Pages

Hi pembaca semua!!!

Terima kasih kerana datang melawat, membaca karya-karya dalam blog ini dan terima kasih juga kepada semua yang menyokong Yuri. Yuri rasa happy sangat dengan kehadiran korang dalam hidup mahupun alam maya Yuri ni.

Segala komen dan sokongan sentiasa dan akan terus membakar semangat Yuri untuk terus berkarya menggunakan nama pena ayu munawer.

Semua karya di dalam blog ini adalah ilusi, imaginasi serta daripada pengalaman hidup. Dan yang paling penting, semua karya di sini adalah hasil karya Yuri. Mohon supaya tiada copycat dekat sini... tqvm

Harap korang terus menyokong dan beri komen mahupun kritikan untuk Yuri memperbaiki sebarang kekurangan.

P/S: Untuk makluman, karya "Dia Si Jantung Hati" akan dihentikan penerbitannya di sini atas sebab rombakan besar-besaran plot cerita. Justeru itu, judulnya juga bakal berubah. Maaf atas sebarang kesulitan. Harap korang setia menunggu dan menyokong hasil rombakannya nanti okey ^^,
"Aku tak suka kau la" kini diterbitkan di penulisan2u dengan tajuk "JIWA KACAU"..saja nk tukar tajuk. Sebb yuri rasa cam lg sesuai je tajuk ni..lebih pendek n ringkas hehe ada ka yuri edit2 skit. Harap u all x kesah nk singgah baca :-)
Sudi-sudilah berkunjung ke official blogshop yuri di http://decodanmakan.blogspot.com yer. Walaupun rupanya masih macam blog biasa, yuri pun masih belajar lagi macam mana nak upgradekannya. Macam-macam ada. Nak tau apa yang ada, kenalah singgah.

Terima kasih (^^,)v

Friday, December 28, 2012

aku tak suka kau la: bab 35


One love... one love
The memories are beautiful
Always be my girl
One love... one love
The memories are beautiful
I don’t want ever say goodbye

