Syakira berbisik. Matanya dijeling sekilas ke arah Joe Redzuan yang turut bersama Fara Hana. Selamba saja muka lelaki itu seperti tiada apa yang berlaku antara mereka. Entah bagaimana Nurul Syakira perlu berdepan dengan lelaki itu. Nurul Syakira betul-betul rasa janggal.
“Oh, Joe Redzuan?” Dani Imran menyoal kembali dengan nada bersahaja. “Yang itu bukan surprise yang aku nak bagi dekat kau. Tapi sekarang dah kira surprise jugalah kan.”
Surprise la sangat! Dia buat apa dekat sini?” bisik Nurul Syakira lebih keras.
“Alah, tadi dia yang tegur Fara masa dia kebetulan lalu sini. Itu yang dia nampak kek hari jadi kau tu. Lepas tu, dia kata nak join raikan hari jadi kau sama-sama. Aku pun ajaklah. Dia tu kan suami kau juga. Aku pun musykil macam mana dia kenal Fara. Dia ada hati nak tackle awek aku pula ke? Ish, tak boleh jadi ni. Aku kena berhati-hati dengan mamat tu!”
La, ke situ pula! Nurul Syakira jadi bingung. “Bila pula dia jadi suami aku?” Bergetar suara Nurul Syakira memuntahkan soalan itu namun nadanya perlahan.
Dani Imran pula boleh ambil ringan soalan Nurul Syakira lantas mengajak Nurul Syakira kembali ke tempat duduk mereka. “Cepatlah! Nanti cair pula kek kau tu. Mahal tu aku beli!”
Dasar lelaki kedekut. Itu pun nak berkira. Kalau rasa mahal sangat, tak payahlah susah-susah beli. Getus Nurul Syakira geram. Matanya menjeling Joe Redzuan yang masih duduk di depan tempat Dani Imran dengan muka tidak malu. Hanya satu tempat kosong di meja itu. Nurul Syakira hempus nafas yang memberat. Takkanlah Nurul Syakira terpaksa duduk di sebelah Joe Redzuan pula? Hati Nurul Syakira terus menjerit tapi melihatkan niat baik kawannya yang mahu meraikan hari jadinya bersama, Nurul Syakira rasa lembut hati. Terpaksalah Nurul Syakira tutup mata dan buat-buat seperti lelaki yang bakal duduk di sebelahnya itu tidak wujud.



“Rupa-rupanya kau dua tahun lagi tua dari aku!”
Nurul Syakira tidak senang apabila tiba-tiba saja Joe Redzuan mengeluarkan kenyataan itu. Apa masalahnya dan apa tujuannya? Sengaja hendak memberitahu Nurul Syakira umurnya ataupun hendak kata umur Nurul Syakira tidak padan dengan fizikalnya yang rendah?
“Ha, kenapa kalau aku lagi tua dari kau? Kau nak kata aku ni tua, tak padan dengan badan aku yang pendek macam budak sekolah ni ke?” tujah Nurul Syakira sambil tayang muka tidak puas hati. Sekaligus kata-katanya itu mengundang tawa Joe Redzuan yang terhembur keluar. “Apasal kau gelak? Aku bukan ada buat lawak pun!” tambahnya lagi sambil mencegilkan mata.
“Aku tak ada kata apa-apa pun. Tapi kau sendiri yang mengaku.” Bersahaja suara Joe Redzuan.
“Sebab aku lagi tua dari kau, kau patutnya hormat sikit kat aku ni. Patutnya kau panggil aku akak tau!”
Tersembur lagi tawa Joe Redzuan mendengar cadangan Nurul Syakira. “Panggil kau kakak?” Lucu benar Joe Redzuan mendengarnya. “Buat apa aku nak panggil kau akak. Kau bukannya akak aku. Lagipun, kalau kau tak beritahu umur kau bukannya orang tahu kau tu lagi tua ke lagi muda. Melainkan kalau kau tu tak pandai nak jaga kulit, tarik muncung hari-hari. Ha, cepatlah muka kau berkedut!” Tempelak Joe Redzuan selamba lalu menyambung tawanya yang masih berbaki.
Nurul Syakira membuang pandangannya ke kanan. Sakit hatinya melayan Joe Redzuan. Dani Imran dan Fara Hana ini pun entah ke mana hilang bayangnya. Kata tadi sekadar hendak pergi ke koperasi untuk membeli air. Lama betul mereka pergi dan meninggalkan Nurul Syakira dengan mamat otak senget dekat sebelah ni.
“Macam mana hubungan kau dengan lelaki idaman dekat Redang dulu?” Tiba-tiba suara Joe Redzuan bertukar serius. Pantas Nurul Syakira menoleh kerana hal itu dibangkitkan. Pantang betul dia apabila Joe Redzuan bercakap sewenang-wenangnya. Tidak habis-habis cakap lelaki itu lelaki idamannya. Menyampah betul. Namun Nurul Syakira terpanar melihat riak Joe Redzuan yang juga berubah rona. Kenapa wajah Joe Redzuan serius bertanyakan hal itu?
Kalut Nurul Syakira mengalih pandangannya dari renungan Joe Redzuan. Tanpa disedari Nurul Syakira jadi tidak keruan. “Kenapa kau nak tahu pasal tu pula? Ada kena-mengena dengan kau ke?” Soalan itu sempat dilontarkannya dan terus mengangkat punggung meninggalkan tempat itu tanpa mendengar jawapan Joe Redzuan.
“Kenapa tiba-tiba dia tanya aku pasal Aiman pula? Apa kena-mengena dengan dia? Sibuk aje! Lepas tu nak tunjuk muka serius dia tu dekat aku, apa halnya?!” Nurul Syakira terus mengomel sendiri sambil memanjangkan langkah.

No comments:

Post a Comment