Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Thursday, December 27, 2012

aku tak suka kau la: bab 29


Setelah menelan pil yang diberikan doktor, barulah perut Nurul Syakira rasa lega sedikit. Namun tidaklah lega sepenuhnya. Pinggangnya juga masih terasa ketat akibat kontraksi usus yang melampau. Otot-ototnya juga rasa terhidrat kerana kehilangan terlalu banyak air.
Nurul Syakira cuba menjamah makanan untuk mengisi semula perutnya yang kosong. Air garam yang diberi doktor juga perlu dihabiskan. Penuh segelas. Nurul Syakira tidak suka minum air garam. Lagi-lagi jika berperisa oren kerana dia tidak sukakan rasa sitrus.
Setelah menyuap sekeping biskut, dia meneguk habis air berwarna oren di depannya. Hampir termuntah dia menelan air itu. Rasa oren. Tak suka! Kalau ada air garam perisa kola, boleh juga Nurul Syakira telan.
Kemudian, Nurul Syakira rebahkan tubuh di sofa. Dia mahu melelapkan mata seketika. Badannya rasa benar-benar lemah tidak bermaya. Mungkin dengan tidur seketika dapat cajkan tenaganya semula.



Damn it! Kenapa dia asyik dengan Kira aje!” Jeo Redzuan menendang bangku di ruang berehat studio mereka. Daniel yang memerhati lagak Joe Redzuan sejak datang tadi menghempas keluhan berat. Zafryl, Ebby dan Loq awal-awal lagi cabut lari. Kononnya mahu pergi minum petang. Alasan saja semua itu. Daniel juga yang tinggal dan terpaksa menghadap amukan Joe Redzuan sekali lagi. Tapi tidak apalah. Apa gunanya kawan kalau semua cabut lari.
“Relakslah, bro! Kenapa kau nak marah-marah macam ni? Macam orang hilang pedoman aje aku tengokkan.” Daniel cuba menegur dengan nada selamba. Punggung segera dihenyak ke sofa sambil memerhati Joe Redzuan yang tidak keruan di depannya.
“Macam mana aku tak marah. Mata aku ni asyik nampak mamat tu dengan Kira tu aje. Mesra pula tu dia berpeluk-peluk! Bengang betul aku!” balas Joe Redzuan bengang. 
Daniel menggaru kepalanya yang langsung tidak gatal. Makin menjadi-jadi Daniel tidak faham perangai Joe Redzuan. Kalau dah suka tu, mengaku sajalah. Nak marah-marah sampai mengamuk macam ni pula. Dia dan gengnya yang lain juga yang pening.
“Aku tak fahamlah, apasal kau nak marah ni?” Daniel terus-terang dan serta-merta juga telinganya ditujah jawapan lantang Joe Redzuan.
“Sebab dia tu-” Lantang suara Joe Redzuan membalas tapi tidak disudahkan ayatnya itu. Joe Redzuan terdiam lalu dia juga hempas punggung ke sofa. Nafasnya terus turun naik menahan marah yang kian meluap-luap apabila terbayangkan saat Aiman memaut rapat bahu Nurul Syakira dalam dakapannya. Geram betul Joe Redzuan. Menyesal dia asyik ke hospital itu. Dalam diam, dia memerhatikan Nurul Syakira tapi kesudahannya dia juga yang sakit hati.
“Sebab dia tu bini facebook kau?” Daniel meneka. Kemudian dia tersenyum sumbing. “Dulu lagi aku dah tanya kau, siapa sebenarnya Kira tu dalam hati kau? Kenapa kau marah sangat macam orang kena rasuk hantu kalau dia dengan orang lain? Sebab dia dengan abang kau? Orang yang rampas teman wanita kau dulu? Kau marah ni sebab Kira ke sebab abang kau?”
Joe Redzuan merenung wajah Daniel. Dia hilang kata-kata untuk membalas bait kata Daniel.
“Sedarlah, Joe. Selagi Kira tu belum sah jadi milik sesiapa, dia berhak berkawan dengan sesiapa pun. Don’t be selfish, Joe. Kalau kau terus dengan perangai kau macam ni, macam mana dengan band kita? Macam mana dengan showcase kita malam ni? Macam mana dengan Zafryl... Loq... Ebby dan aku? Kalau kau terus beritndak melulu dan ikut perasaan macam ni, kau ingat berapa lama kita boleh bertahan dalam industri ni? Think about it, bro!