Berulang-ulang Nurul Syakira membiarkan lagu ‘One Love’ dendangan penyanyi pop Korea, Eunhyuk bersama Super Junior KRY itu dimainkan pada telefon bimbitnya. Tiba-tiba saja dia mahu mendengar lagu itu berkali-kali hari ini. Sejak pagi tadi hinggalah ke tengah hari. Dari bateri telefonnya masih penuh sehinggalah tinggal separuh. Dari dia sibuk membuat kerja pagi tadi sehinggalah dia duduk termenung menghadap Jojo sekarang.
Memori yang indah. Dia pernah memiliki memori yang indah-indah. Tapi semua itu sebelum lelaki bernama Joe Redzuan itu muncul. Setelah munculnya lelaki itu dalam hidup Nurul Syakira, Nurul Syakira merasakan hidupnya penuh duka berbanding suka. Mungkin lelaki itu tidak nampak atau tidak sedar tapi itulah realitinya. Atau mungkin lelaki itu sengaja buat-buat tidak nampak kerana itulah agendanya. Sengaja hendak menyakiti hati Nurul Syakira. Tapi kenapa? Apa salah Nurul Syakira pada Joe Redzuan? Dia tidak kenal Joe Redzuan sebelum ini. Apatah lagi menjadi bahan dendam lelaki itu.
“Hai, apalah nasib aku ni. Bilalah kekasih hati aku ni nak muncul? Boleh aku lari dari mamat otak senget tu! Dia tu memang mangkuk hayun tahap gaban kan Jojo...” Nurul Syakira mengeluh sendiri. Sekali-sekali jari telunjuknya mengetuk dinding akuarium kecil di atas mejanya. Sekaligus air berkocak apabila ikan laga berwarna biru keungunan itu kalut mengelak setiap kali dinding akuarium itu diketuk Nurul Syakira. “Apasal la dalam banyak-banyak lelaki dekat dunia ni, aku ditakdirkan jumpa dia?” Nurul Syakira mengeluh lagi buat sekian kalinya. Kemudian muncung mula terbit di bibirnya mengenang semua yang berlaku dua tiga bulan ini. Huru-hara, kelam-kelibut, haru-biru... itulah ungkapan yang paling sesuai untuk mengungkap kehidupannya sejak akhir-akhir ini. Sejak dia terperosok dalam kehidupan Joe Redzuan.
“Kau bercakap dengan ikan ke?” Tegur satu suara lalu tertawa kecil. Suara itu seakan biasa Nurul Syakira dengan tapi bukan di sini. Sepantas kilat dia menoleh ke arah suara yang menegur. Seorang lelaki sudah terpacak di depannya sambil mengulit senyum yang Nurul Syakira sendiri tidak sanggup lihat. Bukan kerana hodoh senyumnya tapi sememangnya manusia yang melemparkan senyuman itu dia benci.
“Apa kau buat dekat sini?” Tujah Nurul Syakira terus sambil membuntangkan matanya.
Joe Redzuan terdiam seketika diajukan soalan itu. Masakan dia mahu menjawab yang dia sememangnya mencari Nurul Syakira di sini. Mustahil. Jatuhlah air muka dia nanti. Atas sebab apa dia mencari Nurul Syakira? Mahu minta maaf atas semua hal yang berlaku? Cukuplah sekali dia minta maaf di depan peminat-peminatnya. Itu sudah cukup buat dia sendiri rasa malu. Atau mahu mengintai hati sendiri untuk mencari jawapan yang dia perlukan?
“Err... saja. Aku nak jumpa Umi nanti.” Joe Redzuan memberi alasan.
Nurul Syakira pula tidak mengerti. Dahinya berkerut-kerut memahami jawapan Joe Redzuan tadi. “Umi? Siapa Umi? Ada orang nama Umi ke dekat sini? Emm... rasanya tak ada...” ngomel Nurul Syakira seorang sambil berkerut-kerut dengan jarinya menggosok-gosok dagu.
“Umi tu bukan nama oranglah. Umi tu panggilan untuk mak aku.” Joe Redzuan pasang telinga. Lantas semua soalan Nurul Syakira itu dijawabnya sambil menonjol dahi Nurul Syakira lembut.
Pantas Nurul Syakira menggosok dahinya. Kemudian Nurul Syakira tayang muka marah dengan muncung panjang dan kemudian melempar jelingan tajam.
Suka-suka hati dia aje nak tonjol kepala aku. Apa hak dia? Kalau datang nak minta maaf pasal semalam ke, pasal apa yang dia dah buat dekat aku tak apalah juga. Ini datang nak sakitkan hati aku lagi ke nampak gayanya? Getus hati Nurul Syakira geram.
Ada tawa kecil yang keluar dari mulut Joe Redzuan. Bikin hati Nurul Syakira makin panas. Mahu saja dia hempuk kepala Joe Redzuan dengan buku tebal yang sedia tersusun di rak buku di belakangnya. Sakit hati mendengar tawa lelaki itu.
“Ini ikan kau ke?” Joe Redzuan menyoal tiba-tiba bersama tawanya yang masih bersisa. Tangan Joe Redzuan kemudiannya mencecah permukaan air akuarium itu.
“Jangan usik barang aku!” Nurul Syakira menyambar akuariumnya jauh dari capaian Joe Redzuan. Namun tindakan drastiknya itu membawa padah. Akuarium yang disambarnya itu terlepas dari tangan dan Nurul Syakira hanya mampu melihat ia jatuh ke lantai dan berkecai.
Kelam-kabut Nurul Syakira menyelamatkan Jojo apabila melihat ikan itu menggelupur atas lantai. “Kejap Jojo... jangan mati. Aku akan selamatkan kau. Mana nak letak ni? Mana nak letak ni?” Nurul Syakira panik. Dia terpusing-pusing satu bilik mencari ruang untuk ikan laganya.
Joe Redzuan juga mula cemas melihat Nurul Syakira sudah terdingkut-dingkut. Tangannya menyambar cawan yang dijadikan bekas pensel atas CPU kemudian menuang air dari sebuah botol ke dalamnya. Mungkin air itu air minuman Nurul Syakira. Lantas Joe Redzuan segera mendapatkan Jojo dari tangan Nurul Syakira.
Nurul Syakira menarik nafas lega. Joe Redzuan dapat melihat senyuman terukir di bibir Nurul Syakira. Kemudian pandangannya beralih pada tanda merah yang berpeta atas lantai.



