Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Friday, December 28, 2012

aku tak suka kau la: bab 34


Ingatkan dengan tunjuk muka bengang, Joe Redzuan boleh terlepas. Tapi ada seorang yang masih berani muka mulut. Malah Joe Redzuan pula yang dileterinya. Siapa lagi kalau bukan kawan baiknya, Daniel. Kalau tahu dia terpaksa menadah telinga begini, awal-awal Joe Redzuan sudah angkat kaki keluar dari sini selepas Nurul Syakira naik berang padanya.
Daniel merenung muka Joe Redzuan. Blackberry miliknya digenggam kemas. “Aku dah padam semua post kau yang bikin kecoh dekat facebook. Aku ni dah macam bukan aje ketua dalam kumpulan kita tapi dah macam pengurus pula. Lain kali sebelum buat sesuatu tu, fikir pakai akal la beb. Tak adalah menyusahkan orang dan memburukkan lagi keadaan yang dah sedia keruh.” Daniel terus membebel.
Sedang Joe Redzuan pula buat muka toya. Setiap bait leteran Daniel sekadar lalu di telinganya saja.
“Ha, kalau kau betul sayang dekat dia kenapa kau tak kejar dia tadi? Jelaskanlah dekat dia betul-betul!”
Eh, Daniel ni macam boleh baca fikiran aku pula. Aku cuma nak hayun kaki keluar aje sebab tak nak dengar suara sumbang kau tu membebel kat telinga aku. Tak terfikir pula nak kejar perempuan tu. Aku pun tak tahu sama ada aku betul-betul sayangkan dia. Hai la hati, kau suka dekat dia ke tak?
“Aku setuju... aku setuju.” Loqman pula menyampuk tiba-tiba sedangkan Zafryl dan Ebby awal-awal sudah tarik diri dari masuk campur. Setiap kali Joe Redzuan tarik muka, mereka saja yang selalu tidak ambil kesah. Tidak mahu masuk campur kononnya. “Perempuan ni kalau kita tak cakap yang kita suka dia, memang dia orang ni tak tahu. Tak pun, saja nak tunggu kita cakap. Kalau kau setakat kacau-kacau macam tu, mana dia tahu kau syok kat dia. Dia ingat kau nak main-mainkan dia aje.” Loqman menyambung sekaligus mengundang rasa kurang senang Joe Redzuan.
Eh mamat ni. Dah mulalah tu nak jadi pakar cinta aku. Macamlah pro sangat. Apa awek kau cakap kau ikut aje. Itu bukan pro namanya.
“Tapi aku tabiklah kau Joe. Aku yang dah bertahun bercinta pun tak berani nak dedahkan girlfriend aku. Kalau aku keluar dengan dia pun, aku cover muka aku ni cukup baik tau.”
Joe Redzuan mendengus mendengar kata-kata Loqman. ‘Itu tabik ke perli aku? Kau kalau tak cover muka pun bukannya orang kenal!’ Selamba ayat itu bermain di bibirnya walaupun tidak didengari sesiapa. Tiba-tiba Joe Redzuan merasa ada beban menghentam kepalanya dari belakang. Di tolehnya ke sebelah, melihat Daniel dengan majalah di tangannya. Baru saja Joe Redzuan berkerut menandakan dia bengang, Daniel terlebih dulu bersuara.
“Itulah dulu aku dah cakap, kau ni memang buat tindakan apa-apa tak nak fikir betul-betul dulu. Kalau apa yang kau buat tu betul, tak apalah juga. Dah tahu band kita ni baru aje nak merangkak naik, kau dah buat hal macam-macam. Lepas kau pergi mengaku dia bini kau, kau pergi pula paksa dia kahwin dengan kau!”
Loqman ternganga. Dia langsung tidak tahu tentang hal itu. Dipandangnya muka Joe Redzuan dengan mulut melopong.
“Kau ajak dia kahwin? Betul ke?” Berulang-ulang Loqman mengulang soalan itu. Namun soalannya terus dibiarkan tidak berjawab oleh sesiapa. Faham-fahamlah sendiri.
Tumpuan Daniel juga tidak ditumpukan pada soalan Loqman walaupun kawannya itu juga sibuk mencuitnya. Ah, malas nak ulang cerita lagi. Kalau mahu dengar, duduk saja diam-diam. “Tapi lepas tu, kau nafikan pula hubungan kamu berdua. Sekarang, apa lagi yang kau buat mangkuk!” Suara Daniel sedikit bergegar. Marah benar nampaknya Daniel kali ini. Sekali lagi majalah di tangan Daniel mendarat ke kepala Joe Redzuan. “Kau ingat dia tu anak ayam ke yang kau nak main-mainkan. Kalau anak ayam pun dah kena patuk dek mak ayam tau kalau kau usha anak dia tu!”