“Wah! Awal kau balik hari ni!” Masuk saja dalam rumah, Fara Hana terus menerjah ke arah Nurul Syakira yang terbaring atas sofa di ruang tamu. Pintu juga dilepaskan saja kuat-kuat dan dibiarkan ia terhempas sendiri.
Tersentak Nurul Syakira yang sedang enak lena ditampar dek tapak tangan Fara Hana yang berbisa. Terasa seperti terkena renjatan elektrik. Terkebil-kebil Nurul Syakira buka mata.
“Eh, bangunlah! Aku ada cerita best ni! Excited nak cerita dekat kau!” Fara Hana menampar-nampar lagi lengan Nurul Syakira. Tidak sabar benar nampaknya dia mahu berkongsi cerita.
‘Kacau daun betullah cik Fara ni. Tak nampak ke aku tengah sakit ni?’ getus Nurul Syakira dalam hati. “Ha, apa dia?” soalnya malas.
Fara Hana membetulkan duduknya sebelum terus membuka cerita. “Kau ingat lagi tak tiket showcase yang kau bagi aku pagi tadi?” soal Fara Hana beria-ia. Namun Nurul Syakira tidak berikan seabarang respon.
Nurul Syakira cuba membelek diari fikirannya tentang hal yang berlaku pagi tadi. Sudah dicubanya tapi otaknya seakan begitu lembap untuk berfikir. Sudahnya dibiarkan sahaja soalan Fara Hana tadi tidak berjawab.
“Ah, tak apalah.” Fara Hana mahu teruskan cerita setelah lama juga dia menunggu respon Nurul Syakira. Kawannya itu kelihatan masih mamai dengan kelopak matanya sekejap buka sekejap rapat. “Kau tahu, tak sangka pula dekat tempat kerja aku tu ada orang yang minat habis dengan band Joe Redzuan tu. Sampai dia sanggup nak beli tiket showcase tu dari aku dengan harga dua ratus lima puluh!” Fara Hana menyambung sambil terus menampar lengan Nurul Syakira yang dilihat seakan mahu terlena semula.
Terus segar mata Nurul Syakira mendengar angka itu. “Berapa?” soalnya terus inginkan kepastian. Takut telinganya silap dengar disebabkan mamai.
“250! Aik, dengar pasal duit terus segar?” Sempat Fara Hana menyindir. “Aku sebenarnya nak tayang aje dekat kawan-kawan tempat kerja aku. Saja nak tunjuk lagak. Tapi tak sangka pula dia sanggup beli. Lepas tu, aku pun ambillah kesempatan buka cerita pasal poster yang Joe bagi aku tu. Itu pun dia sanggup beli dari aku. Fuh, hebat juga aku berniaga!” Fara Hana menyambung ceritanya sambil ketawa berdekah-dekah. Seronok rasanya dapat duit poket lebih bulan ini. Bolehlah dia beli baju cantik dan tayang depan Dani Imran masa mereka keluar berdua nanti. Biar lelaki itu terbeliak mata dan meminangnya cepat-cepat. Jauh Fara Hana pasang angan-angan.
“Mak oi! Kertas sekeping tu pun sampai beratus dia nak bayar?” Nurul Syakira ternganga.
Pantas tangan Fara Hana menampar peha Nurul Syakira pula lalu tayang muncung panjang. “Itu bukan sebarang kertaslah. Itu tiket showcase pertama kumpulan dia! Aku dah beritahu bukan takat dua tiga puluh tau harga tiket tu! Persembahan dia tu malam ni pula tu. Agaknya sebab terdesak sangat nak tiketlah, budak tu sanggup bayar berapa aje.” Fara Hana membetulkan kenyataan Nurul Syakira tadi. Namun jawapannya itu dibalas dengan cebikan Nurul Syakira.
“Ada aku kesah? Apapun aku tak minat pun nak pergi tengok.”
Fara Hana pula mencebik. Tidak percaya. “Boleh tahan juga cik abang kau tu ya. Femes gitu!” ujarnya sengaja mengusik.
Nurul Syakira menjeling. Tak habis-habis dengan gelaran cik abang. Menyampah Nurul Syakira dengar nama itu. Tidak ingin langsung dia mahu bersama Joe Redzuan. “Excuse me... tolong sikit. Aku tak ada kena-mengena dengan dia. Bukannya dah pupus semua lelaki dekat dunia ni yang aku nak terhegeh-hegeh kat dia. Tak ingin aku lelaki macam tu!”
Fara Hana mencebik lagi. Hai, mulut mungkin kata benci tapi hati entah-entah sudah sayang. Desisnya.
“Ha, bagi aku separuh keuntungan kau tu. Mana aci kau jual hadiah hari jadi aku!”
Fara Hana jelir lidah. “Mana boleh. Kan kau juga yang tak nak dan kau bagi dekat aku. Lupa ke? Jadi, itu jadi hak akulah!” ujarnya lantas terus berlari masuk ke bilik sebelum tangan Nurul Syakira menyambar tubuhnya.
Nurul Syakira hanya mampu memerhati dengan rasa bengang. “Kedekut! Sama aje dengan buah hati dia tu!” ngomel Nurul Syakira di tempatnya. Mahu dikejarnya Fara Hana, badannya masih terasa letih. Malas dia nak layan. Biarlah.

No comments:

Post a Comment