“Kau ni cuai betul. Disebabkan ikan pun kau sanggup cederakan diri sendiri! Lain kali janganlah berkaki ayam dekat tempat kerja. Kasut ada simpan bawah meja aje buat apa!” Joe Redzuan terus meleteri Nurul Syakira sambil memapah gadis itu balik daripada klinik. Kepalanya digeleng-gelengkan sekali dua.
Ish, tak habis lagi ke mamat ni nak berleter. Tak cukup lagikah nak menyusahkan hidup aku. Sekarang nak membebel dekat telinga aku pula. Naik bernanah telinga aku ni!
“Aku tak suruh pun kau tolong. Jangan nak berleter pula.” Nurul Syakira menolak tubuh Joe Redzuan. “Aku boleh jalan sendirilah.”
Joe Redzuan geram melihat Nurul Syakira yang terjingkit-jingkit berjalan ke depan. Berkali-kali gadis itu menolak bantuannya. Sudahlah jalan perlahan macam siput sambil asyik mengaduh sakit setiap kali tapak kakinya menjejak lantai hospital, tapi masih berlagak tidak mahu menerima bantuan orang. Takkan Joe Redzuan hendak biarkan saja. Kasihan pula dia tengok Nurul Syakira yang terkial-kial sendiri dengan dinding sebagai tongkatnya.
Joe Redzuan geleng kepala. Lantas segera dia mendapatkan semula Nurul Syakira. “Dah sakit pun nak sombong lagi. Kalau kau tak bagi aku papah, biar aku dukung aje terus.” Joe Redzuan mengugut. Lengan Nurul Syakira lekas dipaut dan bahu gadis itu digenggam erat. “Degil.”
Berdesing telinga Nurul Syakira mendengar perkataan itu diajukan kepadanya. Tapi dia diamkan saja. Hanya bibirnya saja terkumat-kamit mengomel sendiri. Kalau dilawan nanti takut Joe Redzuan betul-betul mengangkat tubuhnya ke dalam pangkuannya. Lelaki itu bukan boleh diduganya. Silap-silap dia buat betul-betul. Mana mampu Nurul Syakira larikan diri dengan kedua belah kakinya yang cedera.
Sambil langkah mereka setapak demi setapak maju ke depan, mulut Joe Redzuan lebih laju membebel itu dan ini. Nurul Syakira juga sibuk mengajuk cakap lelaki itu dalam diam.
“Kau ni menyusahkan aku aje. Tak pasal-pasal aku kena ponteng latihan petang ni.”
Eleh, dia dah menyusahkan hidup aku selama ni tak sedar ke? Pandai cakap orang. Getus Nurul Syakira perlahan.
“Kalau rasa aku menyusahkan, buat apa tolong? Pergilah berlatih menyanyi puas-puas sampai malam. Aku tak minta pun kau tolong!” Nurul Syakira melawan juga akhirnya kerana sudah tidak tahan mendengar bebelan lelaki itu yang meleret-leret dekat telinganya. Kalau di tangannya ada selofan ke, maskin tape ke sudah tentu ditampalnya mulut Joe Redzuan itu. Kain pembalut di kakinya pun jadilah. Asalkan boleh tutup mulur Joe Redzuan yang tiba-tiba jadi macam burung murai. Pot pet pot pet dari tadi.
“Habis tu, kau dah cedera depan aku. Takkan aku nak blah macam tu aje. Eh, seburuk-buruk aku ni pun aku masih gentleman okey!” jerkah Joe Redzuan dalam nada bengang.
Hampir tergelak pula Nurul Syakira mendengar ayat terakhir Joe Redzuan tadi. ‘Huh, mengaku juga perangai tu buruk. Ingatkan tak sedar!’