Bukan aku yang nafikanlah! Minah tu sendiri yang taip! Mahu saja Joe Redzuan menjelaskan hal itu. Memang Daniel tidak tahu menahu akan situasi sebenar ketika itu. Tapi ini bukannya masanya untuk Joe Redzuan menjelaskan semua itu kepada Daniel. Semua itu sudah berlalu dan tidak lagi penting. Apa yang penting, hatinya sendiri kurang jelas akan kedudukan Nurul Syakira. Tidak terlintas di fikiran Joe Redzuan untuk mempermainkan gadis itu. Sejak awal lagi dia tidak berniat begitu. Tapi sesungguhnya segala yang dibuat menjadi serba tidak kena.
“Aku tak marah atas apa yang kau cakap masa showcase tempoh hari. Sebab aku ingat hubungan kau dengan dia dah okey. Tapi tadi perempuan tu cakap... aghhh. Apasal lah aku ada kawan yang lembap macam kau ni?” Daniel menekan kepala. Sengaja dia mahu tunjuk reaksi tertekan. Kalau gayanya over pun dia tidak kesah. “Kau jangan buat hal lagi Joe. Nanti aku pun kena tempiasnya. Aku ni dah macam abang kau lepas mak kau pertanggungjawabkan kau pada aku. Aduh!!!” Daniel mengetuk pula kepalanya. Sakit kepala mengenangkan syarahan Prof Narimah ketika berkunjung ke sini sebelum ini. Oleh kerana Daniel sudah lama berkawan dengan Joe Redzuan, dia sudah seakan menjadi sebahagian daripada keluarga itu. Apabila abang Joe Redzuan tidak lagi tinggal sebumbung, Daniel pula yang menjadi pengganti menjaganya dengan alasan masa Joe Redzuan banyak dihabiskan bersama Daniel dan teman-teman band. Aduh, berat sungguh tanggungjawab itu sedangkan mereka sebenarnya sebaya.
“Aku bukan lembaplah. Jangan nak suka-suka mengata aku!” Joe Redzuan membidas tidak mengaku. “Cuma sejak aku dengan dia, apa yang aku buat semua jadi tak betul.”
“Aku langsung tak faham apa yang kau fikir. Sekarang ni, hidup perempuan tu aku rasa dah cukup porak-peranda. Sekejap kata bini... sekejap kata tak ada apa hubungan... sekejap kata kawan istimewa. Kalau kau sayangkan dia, kau patutnya lindungi dia macam si Loq ni. Ha, tak pernah pun dia tayang awek dia. Kita pun tak tahu siapa awek dia tu.” Daniel menambah lagi lalu menepuk bahu Loqman berkali-kali.
Loqman tersengih-sengih dipuji Daniel. Sukalah tu menjadi contoh teladan kepada Joe Redzuan yang terlebih sempurna kononnya.
“Kalau kau bertindak macam ni terus, kau bukan suka dia tapi kau anti benar dengan dia. Aku pun tak tahu apa yang kau bermusuh sangat dengan dia sampai nak biarkan segelintir peminat-peminat kau tu serang dia. Bijak sangatlah tindakan kau tu. Kalau kau buat macam tu sebab nak buktikan kat dia yang kau betul-betul suka dia, kau memang manusia paling gelojoh dan paling lembap. Belum dapat petik bunga di taman, kau dah heboh sekampung. Entah-entah belum sempat kau petik, orang lain yang petik dulu. Peminat perempuan kau pun, mestilah ramai yang tak suka. Lainlah kalau dia tu pun artis terkenal. Ingat sikitlah Joe, dia tu bukan dalam dunia kita. Boleh ke dia tahan dengan semua kritikan dan kata-kata perit yang dah jadi rencah industri ni?” Panjang lebar Daniel berhujah. Berbunga-bunga pula ayat Daniel.
Joe Redzuan memandang kosong ke wajah Daniel. Entah Joe Redzuan faham akan kata-kata kawannya itu atau sekadar ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Namun satu butir perkataan pun tidak lekat di otaknya.
“Kalau suka, tackle lah dia dulu bro. Jangan kecoh-kecoh!” Loqman meringkaskan hujah Daniel yang berjelar. Mungkin ini lebih mudah difahami Joe Redzuan yang sudah sedia kusut.
Suka... tak suka... suka... tak suka. Joe Redzuan memang tiada jawapan untuk soalan itu. Kalau suka pun, dia sememangnya sudah buntu akal untuk memikat. Setelah cinta pertamanya dirampas, hubungannya dengan mana-mana perempuan selepas itu tidak pernah menjadi. Joe Redzuan seperti semakin tidak memahami wanita. Dia juga semakin tidak memahami dirinya. Benarkah dia mencintai gadis itu atau tercari-cari rasa cinta seperti yang pernah dirasai sebelum ini? Perasaannya bersama Nurul Syakira tidak sama seperti bersama kekasih pertamanya dahulu. Rasa perit ditinggalkan cinta pertama dulu masih terasa. Namun lebih perit melihat tangan Nurul Syakira dipimpin lelaki lain. Yang mana satukah yang dinamakan cinta? 

No comments:

Post a Comment