“Ikan kecil punya pasal sampai dah tak boleh nak berjalan, hah. Kalau ikan tu mati pun, berapa ringgit sangatlah kau nak kena beli yang baru. Buat orang risau aje...” Joe Redzuan menyambung dan terus menyambung leterannya hingga tidak terlarat Nurul Syakira mahu pasang telinga. Biarkan saja ia tembus ke gegendang hingga keluar ikut lubang telinga sebelah. Entah sejak bila lelaki itu menggantikan Dani Imran menjadi mat leter kepadanya. Pertama kali Nurul Syakira lihat Joe Redzuan begitu.
Apasal la asal aku sakit aje dia ada. Asal dengan dia aje, aku sakit. Dulu masa aku pengsan, dia yang bawa aku pergi hospital. Lepas tu, masa family day aku jatuh terseliuh pula depan dia. Oh, masa aku cirit-birit tu bukan dengan dia. Yang itu dengan Aiman. Sekarang ni, mamat ni pula yang papah aku. Tebalnya muka.
Baru saja Nurul Syakira menyebut nama Aiman dalam benaknya, lelaki itu tiba-tiba pula muncul depan mata. Serentak langkah Nurul Syakira terhenti apabila Aiman menegur. Joe Redzuan juga ikut berhenti.
“Kenapa dengan kaki awak ni?” Aiman melihat kaki Nurul Syakira yang sudah berbalut dan terjengkit-jengkit tidak mahu menjejak lantai. Ada garis bimbang di wajah Aiman.
Nurul Syakira turut mengikut pandangan Aiman. Melihat ke bawah, ke arah kakinya. Tidak lama, dia mengangkat mukanya semula lalu tersengih. “Oh, tak ada apa. Terpijak kaca aje…”
Aiman menggelengkan kepala. “Awak ni asyik sakit ajelah. Buat orang risau aje…”
Nurul Syakira hanya tersengih. Ayat Aiman serupa ayat Joe Redzuan tadi. Nurul Syakira juga menyedarinya.
“Habis tu, mesti awak dah dapat MC kan. Mari saya hantar awak balik.” Aiman mempelawa. Mendengar pelawaan itu Joe Redzuan terus menarik bahu Nurul Syakira rapat ke tubuhnya.
Ei mamat ni. Ingat aku ni tunggul ke apa dekat depan ni. Saja nak bagi aku sakit hati. Jangan harap aku nak lepaskan perempuan ni dekat kau!
“Tak payah. Aku pun boleh hantar dia balik!” Terus saja Joe Redzuan bersuara. “Dah, jom. Nanti aku bagitahu Umi yang kau tak sihat!” Joe Redzuan memapah Nurul Syakira terus ke depan meninggalkan Aiman yang sekadar melihat.
Nurul Syakira menoleh ke belakang sekilas. Rasa bersalah pada Aiman atas tindakan Joe Redzuan. Makin menebal sakit di hatinya terhadap Joe Redzuan. Suka-suka hati saja dia hendak tunjuk sombong di depan kawan Nurul Syakira.
“Apasal kau cakap macam tu dengan kawan aku? Lain kali cakap tu biarlah berbahasa!” Nurul Syakira menegur tidak senang. Ingatkan banyak yang dia mahu leterkan. Biar Joe Redzuan pula yang menyumbat telinga. Namun bila melihat wajah tegang Joe Redzuan, Nurul Syakira pula terdiam. Tidak kesampaian dia mahu melontarkan rasa marahnya terus pada lelaki itu. Malah, Nurul Syakira seakan dapat menghidu sesuatu yang ganjil.
Mamat ni bermusuh dengan Aiman ke atau dia… takkanlah dia cemburu kut?! Dahlah dia tolong aku hari ni walaupun aku dah bagi dia penampar sulung aku semalam. Apasal dia masih nak layan aku lagi? Nurul Syakira membuat tafsiran sendiri. Ish, aku ni cepat perasanlah!

No comments:

Post a Comment